היישום אינו מחובר לאינטרנט

עמליה כהנא כרמון וזיקתה לזרם האימפרסיוניסטי

עבודה מס' 020416

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת יצירתה בכל הקשור לצורת הכתיבה, התימטיקה והליריקה, הצגת הקשר שבין שיטת כתיבתה לאימפרסיוניזם בציור.

13,214 מילים ,23 מקורות ,1993

תקציר העבודה:

מטרת העבודה היא לסקור את יצירתה של עמליה כהנא כרמון בכל הקשור הנושא לצורת הכתיבה, התימטיקה והליריקה. תכלית העבודה היא להראות את הקשר שבין שיטת כתיבתה לשיטה האימפרסיוניסטית בציור: אילו יסודות משותפים קיימים הן בשיטה זו והן בשיטת כתיבתה, כיצד הם באים לידי ביטוי בשני התחומים; מדוע הסופרת כותבת על חומריים ציוריים, ומדוע גיבוריה עוסקים באומנות.
ההשערה היא כי קיימת זיקה ישירה וחדה מהזרם האימפרסיוניסטי לכתיבתה, וכי היא משתמשת ביסודות זרם זה בסיפוריה על מנת להבליט את אותם יסודות המצויים בסיפור.
ההנחות בבסיס העבודה הן:
א. בין ספרות לאומנות ישנם קשרים הדוקים, במיוחד אם הן צומחות באותן נסיבות .
ב. היוצרים השייכים לאומנות שונות מושפעים זה מזה.
ג. לשתי האומנויות (לספרות ולאומנות) חומרים משותפים).
ד. ההשוואה מאפשרת להעשיר את הידע בכל תחום.
על מנת להוכיח/לנתח השערה זו יסקרו מספר אבני דרך. ראשית אסקור מהו הקשר בין ספרות לאומנות, באספקלריה היסטורית (אריסטו, לסינג וכד') ובאספקלריה עכשווית. אסקור חומרים המשותפים לשתי הדיסציפלינות, כלומר מוטיבים הקשורים לאימפרסיוניזם ולכתיבתה, ואנתח אותם ביצירותיה של עמליה כהנא כרמון. דוגמא אחת לכך היא ההתייחסות לנוף מצד האימפרסיוניזם ומצידה, או כיצד בא לידי ביטוי מוטיב האור בציוריה (נושא של המראה האור חשוב גם לאימפרסיוניסטים).
מקובל מאוד להשוות יצירות ספרותיות זו לזו. אנו משווים כמעט בכל התייחסות שלנו ליצריה, לעיתים אף מבלי לעמוד על כך במפורש. פחות מקובל להשוות יצירה ספרותית לציור, לפיסול, או ליצירה מוסיקלית. ואמנם השוואה כזאת אינה מובנת מאליה. שפת הצלילים או שפת הצורות והצבעים שונה מאוד מן השפה המילולית. עם זאת יש תכונות משותפות לשפות השונות. לא פעם אנו נזכרים בפסל או ביצירה מוסיקלית בעקבות קריאת יצירה ספרותית מסויימת. לעיתים אנו נזכרים בתוכן או במצב רוח דומה, ולעיתים אנו מוצאים שהגישה הכללית, או דרך העיצוב דומה. ישתן תכונת מוסיקליות בשפת הדיבור, ובצורה המושאלת אנו מדברים על שפה מגוונת או צבעוניות, על צבעים במוסיקה ועוד. קיימת, כמובן, גם השאלת מונחים ומושגים מתחום אומנותי אחד למשנהו, העוזרת לתאר תופעות שונות.
על עמליה כהנא כרמון נאמר כי היא אימפרסיוניסטית- אקספרסיוניסטית. אלו שני מונחים השאובים מתחום הציור שהועברו לשימוש גם בתחום הסיפורת. ננסה להתבונן בתמונות של ציירים משני הזרמים הללו על מנת להבין את גישתם לציור ולהשוותה אל הגישה הספרותית שאנו רואים בציור מבחינת הדרך של עיצוב המציאות ולא מבחינת תכנים ספציפיים כשלהם.
העבודה נלקחה מן הים הכללי וטיפה משלי, ותסתמך על ספרות ראשונית ומשנית, בעיקר על המונוגרפיה ועבודות אחרות שנכתבו ע"י לידי רתוק. ההגדרות בבסיס העבודה יובאו בתחילה ולאחר מכן סקירה על האימפרסיוניזם, והניתוח יבוא בעקבותיהם.

