עבודה מס' 060468
מחיר: 362.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: בחינת השימוש בספורט בשישה סרטים ישראליים.
9,619 מילים ,37 מקורות ,2001
בסרטים אמריקאים ואירופאים מופיע מוטיב הספורט פעמים רבות כמוטיב מרכזי בסרט. גם בארץ הופקו סרטים שבהם הגיבור עוסק בספורט או חובב ספורט, כשבעבודתי זו ארצה לברר את הקשר שבין הספורט לגווניו השונים ובין העלילה הקולנועית. השאלה הראשונה שעמדה בבסיס עבודתי הינה מה יכול להיות מעניין בשילוב הספורט בקולנוע, במיוחד כיום כשהטלויזיה מנפקת תוכניות ספורט רבות, קיימים ערוצי ספורט ומה עוד ניתן להוסיף ולרתק את הצופה, כאשר מציגים לו עלילה הנשאבת מעולם זה?
השערה ראשונית הינה כי קיים מכנה משותף בין הספורט ובין הקולנוע, משום ששני סוגי בילוי אלה מהווים תרבות נפוצה, אהודה ופופולרית הפונה למכנה משותף נרחב של הציבור. למרות זאת, עדיין נשאלת השאלה מדוע לא להסתפק בספורט כפי שהוא, היינו כענף המתמקד בתחום הגוף ובקולנוע כפי שהוא, היינו כענף המספק לצופים סיפורי חיים מרגשים, מצחיקים או מותחים?
הספורט אינו מהווה רק ספורט, על פי המושג הבסיסי של המילה, אלא משמש כחלק מתפאורת סגנון החיים של רבים מהתושבים בכל מדינה. הדבר נכון גם לגבי ישראל. מכיוון שכך תהיה טענתי, כי סרטים העוסקים בספורט אינם מהווים תוספת או תחליף לסיקורי הספורט בערוצים השונים בטלוויזיה או ברדיו ואינם באים להציג תחרויות ספורט לשם הצגת הספורט, אלא משתמשים בספורט כנקודת מוצא להצגת דרמה אנושית או חברתית שהיא למעשה הנקודה המרכזית שעליה מעוניינים להצביע התסריטאי והבמאי.
לתמיכה בטענתי זו אתייחס לשישה סרטים ישראליים שלהם נגיעה בספורט, אולם יחד עם זאת הם אינם סרטים הבאים להראות לנו תחרות כלשהי או הישג תחרותי, כי אם להצביע על הסיפור האנושי, החברתי או הפוליטי העומד מאחוריו. סרטים אלה הם "שיגעון של מולדת" (1980) של יורם לוי, שמציג למעשה את ההוויה הישראלית בשנותיה הראשונות של המדינה דרך עדשות המצלמות של "יומני גבע". סרט זה מביא לנו שני הישגים, אחד מהם יחסי של הספורט הישראלי, כשדרך סרט זה ניתן להצביע על הגאווה הלאומית הנובעת מהישג ספורטיבי. סרט נוסף הוא "בחינת בגרות" (1983) של אסי דיין המראה סיפור אהבה של שני צעירים, שסיפור זה נולד מתוך משחק כדורסל ומצביע על המתח המהווה את נחלתם של הישראלים הצעירים על סף גיוסם לצה"ל. מלודרמה בבימויו ובכיכובו של דובי גל היא "מלך הסלים" (1988), המראה את כוחו של הישג ספורטיבי לשנות את מעמדו של הפרט. גם כישלון ספורטיבי משנה את מעמדו של הפרט, אלא שבכיוון הפוך. ניתן ללמוד זאת מסירטו של איתן גרין "אזרח אמריקאי" (1992). הסרט "גמר גביע" (1991) שביים ערן ריקליס יצביע על היבטים ביטחוניים ועל קשירת קשרים בין אויבים, בזכות אהדה לנבחרת כדורגל. בכך אראה את הספורט כיוצר שייכות, היינו כמניע לתהליך חברתי. דוגמה דומה היא גם דרמת הטלוויזיה "מונדיאל" (2001) שביים אריאל טלפלר, כשזו גם כן מלמדת על השייכות החברתית הנוצרת כתוצאה מאהדה לקבוצה ספורטיבית מסויימת.
אראה סרטים אלה על רקע דוגמאות וסקירת ספרות הנוגעת לסרטים זרים שגם בה הספורט מהווה מניע להתפתחות חברתית או לתופעה חברתית. כל זאת בהקשר של התרבות הפופולרית, התרבות הישראלית והספורט כתרבות פופולרית, כשבנקודות אלו אעסוק בשני הפרקים הראשונים בעבודתי זו. בסיכום אביא את המסקנות הנוגעות לטענתי שהובאה לעיל.
תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: התרבות הפופולרית והספורט
1.1. השיח התרבותי והתרבות הפופולרית
1.2. תרבות ישראלית ותרבות פופולרית בישראל
1.3. ספורט ותרבות פופולרית
פרק ב: הספורט כיסוד להבניית דרמה קולנועית או טלוויזיונית
פרק ג: הבניית הסיפור החברתי דרך נושא הספורט בקולנוע הישראלי
3.1. הבנייה של התפתחות רומנטית
3.2. נקודת מוצא לדרמה אנושית מרגשת
3.3. הבנייה של שייכות חברתית
3.4. הבנייה של שייכות לאומית ו\או של גאווה לאומית.
