היישום אינו מחובר לאינטרנט

פרעות ברוסיה 1905-6: משמעות\פוליטית-חברתית

עבודה מס' 031659

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מהפכת 1905, מצב המשטר, המהפכה התעשיתית, היהודים בפוליטיקה והמצב אליו הם נקלעו כתוצאה מהפרעות והאנטישמיות.

6,432 מילים ,10 מקורות

תקציר העבודה:

חשיבותה של מהפכה 1905 לא נתמצתה בכך, שהייתה גדולה או ראשונה. מהפכת 1905 היא למעשה המהפכה המתמשכת ביותר בתולדות מהפכותיה של רוסיה.
השנים 1909-1904 הן שנים של אירועים דרמטיים, שנות הגיאות ושנות השפל של המהפכה. לנין, ב"מכתבים ממרחקים", כתב: "מהפכה הראשונה חשפה את כל מהותה של מונרכיה הצארית, הביאה אותה ל"קצה גבולה האחרון", גילתה את כל ריקבונה, נוולותה; את כל הציניות והשחיתות של כנופיית הצאר, והמפלצת רספוטין בראשה; את כל האכזריות הפראית של בית-רומנוב. אותם עורכי- הפרעות שהציפו את רוסיה בדמי יהודים, פועלים, והמהפכנים. היא איפשרה את ה"הגדרה עצמית" של "כל המעמדות של העם הרוסי, של העמים היושבים בתוכה, הגדרת יחסם זה אל זה ואל המונרכיה הצארית" . היו כאלו, שטענו, שתקופת מהפכת 1905, שימשה חזרה כללית למהפכות של מאה ה- 20 כולן, ובכללן תנועות ההתנערות של הלאומים המדוכאים והמאבק לחירותם בעולם כולו. אביר ספקטור מציין, שהשפעתה של שנת 1905 על ארצות אסיה הייתה גדולה מזו של 1917, מפני שהייתה לאומית בהיקפה. במהפכה 1905, הוא טוען, נעדרו הלהט המשיחי-האוניברסלי והשאיפה להפיץ את רעיונותיה על פני תבל; לכן יכלה לשמש אות ומופת להתעוררות לאומית ולמאבק על שלטון קונסטיטוציוני.
כאמור, גם בתולדות תנועת השיחרור הלאומי שלנו הייתה מהפכת 1905 כור- היתוך ומקור השראה. דומה ששורשיהם של ויכוחים רעיוניים, של חיפושי הדרך ושל סיסמאות מעוגנים באירוע כביר זה. סירקין ובורוכוב, וגם ז'בוטינסקי יצאו מכור-היתוך זה, "עליה שניה" - היא, כדברי כצנלסון, רסיס מהתפרצות אדירה זו; "הגנה העצמית" ו"השומר" צמחו מכאן. גם הקיבוץ היה פרי חיפושי הדרך, הציפיות והחזון; ובעקבות שקיעתה ומשבריה של המהפכה, פרי תיסכול והייאוש מן המהפכה. ה"בונד" - הותך ועוצב במהלך אירועים אלה. "השאלה הלאומית" - נתלבנה ונבחנה בכור-מצרף זה: בגלי שביתות ההמונים, פעולות טרור, ההתעוררות הכללית, הגיאות והשפל - מתוך טראומה של הפוגרומים החל מקישניב וכלה בסידלץ - נתלבנו, נבדקו ונבחנו רעיונות הקידמה והלאומיות; המהפכה והתחיה הלאומית; ההגירה הסטיכית; ותפקידי האוונגרד; הסלידה מן "אינטליגנטיים" ופולחן "הידיים המיובלות", ה"הגנה" וה"אירגון" - כל אלה יצאו מבית היוצר הזה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מהפכת 1905-6: סקירה כללית
א. מצב המשטר
ב. מהפכה תעשייתית
ג. מהפכת איכרים
3. תקופת פלווה והשפעת מדיניות: על יהודים
4. יהודים ברשות המהפכה
א. מהפכנים יהודיים
ב. יהודים ומפלגת הס"רים
ג. "בונד"
ד. תנועה ציונית - משבר ופילוג
5. יהודים ופרעות 1905-6
א. פוגרום קישינב: תוצאותיו
ב. אשמת השלטונות
ג. מטרת הפוגרומים
ד. הגנה עצמית
6. יהודים ודומה ראשונה
7. תגובות בזירה בין-לאומית לפרעות 1905-6
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

1. אליהו צ'ריקובר, יהודים בעיתות מהפכה, תל-אביב, 1957, עמ' 131-130.
2.אליהו צ'ריקובר, "המון היהודי, המשכילים והשלטון בימי ניקולאי הראשון", יהודים מעתות מהפכה, שם, עמ' 118-100.
4. העבר, לדברי ימי היהודים ויהדות ברוסיה, ספר כ"ב, תשר" הכל"ל, תל-אביב.
5. זאב איבונסקי, מהפכה וטרור, הוצאת "איר" תל-אביב, תש"ו 1984.
6. יצחק מאור, שאלת היהודים בתנועה ליברלית והמהפכנית ברוסיה, מוסד ביאליק, ירושלים, תשכ"ד, עמ' 211-202.
7. יעקב טלמון, "יהודים והמהפכה", בעידן האלומות, עם עובד, תל-אביב, 1975, עמוד 180-185.
8. פ.ב. אקסלרוד, "על משימתיה של האינטליגנציה היהודית הסוציאליסטית", קונטרסים, מקורות ומחקרים, אקדמון, ירושלים, תפר"ו עמ' 20-28.
9. ר. מאהלר, דברי ימי ישראל בדורות אחרונים, כרך שני, ספר שני, הקיבוץ המאוחד, תל-אביב, 1978.
10. שמעון דובונוב, דברי מי ישראל בדורות אחרונים, כרך שני, דביר, תל-אביב - ברלין, תרכ"ד.

תגים:

אנטישמיות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרעות ברוסיה 1905-6: משמעות\פוליטית-חברתית", סמינריון אודות "פרעות ברוסיה 1905-6: משמעות\פוליטית-חברתית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.