עבודה מס' 010110
מחיר: 252.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: הצגת הנושא, שינויים באירגון ביה"ס, העליה מרוסיה ומאפיניה, חינוך לא פורמאלי ויהדות.
6,361 מילים ,23 מקורות ,1993
בראשית 1988 היינו עדים לעליה מאסיבית של יהודים מברית המועצות, עליה אשר התחזקה לאחר נפילת המנגנון הקומוניסטי באוגוסט 1991. אומנם העליה איננה צעירה אולם רבים בה מספר הילדים, ילדים ונערים אשר החינוך וגם ספסל הלימודים אינם זרים להם.
העליה מבריה"מ, בניגוד לקודמותיה, הינה עליה די עניה מבחינה כלכלית, אולם בעלת איכות אינטלקטואלית גבוהה מאוד; רוב העולים הינם אקדמאים ובעלי תארים מתקדמים, ואף תלמידים רבים בגילאי בית הספר מתגלים כבעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה.
מושכל ראשון בכל קליטה, על מנת ליצור קבוצת שיכות חדשה, הוא ההטמעה של הקבוצה הישנה בחדשה והפלת מחיצות בין העולים למקומיים. שיטות רבות ישנן לכך ואחת מהן, אם לא המרכזית שבהן, הינה ע"י חינוך מתאים, על כל המשתמע מכך.
העליה מרוסיה אינה עליה דתית בעיקרה אולם מקצת מהתלמידים שומרי מסורת וההורים לא התנגדו באופן אקטיבי לשליחת ילדיהם לבתי ספר דתיים.
ההשפעה העיקרית על מערכת החינוך בכללותה היתה בהתווספות העולים הללו:
אם לפני העליה היו כמליון וחצי תלמידים הרי כרגע יש עוד 300000,. כלומר: עיקר השינוי באירגון הוא בהתרחבותו, קרי בהתרחבות כל המערכת אשר דורשת התרחבות הסגל הבכיר והסגל הזוטר במערכת החינוך ובמערכת הבית ספרית בפרט.
המטרה המרכזית של עבודתנו היא לסקור את השינויים בבית הספר היסודי הדתי כתוצאה מהעליה, וכן לסקור את השינויים הנדרשים מהמנהל, המורים, המפקחים, וההורים במצב של התרחבות מהירה כל כך של המערכת. כלומר עבודתנו תתחלק לשניים:
החלק ראשון יסקור את השינויים בפועל, והחלק השני יסקור את הדרוש שינוי מבחינה פרסונאלית.
החלק הראשון יסתמך על נתונים ממשרד החינוך מהמרחבים האזוריים ועל ידע אישי, והחלק השני יסתמך על תאוריות ניהול חינוכיות כלליות, המורות כיצד יש להתנהג במצבי לחץ ובמצבי התפתחות גדולים כל כך, כל זאת לאחר סקירה קצרה, כהקדמה, אשר תבהיר את חשיבות הנושא.
ראשי פרקים:
1. הצגת הנושא
2. הקדמה
שיקולי הורים בבחירת בית ספר
שינויים באירגון כבית ספר
העליה מרוסיה ומאפייניה
3. השינויים בבית הספר
רקע
תצפית
הגברת הלימודים ביהדות ומשמעותה
הגברת החינוך הלא פורמאלי
הטמעת האינטגרציה
4. שינויים אירגוניים דרושים
בתיפקוד הדרג הניהולי
בתיפקוד ההורים
בתיפקוד המפקח
5. סיכום והערכה מסכמת
6. ביבליוגרפיה
אמיר יהודה (עורך), אינטגרציה בחינוך, עם עובד, 1985.
אסטמן,ר. עמדות הציבור בנושאי קליטה ועל ה. ירושלים, 1980.
בן ארי רחל, ריץ ישראל ואח', אני אתה אנחנו, עם עובד,1989.
בן יהודה א. מאפיני עבודתו של מנהל בית הספר יסודי, ל אביב, 1981, (עבודה לקבלת תואר מוסמך).
גולדרינג א., תל"י- חינוך דתי ישראלי חילופי, אונ' ת"א, 1989.
גליק שמואל, חובות וזכויות ההורים בחינוך ילדיהם, 1989.
דרור רחל, הרהורים על הכשרת מנהלים למוסדות החינוך, מינהל החינוך, חוברת י'.
דרור רחל, מינהל החינוך בישראל, בי"ס לחינוך של אונ' י-ם, ירושלים, תשכ"ט.
משרד החנוך והתרבות, עימות בין ערכים ,ירושלים,תשמ"ג.
משרד החנוך והתרבות, אתגרים,לקט יוזמות חינוכיות, ת"א, תשמ"ח.
עינבר דן, ניהול בית הספר ומנהיגות חינוכית. מתוך: בית ספר וחינוך, הוצאת מגנס, ירושלים 1985.
עליה וקליטה, התפתחות ומגמות. סדרת דע את ישראל,1984.
פרידמן יצחק, אוטונומיה בחינוך, מכון סולד,ירושליים תש"ן.
פלד אלעד, החינוך בישראל בשנות השמונים י-ם,סיון תשל"ו.
פרידמן יצחק, מעורבות מבוקרת של מורים ואנשי הצוות בתהליכי קבלת החלטות בבתי הספר - מודל מרשמי למנהלים מינהל החינוך תשמ"ו,חוברת ב'.
ניר יניב נחמה, עשור לקדמ"ה מינהל החינוך 1983
פסטרנק רחל ואלן גולדרינג, האם סיגנון ניהול המכוון לטיפוח יחסי אנוש פוגע באפקטיביות בית הספר, עיונים במנהל ובאירגון החינוך,חוברת 19, 1991.
רש נורה, רקע משפחתי, מיון בית ספר, שאיפות הורים והצבה למסלול לימודים, 1982.
שבייד,א. מדינת ישראל והעליה מבריה"מ, סקירה חודשית,יולי 1987.
שובל,י. דפוסי ההסתגלות של עולי בריה"מ, ירושלים, 1973.
שטרן ר., צפיות הורים תלמידים ומורים מהאקלים החברתי בבית הספר, עבודת מ"א, המחלקה לפסיכולגיה, אוניברסיטת ת"א, 1981.
שמואלי אליעזר, המאבק בין השלטון המקומי למרכזי על סמכויות במע כת החינוך, מינהל החינוך 1987 עמ' 83 ואילך.
שמידע,מ. חינוך חברתי בבית הספר העל יסודי. תל-אביב,1979.
מהגרים · עולים · חינוך · הגירה · עלייה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת גל העליה הרוסית על בית הספר היסודי דתי כארגון חינוכי", סמינריון אודות "השפעת גל העליה הרוסית על בית הספר היסודי דתי כארגון חינוכי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.