עבודה מס' 064336
מחיר: 288.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: סקירת מחקרים בנושא ההבדלים המגדריים בהצלחה במקצוע המתמטיקה.
11,051 מילים ,24 מקורות ,2004
התופעה של קיום הבדלים בין המינים בלימודי מתמטיקה בבי"ס התיכון ידועה בקרב מורים ואנשי חינוך, ונחקרת זה כעשרים שנה. על אף כי נמצא שהפער המגדרי במתמטיקה ומדעים הולך וקטן, נמצאו הפערים במתמטיקה ובמדעים בין בנים לבין בנות בספרות המחקרית החל מבי"ס יסודי, דרך חט"ב , לחטיבה העליונה ועד למוסדות ההשכלה הגבוהה.
במחקרי עלו 4 שאלות מחקר: 1. מהם שיעורי ההצלחה של בנים ובנות במקצועות המתמטיקה והמדעים? 2. מהן הסיבות לשיעורי ההצלחה השונים/שווים של בנים ובנות במקצועות המתמטיקה והמדעים? 3. האם למורים יש צפיות שונות מתלמידים ומתלמידות? ומהם הביטויים ההתנהגותיים של צפיות המורים לבנים ולבנות? 4. האם יש קשר בין עמדות וצפיות המורים לבין הצלחתם של תלמידים ותלמידות על מקצועות המתמטיקה והמדעים?
מסקירת המחקרים בעבודתי עולה כי כבר מביה"ס היסודי מתגלים פערים בהשגים במתמטיקה ובמדעים אצל בנים ואצל בנות. בחט"ב בגילאי 13-14 מתקיים משבר אצל הבנות, ומתחילה להתגלות קיצוניות כאשר הבנים פונים למקצועות המדעיים והבנות למקצועות ההומניים. פער זה הולך וגדל עד לבחירת המסלולים וההתמחויות במוסדות האקדמיים.
ישנה סדרה ארוכה של מחקרים שמנסה להסביר את המקורות להבדלים שנמצאו, חלק מהמחקרים מתמקדים בתהליכי חיברות, ומחקרים אחרים התמקדו במאפיינים פסיכולוגיים ואישיותים ואף ביולוגיים. הגורמים שבהם התמקדתי בעבודתי היו מורים כסוכני חברות.
מצאתי כי דפוסי יחסי גומלין המובחנים עפ"י מין בין מורים ומורות לתלמידים ולתלמידות נובעים מהציפיות השונות מכל מין, מתפיסות סטראוטיפיות ומהחיברות לתפקידי מגדר של המחנכים עצמם. בכדי לבדוק האם מתקיים קשר בין העמדות הסטראוטיפיות לתפקידי המגדר של המורים לבין עמדות והצלחות תלמידים ותלמידות במקצועות המתמטיקה והמדעים, בדקתי מהן הצפיות מגדריות/סטראוטיפים כלפי מתמטיקה ומדעים.
מצאתי כי בכיתה המתמטית, רואים עדות לתוצאות השליליות של סטראוטיפים מגדריים, בייחוד עבור הבנות. ייתכן כי בשל סטרואטיפים אלה בנות ממשיכות להביע פחות ביטחון ביכולות מתמטיות ומדעים ומרגישות פחות בטוחות ביכולותיהם הביצועיות בתחומים אלה, מאשר בנים.
למרות זאת, לא מצאתי מהו המשקל של ציפיות והתנהגות דפרנציאלית לעומת שאר המקורות המשפיעים על ההבדלים.
לסיכומו ניתן לומר כי אם עמדות וצפיות מורים חשובות כמשפיעות על כיצד הם מתקשרים ומלמדים תלמידים, הרי שצפיות ועמדות מורים אלה יכולים להראות כהשפעה על התפתחות ההבדלים המגדריים במתמטיקה.
תוכן העניינים:
1. מבוא
2. הבדלים מגדריים במתמטיקה ומדעים
2.1 חשיבות מקצועות המתמטיקה והמדעים
2.2 מהחינוך היסודי ועד למוסדות אקדמיים
3. מקורות להבדלים
3.1 גישה ביולוגית/גישה חברתית/גישה אינטראקטיבית
3.2 מאפיינים פסיכולוגיים אישיותיים
3.3 ביטחון עצמי 3.4 ייחוס סיבות להצלחה/כישלון
3.5 השפעת ביה"ס והקהילה
4. מהו מגדר ומהם סטרואטיפים מגדריים
5. סוכני חיברות והנחלת סטראוטיפים מגדריים: מהבית ועד לביה"ס
6. המורה כסוכן חיברות עיקרי בביה"ס
6.1 התנהגות דפרנציאלית של מורים בכיתה
6.2 צפיות שונות של מורים ממגדר:מסרים סמויים וגלויים
6.3 התנהגות דפרנציאלית של מורים לבנים ולבנות
7. סטראוטיפים וצפיות דפרנציאליות במתמטיקה
7.1 הגדרת מתמטיקה כמקצוע "גברי"
8. התנהגות דפרנציאלית של מורים למגדר במקצועות המתמטיקה והמדעים
9. עמדות כלפי מתמטיקה: בנים ובנות
10. השפעת צפיות והתנהגות דפרנציאלית של מורים אל בנים ואל בנות במקצועות המתמטיקה והמדעים על עמדות/הצלחות התלמידים במקצועות אלה
11. סיכום ודיון
12. בבליוגרפיה
אברהמי-עינת, י. (2001). "מה קורה לבנות ולבנים במערכת החינוך? משמעות החינוך לשוויון הזדמנויות בין המינים". מגדר וחינוך. לאור, ר. ומן, ד. (עורכות). הקתדרה לחינוך לערכים, לסובלנות ולשלום. ע"מ 85-93.
