קבוצת הילדים הסובלת מליקויי למידה על רקע של פגם אורגני במוח, הינה קבוצה בלתי מבוטלת בתוך כלל הילדים המאובחנים כתת-משיגים.
ההגדרה המקובלת של "פגיעה מוחית" או "פגיעה מוחית מינימלית", איננה בדרך כלל אבחנה על סמך ממצא בדוק, המורה על פגיעה או חבלה במוח. הגדרה זו, נותנת בעצם אורינטציה כללית לגבי סוג ההתנהגות שהילד מציג, כך שאולי אין לדבר על "פגיעה מוחית", אלא על קשיי התנהגות ולמידה מסוג של "פגיעה מוחית".
רק מעטים מאד מבין ילדים אלה, עברו באמת חבלה במוח הידועה לנו ואי-לכך השתנתה התנהגותם. רובם מציגים סימפטומים, האופייניים לאנשים שסבלו מחבלה במוח.
אחוז ילדים אלה מבין אוכלוסיית הילדים הכללית הוא מ- 5 עד 15.
המאפיינים העיקריים של ילדים אלה הם:
1. קשיי למידה מיוחדים (קריאה, כתיבה, כתב-יד, חשבון)
2. ליקויים בתפיסה (חזותית ו/או שמיעתית וכן הקשר בין התפיסות השונות).
3. חוסר תאום חזותי-מוטורי
4. ליקויים בקואורדינציה עדינה
5. תנועתיות-יתר
6. אימפולסיביות
7. טווח ריכוז קצר
8. הסחת דעת
9. סימנים נוירולוגיים (קלים או קשים יותר)
10.דימוי גוף דל
11.בשלות רגשית מאוחרת. (סימפסון, ש. 1974)
אחד מהמאפיינים העיקריים של הילדים פגועי המוח שהוזכרו לעיל הם קשיי למידה מיוחדים כגון קריאה (שפורטה למרכיבים: עיצורים, הברות, מילים, משפטים) ולקויים בתפיסה (בתחום התפיסה השמיעתית, התפיסה החזותית ובתכלול חזותי מוטורי).
עבודתי זו היא ניסיון להצביע על הקשר בין הליקויים בקריאה והליקויים בתפיסה שמיעתית אצל הילד פגוע המוח.
תוכן העניינים
1. מבוא
2. מהי פגיעה מוחית
3. סקירה מן הספרות הדנה בילדים פגועי מוח
4. הילד פגוע המוח - זיהוי ואפיונים
5. מהם ליקויי למידה
6. ליקויי קריאה:
א. מהותה של לקות הקריאה
ב. סימני ההיכר של לקות קריאה
ג. שלבים בהוראת הקריאה
ד. עקרונות כלליים בהוראת ילדים לקויי קריאה
7. ליקוי קריאה - דיסלקסיה:
א. מהי דיסלקסיה
ב. סימפטומים המשותפים לדיסלקסיה וחבלה מוחית
ג. סימפטומים המייחדים את הדיסלקסיה
8. תפיסה שמיעתית - מבוא
9. השמיעה מהי
10. התפיסה השמיעתית:
א. פתוח ההבחנה השמיעתית
ב. ההצעות לשיפור ההבחנה השמיעתית
ג. פתוח הזכירה השמיעתית
ד. גורמים המשפיעים על הזכירה השמיעתית המיידית
11.תפיסה שמיעתית - לקויי קריאה
12.השקפות חוקרים ומחקרים שבודקים את הקשר בין קשיי קריאה ותפיסה שמיעתית
13.מחקר הבודק את הקשר בין קריאה ויכולת שמיעה
14.סיכום
15.ביבליוגרפיה
בלגור, דר. רפאל: "גישות נוירופסיכולוגיות לבעיות ליקויי קריאה" ב-חינוך א-ב, אוק. 1968.
בלגור, דר. רפאל: הפסיכולוגיה של הקריאה, אבחון ליקוייה ודרכי תיקונם. הוצאת שוקן/ירושלים ותל-אביב, 1977.
דופי. ק. ג'והן: "בעיות שמיעה אצל תינוקות וילדים", תרגום: גולדגרט חנה, קולג' ברוקלין, ניו-יורק.
דרעין, דר ע.: "דיסלקסיה התפתחותית". ב-הרפואה, כרך ע' חוב' ז' ניסן תשכ"ו עמ' 275 - 279.
דרעין, דר. ע.: לימוד קריאה עפ"י השיטה הפסיכולינגויסטית. הוצאת "א"ח בע"מ. 1989.
ה. הוגן, מ. "אבחנה קשיי קריאה" ב- חינוך ל"ב תש"ך עמ' 18 - 32.
כרמל, מרים: הרצאה על "הטיפול בקשיי קריאה". סיכום עבודה בקשיי למידה של ילדים במסגרת השרות הפסיכולוגי - עירית ת"א 1977.
נבון, ש.: "היחס בין כמה גורמים ולימוד הקריאה", החינוך ג-ד, תמוז תשכ"ג כרך כ"א.
סימפסון, שמעון. דיסלקסיה. תיאוריה ומעשה. אבחון וקידום לקויי קריאה 1983. הוצאת רמות.
סימפסון, שמעון. הילד לקוי הלמידה בבית ובבית הספר. הוצאת ד. חוקת ובניו. 1994.
סימפסון, שמעון. מדריך למורה של הילד פגוע המוח (רמת-גן) בר-אוריין, אוניברסיטת בר-אילן (תשל"ה 1974).
סימפסון, שמעון. פגיעה מוחית ולקויי למידה. הוצאת רמות. אוניברסיטת תל-אביב, 1985.
Pauline T. Flnn Margaret. C. Byrne. "Relationship Between Reading and Selected Auditory Abilities of third-Grade Children", University of Kansas, Lawrence, Kansas. Printed from the Journal of Speech and Hearing Research, Dec. 1970,, vol 13 N. 4.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין הליקויים בקריאה והליקויים בתפיסה השמיעתית אצל הילד פגוע המוח.", סמינריון אודות "הקשר בין הליקויים בקריאה והליקויים בתפיסה השמיעתית אצל הילד פגוע המוח." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.