סיכום
ביבליוגרפיה
אבינרי, ש., "על עתיד החינוך הגבוה והרכבו החברתי", בתוך: ציגלר, ע., (1980), ישראל - התהוות ושינוי, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב, עמ' 125-135.
אולשטיין, ע. וויינבך, ל., "הבעת אי נחת - השוואת הכשירות התקשורתית של דוברים ילידיים ולומדי עברית", הד האולפן 52, 1987, עמ' 23-27.
בן-אליעזר, י., "הטלויזיה בישראל", בתוך: איילון, י., (1994), תקשורת ההמונים המשודרת - והחברה, איילון, תל אביב, עמ' 130-147.
בן-אליעזר, א., "'אומה במדים' ומלחמה: ישראל בשנותיה הראשונות", זמנים 49, 1994, עמ' 50-65.
גולומב, י., (תשמ"ז), הפיתוי לעוצמה, מאגנס, ירושלים.
גורל, י., "סיפורים עממיים מגרוזיה", מהות יד, 1994, עמ' 71-89.
גרוס, נ. וגרוס, י., (1991), הסרט העברי, ירושלים.
מלאכי, צ., "שעשועי יהודים בדרכי הגויים - טכסטים לתולדות הבילוי החברתי אצל יהודים", מהות יד, 1994, עמ' 59-69.
נאמן, ש., "לראשיתה של הציונות - ביל"ו", זמנים 4, 1980, עמ' 40-52.
סיגד, ר., (1990), האמת כטראגדיה, מוסד ביאליק, ירושלים.
סיון, ע., (1991), דור תש"ח: מיתוס, דיוקן וזיכרון, מערכות, תל אביב.
פיינרו, ד. וע., "אגדה על ידידות גדולה", סינמטק 63, 1992, עמ' 4-11.
פיינרו, ע. וד., "בד בבד", (פרק ד), בתוך: סינמטק 97, 1998.
פיינרו, ע. וד., "בד בבד", (פרק ה), בתוך: סינמטק 98, 1998.
שלח, ע., (1990), לקסיקון לקולנוע, (חלק א'), הקיבוץ המאוחד, תל אביב.
Ardolino, F., "Ceremonies of Innocence and Experience in Bull Durham, Field of Dreams, and Eight Men Out", Journal of Popular Film and Television XVIII (2), 1990, pp. 43-51.
Bryson, N., "Sharon Lockhart: The Politics of Attention", Artext 70, 2000, pp. 54-61.
Canale, M. Swain, M., "Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing", Applied Linguistics 1(1), 1980, pp. 63-72.
Chase, H., "Soul in the Hole: Nothin' But Net", American Visions 12, 1997, pp. 34-35.
Halliday, M.A.K., (1975), Learning How to Mean: Explorations in the Development of Language, Edward Arnold, London.
Haste, N., "Above the Rim", Sight and Sound 4, 1994, pp. 40-41.
Kane, M.J. Greendorfer, S.L., "The Media's Role in Accommodating and Resisting Stereotyped Images of Women in Sport", in: Creedon, P.J., (ed.), (1994), Women, Media and Sport, Sage, London.
Kermode, M., "Any Given Sunday", Sight and Sound 10(4), 2000, pp. 38-40.
Loy, W.J. Gerald, S.K., "Sport and Social Organization", in: Loy, W.J. Gerald, S.K., (1969), Sport, Culture, and Society, Macmillan, London, pp. 83-86.
Macnab, G., "Drop Zone", Sight and Sound 5, 1995, p. 41.
Mary, J.K. Susan, L.G., "The Media's Role in Accommodating and Resisting Stereotyped Images of Women in Sport", in: Pamela, J.C., (1994), Women, Media and Sport, Sage, London, pp. 29-43.
Murray, G.A., (1929), Ancient Rites and Ceremonies, Senate, London.
Pearson, R.E. Uricchio, W., "How Many Times Shall Caesar Bleed in Sport: Shakespeare and the Culturaldebate About Moving Pictues", Screen XXXI(3), 1990, pp. 243-261.
Roche, M., "Sport, Popular Culture and Identity: An Introduction", in: Roche, M., (ed.), (1998), Sport, Popular Culture and Identity, Meyer Meyer, Achen, pp. 1-19.
Romney, J., "Space Jam", Sight and Sound 7, 1997, pp. 48-49.
Ross, K., "Premises: Invested Spaces in Visual Arts, Architecture, and Design From France, 1958-1998: Guggenheim Soho", Artforum International 37(6), 1999, p. 94.
Stevens, J.D., "A Note on Hollywood and Baseball: On the Ball At Last?", Film History XIX(3), 1989, pp. 69-71.
Sudgen, J. Tomlinson, A., "Sport, Politics and Identities: Football Cultures in Comparative Perspective", in: Roche, M., (ed.), (1998), Sport, Popular Culture and Identity, Meyer Meyer, Achen, pp. 169-192.
Thomson, D., "Playing For Real", Sight and Sound 6, 1996, pp. 12-15.
Tierney, R., "Break on Through the Tube", American Film 16, 1991, p. 51.
Whannel, G., "Fields in Vision: Sport and Representation", Screen XXV(3), 1984, pp. 99-107.
Yates, R., "I.D.", Sight and Sound 5, 1995, pp. 46-47.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הספורט כבסיס חברתי בעיצוב דרמות קולנועיות", סמינריון אודות "הספורט כבסיס חברתי בעיצוב דרמות קולנועיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.