היישום אינו מחובר לאינטרנט

בין נקמה וסליחה

עבודה מס' 062760

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין שתי תפיסות מוסר שונות - ז'אן אמרי ודזמונד טוטו.

4,522 מילים ,3 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן עניינים
מבוא
ז'אן אמרי - רגשי טינה.
דזמונד טוטו - אין עתיד ללא סליחה.
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
בעבודה זו בחרתי להתמודד עם שני מאמרים המייצגים שתי תפיסות מנוגדות ביחס לצדק, מוסר
ותיקון עוולות היסטוריות.
מאמרו של ז'אן אמרי, ניצול שואה, "רגשי טינה" - כשמו כן הוא עוסק בעוול אשר לא יכול
להיתקן. אמרי כניצול מחנה ההשמדה אוושויץ סבל עד אחרון ימיו מרגשי הטינה הלא מסופקים
שלו כלפי הגרמנים של אז ולמעשה גם של היום.
אמרי בחר שלא להבריא. האלטרנטיבות אשר עמדו בפניו אז ואשר עומדות עד היום על הפרק
בשאלת ההתמודדות עם עוולות עבר לא יכלו לתת מענה לרגשותיו.
מבחינתו, לעולם המוסרי של ימינו אין פתרון אשר יוכל לתקן או אף לרכך במעט את מאורעות
העבר. אמרי בוחר להתבצר בזעמו ובמה שהוא מכנה הזמן המוסרי שלו, אשר אינו תואם את הזמן
ה"ביולוגי" בו אנו חיים.
מה שיכול היה להציל את אמרי מתופעות הלוואי של רגשי הטינה שבערו בנפשו היה רק החזרת
הגלגל אחורנית. אמרי מסרב להתנער מרגשות אלה ביודעו כי הנזק שהן גורמות הוא בלתי הפיך
אולם מבחינתו, ויתור על רגשותיו וכניעה לזמן הביולוגי המכהה והמשכיח הנה כמו שכחה וקבלת
העוול.
אמרי לא מוכן לשכוח ולמעשה לא מוכן להמשיך הלאה.
ז'אן אמרי - הנס מאייר התאבד בשנת . 1978
מן העבר השני - בדרא"פ, הארכיבישוף דזמונד טוטו, בוחר בדרך יוצאת דופן להתמודד עם עוולות
בסדר גודל שהדעת האנושית אינה יכולה לתפוס. הדרך הנוצרית של מחילה.
טוטו מגיב לנסיבות ובעיקר לצורך המיידי בהחלמה, בהבראת המדינה ואזרחיה, בהגלדת פצעים
ובצעידה קדימה. אין בידיו את האפשרות שניתנה לאמרי להרים ידיים או לבחור בדרך בלתי
אפשרית. גורלה של אומה שלמה על כתפיו והוא בוחר בדרך ה"אצילית" שהיא שילוב בין רעיונות
נוצריים של מחילה לבין רעיונות אפריקאיים קדומים של אצילות נפש.
טוטו מביט קדימה, אל העתיד ומוכן לבחור בכל דרך אפשרית בכדי להביא לעתיד טוב יותר. גם
הוא כמו אמרי מבין את השלכותיה של השנאה ואת הסכנה שברגשי טינה אולם אין הוא מחייב
את הקורבנות לסלוח או את המעוולים להתחרט. הוא מחייב אותם להתמודד ולהתוודות.
הסליחה והפיוס יהיו "תוצרי לוואי" של התהליך בין אנשים אשר מאסו בחיי הרדיפה והשנאה
ורוצים לשוב לחייהם הרגילים שלפני התופת.
לפנינו שני קצוות של קשת הצדק ההיסטורי - האחת הבוחרת לא להתמודד, לא לשכוח במסווה
של החלמה ולא להיכנע לזמן ולמוסר החברתי הנהוג גם אם במחיר של איבוד ההווה ולמעשה גם
איבוד העתיד, ושניה שבוחרת להתמודד בכל מחיר, שכופה התמודדות בתקווה להוביל לפיוס
שיהיה פועל יוצא של תהליך בריא וחיוני זה, כפי שהיא רואה אותו, ששמה את העתיד בראש
מעיינה ומשאירה את העבר מאחור.
בנוסף נעזרתי בעבודה זו בחלקים מספרו של ניטשה "לגנאולוגיה של המוסר" ובעיקר בתפיסותיו
לגבי מוסר האדונים ומוסר העבדים.
הערה: ביוגרפיה של ז'אן אמרי ניתן למצוא במבוא לספרו "מעבר לאשמה וכפרה" בהוצאת עם
עובד, ממנו לקוח המאמר הנדון בעבודה.

מקורות:

אמרי ז'אן, "מעבר לאשמה וכפרה" ת"א, עם עובד, 2000, פרק 4 "רגשי טינה" עמ' 177 - 136.
ניטשה, פרידריך, "מעבר לטוב ולרוע - לגניאלוגיה של המוסר", ירושלים ות"א, הוצאת שוקן, תשכ"ח.

תגים:

אתיקה · דרום · אפריקה · אתיקה · היסטוריה · טינה · כפרה · מוסר · מחילה · ניטשה · נקמה · סליחה · פיוס · צדק · שואה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בין נקמה וסליחה", סמינריון אודות "בין נקמה וסליחה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.