ראשי פרקים:
1. מטרת העבודה
2. מבוא
א. סקירה על שיטתה הסגנונית.
ב. המובאות והמתחים התימאטים
3. הגדרת המושגים
4. שיטתם של האימפרסיוניסטים
5. הקשר בין ציור לאומנות
6. הקשר בין ציור לכתיבה אצל עמליה כהנא כרמון
7. היסוד האימפרסיוניסטי בכתיבתה
8. מילות יחס ותחליפיהן אצל עכ"כ
9. מוטיב המראה
10. סיכום העבודה
11. ביבליוגרפיה

מקורות:

אבינרי י., "מילות היחס והחיבור", דרכי הלשון העברית בארץ ישראל, עמודים 198-209.
איטן יוהנס, "יסודות הצורה והצבע", ירושלים: דפוס בן צבי, מוזיאון ישראל, ירושלים, 1987.
בן אשר מ.,"על מילות היחס בעברית החדשה", לשוננו, לח', תשל"ד, עמודים 285-294.
ברזל הלל, דרכים בפרשנות החדשה, הוצאת אוניברסיטת בר אילן, ירושלים, תש"ן.
ברש משה, מחשבות האומנות בדורות האחרונים, ירושלים: מוסד ביאליק, 1984.
גומבריך א. ה., קורות האומנות, תל אביב: עם עובד, 1971.
הראל ג.א., "מגמות וזרמים באומנות הפלסטית המודרנית", אקדמון, בית ההוצאה של הסתדרות הסטודנטים של האוניברסיטה העברית, 1981.
הרציג חנה, "עמליה כהנא כרמון", הסיפורת הישראלית בשנות השישים, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1983.
וייס ר., על מילת היחס 'את', שוט לשון, 1982, עמודים 236-281.
וייס הלל, "המונלוג הלירי כמרכיב ביצירת עמליה כהנא כרמון", בצרון, י', 1981.
זיוה עמישי מייזליש, "אומנות בעידן הטכנולוגי", תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1981.
זרחי נורית, "האונס הוא החמצת ההזדמנות (על 'שדות מגנטיים לעמליה כהנא-כרמון)", הארץ, 25 למרץ, 1982.
חזן רוקם גלית, "אך כאיש נתקל בראי": עיון ברומאן 'וירח בעמק אילון' מאת עמליה כהנא כרמון", הספרות, 30-31, אפריל 1981, עמודים 184-192.
כץ שרה, "ירושלים- לב האור"", ביקורת ופרשנות, 10, 1981.
לנדאו דב, ממטאפורה ועד סמל, הוצאת אוניברסיטת בר אילן, ירושלים, 1979.
לסינג גוטהולד אפריים, לאוקון או על גבולי הציור והשירה, ספרית הפועלים הקיבוץ המאוחד, תשמ"ד.
רנן יעל, "לשמוע את רחש הגלים".
רתוק לילי, נמל המוצא להפלגה מופלאה, עבודת מ.א. אוניברסיטת ת"א.
רתוק לילי, עמליה כהנא כרמון- מונוגרפיה, תל אביב: ספרית הפועלים, 1986.
רתוק לילי, יצירתה של עמליה כהנא כרמון, עבודת דוקטורט בהדרכת פרופ' דן מירון, אוניברסיטת תל-אביב 1979.
שטרן נ., "פועלי 'את' בעברית הישראלית", בלשנות עברית חפשית, 15, 1979.
שלזינגר י., "תצורות קטגוריאליות במלות תפקוד", בלשנות עברית חפשית, 1990:28-30.
ROSTON M., RENAISSANCE PERSPECTIVES IN LITERATURE AND THE VISUAL ARTS, PRINSTON UNIVERSITY PRESS, 1987.

תגים:

אמנית · יצירות · אמנות · סופר · אמן · אימפרסיוניזם · כותב

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עמליה כהנא כרמון וזיקתה לזרם האימפרסיוניסטי", סמינריון אודות "עמליה כהנא כרמון וזיקתה לזרם האימפרסיוניסטי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.