היישום אינו מחובר לאינטרנט

הרטוריקה של הרב מאיר כהנא

עבודה מס' 064836

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת דבריו וכתביו לאור התיאוריה של סייקס ומצא, תיאורית טכניקות הניטרול.

10,572 מילים ,9 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

ישנן קבוצות וארגונים רבים המוגדרים ארגוני טרור. אך עם זאת, הם אינם רואים עצמם טרוריסטים. הם רואים עצמם כפעילים למען מטרה מסוימת, מטרה המקדשת את האמצעים המובילים אליה.
הם, למעשה, מנסים להצדיק את פעולותיהם והתנהגותם בכל מיני הסברים, להם קראו התיאורטיקנים, סייקס ומצא, טכניקות נטרול. טכניקות אלה מסייעות להם להסביר לעצמם ולחברה בה הם חיים את התנהגותם יוצאת הדופן. הסברים אלו הם הרטוריקה של הסטייה.
תיאורטיקנים רבים חשבו שעבריינים וסוטים שייכים לתת תרבות שונה, שיש להם צורת חשיבה אחרת, שמערכת הערכים והנורמות שלהם הפוכה לזו של החברה הקונפורמית. אולם, סייקס ומצא טענו כי דברים אלו אינם נכונים. הם הראו שנדיר הוא המקרה בו העבריין גדל לתוך תרבות עבריינית וכי תהליך החברות שעובר העבריין דומה לתהליך החברות של האדם הנורמטיבי. מערכת הערכים והנורמות של העבריין דומה לזו של הקונפורמי, ולכן, הוא זקוק לטכניקות הנטרול שיפיגו את התחושות הלא נעימות שהתפתחו עקב סטייתו מהנורמה.
קבוצות טרור רבות משתמשות בתקשורת על מנת להביא את מטרתן לדיון. ארגונים אלו למדו כי התקשורת נותנת תשומת לב רבה לאירועים קיצוניים ולכן הם מנצלים זאת והרבה פעמים הם מזעזעים את המערכת בפעולותיהם בכדי להשיג את מטרתם.
סייקס ומצא הביאו חמש טכניקות נטרול המסייעות לעבריין: הכחשת האחריות, הכחשת הנזק, הכחשת הקורבן, גינוי המגנים ופנייה לערכים נעלים. אפשר לומר כי טכניקת הנטרול הראשונה איננה מתאימה לעבריין האידיאולוגי, הטרוריסט, היות והוא תמיד יקבל על עצמו את האחריות למעשיו, שהרי אם לאו, מטרתו לא תושג. לעומת זאת, טכניקות הנטרול - הכחשת הנזק, הכחשת הקורבן, גינוי המגנים ופנייה לערכים נעלים - באות לידי שימוש לעיתים קרובות מאוד בקבוצות אלה.
העבודה שלהלן תדון בפועלו של הרב מאיר כהנא בארץ ובארה"ב, אך לא כסקירה של מעשיו והשלכותיהם, אלא כבחינת דבריו וכתביו לאור התיאוריה של סייקס ומצא, תיאורית טכניקות הניטרול.
בעבודה הזו אנסה להראות כיצד פעל הרב מאיר כהנא על פי חמשת טכניקות הניטרול של סייקס ומצא.
ראשית, אביא הסבר על המקורות שבהם אשתמש לאורך העבודה כולה. בחלק זה אפשר יהיה לראות כי מרבית המקורות הם מאמרים וספרים שכתב הרב מאיר כהנא ואתרי אינטרנט בהם מידע על הרב. בנוסף, אציג את המאמר על תיאורית טכניקות הנטרול של סייקס ומצא, שהרי בלי מאמר זה, לא יהיה חלק תיאורטי בעבודה.
בהמשך אציג ביוגרפיה קצרה על חייו ופועלו של כהנא. שם אפרט מעט על 'הליגה להגנה יהודית' שהקים ועל תנועת 'כך' שעמד בראשה. אספר גם על פועלו בכנסת, ולבסוף על רציחתו ועל פעילי התנועה, ממשיכי דרכו.
לאחר מכן אפרט בהרחבה על התיאוריה של סייקס ומצא, תיאורית טכניקות הנטרול. אציג כיצד התייחסו המחברים לתיאוריות קודמות, איך הגיעו לתיאוריה שלהם, וארחיב בהסבר על כל אחת מחמשת טכניקות הנטרול - הכחשת האחריות, הכחשת הנזק, הכחשת הקורבן, גינוי המגנים ופנייה לערכים נעלים.
בפרק הממצאים, הבא אחרי כן, אביא ציטוטים רבים המעידים על השימוש הנרחב שעשה כהנא בטכניקות הנטרול. עם זאת, מקריאה ובחינה של כתביו, ספריו ומאמריו של כהנא מצאתי כי הרב אינו משתמש בטכניקת הנטרול - הכחשת האחריות. אפשר להסביר זאת באמצעות ההבנה כי אם יכחיש את האחריות על מעשיו, מטרתו תפוספס. כלומר, כהנא ופעיליו נחשפים לתקשורת הודות לפעולותיהם האלימות, ובעזרתן, הם מעלים את הנושאים שמעניינים אותם על פני השטח.
יתר על כן, אתייחס באופן נרחב לארבע הטכניקות האחרות, כשהטכניקות הכחשת הקורבן וגינוי המגנים יוצגו יחדיו באותו תת פרק מפני שאצל כהנא, הקורבן הוא גם המגנה, והמגנה אותו הוא הקורבן, לכן קשה לעשות את ההפרדה בדבריו. תת פרק זה יהיה הארוך ביותר היות והרב כהנא משתמש בטכניקת הנטרול הכחשת הקורבן/גינוי המגנים באופן השכיח ביותר. לאחר מכן, מבחינת שכיחות השימוש נראה את הטכניקה פנייה לערכים נעלים, ולבסוף, הכחשת הנזק.
לסיום, בפרק הדיון אסכם את הדברים ואת המסקנות מהעבודה כולה, שם נראה כי כהנא עונה על ציפיותינו ומשתמש בטכניקות הנטרול של סייקס ומצא.

