עבודה מס' 063738
מחיר: 482.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: ההבדל בקבלה בהשלמה ובהתמודדות של הורים עם אובדן בניהם.
6,499 מילים ,21 מקורות ,2005
תוכן העניינים:
פרק ראשון - הקדמה
שאלות המחקר
שיטת המחקר
מקרי הבוחן
פרק שני - מיתוס
פרק שלישי -
שיירת הל"ה
אסון השייטת
פרק רביעי - השוואה בין מקרה "שיירת הל"ה" לבין "אסון השייטת"
פרק חמישי -
מה גרם להתנהגות כזו או אחרת?!
הגורמים לשינוי
פרק שישי - מסקנות וסיכום
ביבליוגרפיה
תקציר:
בעבודה זו אבחן את ההתמודדות עם האובדן של בנים צעירים שנהרגו בטרם עת, בזמן שירותם הצבאי במדינת ישראל. העבודה בוחנת שתי תקופות עיקריות שגולשות האחת לשנייה, בתקופה הראשונה (מקום המדינה ועד לשנת 1972) מדובר בהורים שרואים באובדנם חלק מהמאמץ המלחמתי הקיומי של המדינה והעם היהודי. ההורים הללו רואים בנפילת בנם בעת השרות הצבאי דבר בעל משמעות אדירה, בנם הוא מקור לגאווה, נפילתו היא תוצר של חינוכם, מותו הוא תעודתם למידת ישראליותם וציוניותם. התנהגות זו היא תוצר של כמה מרכיבים. החשוב והעיקרי הוא ניכוס ההנצחה והזיכרון של השכול ע"י המדינה לתועלתה. בתקופה השנייה (משנת 1973 ועד היום) מדובר בהורים שמסרבים לראות בנפילת בנם מקור לגאווה ולחינוכם, הם מנסים להגיע אל האמת ולסיבת מותו, הם מבקרים את המערכת הצבאית ואת ההחלטות שהביאו לנפילתו בעקיפין או במישרין הן בגלל מדיניות של השלטון והן בגלל צו או פקודה, הם מרעישים את כל המוסדות ופועלים במישורים רבים לגילוי האמת לעצמם בפרט ולהפצתה לציבור בכלל. התנהגות הפוכה זו היא תוצאה של שינוי שהתרחש בישראל בפרט ובעולם בכלל ובא לידי ביטוי גם בתחום השכול.
שני מקרי הבוחן הם: אסון שיירת נתיב הל"ה שהתרחש בתקופה הראשונה, לעומת אסון השייטת שהתרחש בתקופה השנייה. בכדי להסביר את המיתוס שנוצר סביב שיירת הל"ה אציג חומר תיאורטי שמסביר כיצד יוצרים מיתוס. אשווה בין שני המקרים בכדי להראות את ההבדל התהומי בין שתי התקופות.
שיטת המחקר - כיוון שמדובר בטענה מקורית הדגש בעבודה יהיה על ניתוח שני מקרי בוחן עיקריים כשלצידו חומר אקדמי בעל זיקה לנושאים השונים.
אבינועם, ר. "עם גוילים", בתוך: "גוילי אש", משרד הביטחון, 1953.
אלבוים, א. "הגילויים החדשים של יוחנן בן-יעקב בפרשת הל"ה אינם סודקים את המיתוס, כנהוג בימינו. להפך: הם אפילו מעצימים אותו", כתבה בתוך: מקור ראשון, 14.01.2005.
אלון, י. "אמיתות שהוכחו", בתוך: "מסך של חול", הקיבוץ המאוחד, 1959.
בקלש, ר. "מיתוס טרומפלדור 'אדם, דם, אדמה'", מתוך עבודת גמר לתואר מוסמך, הפקולטה למדעי הרוח והחברה, אוניברסיטת בן-גוריון, 1988.
בארת, ר. "המיתוס היום", מתוך: מיתודולוגיות, בבל, ת"א.1998.
גבאי, ד. "המקור למשבר האמון - יחס קר ומנוכר של הצבא כלפי המשפחות השכולות", מעריב, 01.09.2001.
גולני, מ. "מלחמות לא קורות מעצמן - על זיכרון, כוח ובחירה", מודן הוצל"א, מושב בן שמן, 2002.
גרנות, ת. "הורים שכולים: תופעות ותהליכים - סכום עבודה קבוצתית עם הורים שכולים", משרד הביטחון, אגף שיקום, ירושלים, 1975.
ויסטריך, ר.ס. "ציונותו של הרצל בין מיתוס לאוטופיה", מתוך: "מיתוס וזיכרון: גלגוליה של התודעה הישראלית", עורכים: אוחנה, ד. ויסטריך, ר.ס., מכון ון ליר, י"ם, 1996.
חוגי, ג. "סוכן ישראלי הסגיר את לוחמי השייטת", מעריב, 29.10.2003.
מלקינסון, ר. רובין, ש. ויצטום, א. "אובדן ושכול בחברה הישראלית", משרד הביטחון, ההוצאה לאור, ירושלים, 1993.
סיוון, ע. "דור תש"ח: מיתוס, דיוקן וזיכרון", ת"א, 1991.
צוריאל, נ. "כבר לא נלחמים כמו מטורפים", מעריב 11.02.2005.
פראנקל, ו. "האדם מחפש משמעות - מבוא ללוגותרפיה", דביר, ת"א, 1981.
רבין, א. "אב לחלל בשייטת: גם אני רוצה לשנות את הכיתוב במצבה", מעריב, 09.05.2001.
רוזנטל, ר. "האם השכול מת?", כתר, ת"א 2001.
רם, ח. "המופת של כרבלא: מיתוס מכונן וגיוס המונים במהפכה האיסלאמית של איראן", מתוך: זמנים: "רבעון להיסטוריה 62", 1998.
Levy-Strauss, C. "Myth and Meaning", Schoken Books, N.Y. Univ. of Toronto, 1978.
אובדן · אסון · הלה · הנצחה · השייטת · זיכרון · ישראל · לבנון · מוות · מלחמה · נתיב · שחרור · שיירת · שכול
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שכול הנצחה וזיכרון", סמינריון אודות "שכול הנצחה וזיכרון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.