אברהמי-עינת, י. (1998). "דפוסי אינטראקציה בין מורים לתלמידות בלימודי המדעים בביה"ס". טיפוח בנות מחוננות בתחומי המדעים. זורמן, ר. וקרונגולד, נ. (עורכות). בהוצאת מכון הנרייטה סאלד. ע"מ 43-47.
איילון, ח. (2000). "לימודי מתמטיקה ומדעים בחינוך הערבי בישראל: מקרה של שוויון מגדרי בלתי-צפוי". מיניות ומגדר בחינוך. שלסקי, ש. (עורך). הוצאת רמות. ע"מ 63-80.
באב"ד, א. (1996). "ההתנהגות הדיפרנציאלית של המורה בכיתה: ציפיות וביטוין". סקירת ספרות ילקוט מידע למורה. בהוצאת מכון הנרייטה סאלד. 7-34
בן צבי-מאייר, ש. הרץ-לזרוביץ, ר. וספר, מ. (1990). " מורים ופרחי הוראה - על סיווג בנים ובנות כתלמידים בולטים". עיונים בחינוך, 53/54, ע"מ 86-71.
זורמן, ר. (1998). "הישגים במדעים בקרב בנות מחוננות בישראל: מפוטנציאל למימוש". טיפוח בנות מחוננות בתחומי המדעים. זורמן, ר. וקרונגולד, נ. (עורכות). בהוצאת מכון הנרייטה סאלד. ע"מ 49-56.
מברך, ז., ליברמן, ג. (2003). פערים מגדריים במתמטיקה ובמדעים. מחקר ופיתוח בלישכה. אתר משרד החינוך.
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Scientist/Mehkar/SkiratSifrut/PearimMath.htm
מברך, ז. (2000). "פערים מגדריים בהישגים לימודיים".אפשר גם אחרת. בנות ונשים: הישגים ואתגרים" זורמן, ר. ודוד, ח. (עורכות). בהוצאת מכון הנרייטה סאלד. עמ" 9-12.
עמית, מ. ומובשוביץ-הדר, נ. (1989). "הבדלים בין בנים לבנות בייחוס סיבות להצלחה ולכישלון בלימודי מתמטיקה". מגמות. ל"ב (3). ע"מ 361-373.
קליין, א. (2001). "מסרים גלויים וסמויים בהבניית מגדר בבי"ס". מגדר וחינוך. לאור, ר. ומן, ד. (עורכות). הקתדרה לחינוך לערכים, לסובלנות ולשלום. ע"מ 107-114.
שכטר, מ. ומימוני, ז. (2002). שוויון בין המינים. שכטר, מ. (עורכת) .מחלקת הפרסומים, משרד החינוך.
שלסקי, ש. (2000). "מין אחר - חינוך אחר?" . מיניות ומגדר בחינוך. שלסקי, ש. (עורך). הוצאת רמות. ע"מ 7-17.
תמיר, פ. (1998). "הבדלים בין המינים בלימודי מדעים: ניתוח של 15 שנות מחקר". טיפוח בנות מחוננות בתחומי המדעים. זורמן, ר. וקרונגולד, נ. (עורכות). בהוצאת מכון הנרייטה סאלד. ע"מ 25-38.
Duffield, J. Roger, A. (2000). "Factors underlying persistent gendered option choices in school Science and Technology in Scotland" .Gender and Education, vol. 12, No. 3, pp. 367-383. Taylor Francis Ltd.
Fennema, E. Peterson, P.L. Carpenter, T. Lubinski, C. (1990)." Teachers' attributions and beliefs about girls, boys and mathematics". Education studies in mathematics. Vl. 21. pp. 55-67. Kluwer Academic Ltd.
Gilbert , M. Gilbert, L. (2002). "Challenges in implementing strategies for gender-aware teaching ". Mathmatics teaching in middle school. Vol. 7, iss 9, pp.522-527.
Keller, C. (2001). "Effect of teachers' stereotyping on students' stereotyping of Mathematics as a male domain". The Journal of Social Psychology. Vo. 141(2). Pp. 165-173.
Mittelberg, D. Lev-Ari, L. (1999)." Confidence in Mathematics and its consequences : gender differences among Israeli Jewish an Arab youth". Gender and Education, vol. 11, No. 1, pp. 75-90. Taylor Francis Ltd.
Sadker, D. (1999). "Gender equity: Still knocking at the classroom door". Educational Leadership . vol. 56, iss 7;Alexandria. pp. 22-27.
Tiedemann, J. (2002)." Teachers' gender stereotypes as determinants of Teachers perceptions in elementary school mathematics". Educational studies in mathematics . vol. 50: pp. 49-62.
Tiedemann, J. (2000). "Parents gender stereotypes Teachers' beliefs as predictors of children concept of their mathematical ability in elementary school". Journal of Education Psychology, vol. 92, No. 1, 144-151.
Tiedemann, J. (2000). "Gender-related beliefs of teachers in elementary school Mathematics". Educational studies in Mathematics. Vo. 41. No. 2. pp. 191-206.
Tsouroufli, M. (2002)." Gender and Teachers' classroom practice in a Secondary school in Greece". Gender and Education, vol. 14, No. 2, 135-147.
W00d, M.J (2000). " The girls have it !". Instructor; Vol. 109, No. 6, 31-35.
מגדר · מין · מיניות · בנים · בנות · מתמטיקה · עמדות · צפיות · פיגמליון
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין עמדות וצפיות מורים לבין הצלחתם של תלמידים ממגדר שונה במתמטיקה", סמינריון אודות "הקשר בין עמדות וצפיות מורים לבין הצלחתם של תלמידים ממגדר שונה במתמטיקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.