קטע מהעבודה:

העבודה מבוססת ברובה על ספרים ומאמרים שכתב כהנא, כמו הספר הנקרא "על האמונה ועל הגאולה". הספר נכתב בעת שישב בכלא מעשיהו בשנת תש"מ ובו דן הרב מאיר כהנא מבחינה הלכתית ורעיונית על תקופתנו דאז, ועל המעשים שעם ישראל צריך לעשות כדי להגיע לגאולה שלמה. אשתמש גם באוסף המאמרים (בשני כרכים) הנקרא "כהן ונביא". אוסף זה יצא לאור בשנת תשס"א, במלאת 10 שנים לרצח הרב מאיר כהנא. הספר מכיל מאמרים שכתב כהנא במשך כשלושים שנה (1990-1961), כשחלקם הגדול פורסמו בארה"ב בעיתון "ג'ואיש פרס" ("Jewish Press"), ומטבע הדברים נכתבו באנגלית. המאמרים תורגמו לעברית ע"י בנימין כהנא, לני גולדברג וברוך כהנא. הספר האחרון שכתב, "אור הרעיון", גם כן יובא לידי שימוש בעבודה שלהלן. הספר דלעיל מקיף את רעיונותיו של הרב מאיר כהנא בהרחבה ובפירוט רב.

תגים:

גינוי · הכחשת · הליגה · המגנים · הנזק · הקורבן · טרור · יהודית · להגנה · לערכים · נעלים · מרזל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הרטוריקה של הרב מאיר כהנא", סמינריון אודות "הרטוריקה של הרב מאיר כהנא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.