עבודה מס' 060934
מחיר: 302.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: הצגת הגישות המרכזיות (לא כרונולוגית), שהתפתחו בעקבות הניסיונות לפענח מונח מסקרן זה של אריסטו.
3,001 מילים ,7 מקורות ,2002
תוכן העניינים:
1. מבוא
2. הגישות המרכזיות
2.1 הגישה הרפואית
2.2 הגישה המוסרית-דידקטית-אתית
2.3 הגישה הדתית
2.4 הגישה האינטלקטואלית
2.5 הגישה הסטרוקטורלית-דרמטית
2.6 הגישה הפסיכולוגית
2.7 הגישה האסתטית
2.8 גישה המפריכה קיומו של 'קתרזיס' טרגי
3. סיכום
4. ביבליוגרפיה
מבוא
"טרגדיה היא חיקוי פעולה רצינית, שלמה ובעלת שיעור, בלשון מונעמת, שכל אחד ממיניה [של הלשון המונעמת] משמש באופן נפרד בחלקיה [של היצירה]; [חיקוי] באופן דרמטי ולא באופן סיפורי, אשר דרך חמלה וחרדה מבצע את הזיכוך ('קתרזיס') של ריגושים כאלה" ("פואטיקה", תרגום הלפרין, 1977).
למה התכוון אריסטו בעשר המילים החותמות את הגדרת הטרגדיה?
סוגייה זו העסיקה רבות את הפילוסופיה המערבית והביקורת הספרותית מאז הרנסנס ועד ימינו. Butcher טוען כי, ככל הנראה, אף משפט אחר בספרות העתיקה לא זכה לטיפול כה נרחב, כמו משפט זה (1951 ,Butcher, עמ' Golden & Hardison 243).
טוענים שהמונח 'קתרזיס' הינו המונח המפורסם והשנוי ביותר במחלוקת בפרק 6 (1968 ,Golden & Hardison, עמ' Brunius 112). טוען, כי הויכוח על משמעות ה'קתרזיס' הינו החלק החשוב ביותר בקבוצת הנושאים הקשורים בהגדרת הטרגדיה של אריסטו (1973 ,Brunius, עמ' 266). הוא מצטט את Ulrich von Wilamowitz-Moellendorff שטען, כי למרות ש'הקתרזיס' הינה מילה, שהניבה נהרות של דיו, עדיין אין הסכמה באשר לפירושה. Brunius מוסיף, כי מילה זו פורשה שוב ושוב, ועוררה ויכוחים רבים במשך
למעלה מ-400 שנים (Brunius, עמ' 269).
הסיבה לכך היא, שלא ניתן למצוא אצל אריסטו את התשובה לשאלה - כיצד הוא הבין את תהליך ה'קתרזיס' של רגשות החמלה והחרדה, המתרחש בטרגדיה. בדיון אודות המוסיקה ב"פוליטיקה", אריסטו מציין:
"במילה 'קתרזיס' אנו משתמשים כעת ללא הסבר, אך כאשר נדבר על השירה מאוחר יותר, נטפל בנושא ברמת דיוק גבוהה יותר" (מתוך: Lear, עמ' 316).
נראה שהחלק ב"פואטיקה", בו מממש אריסטו את הבטחתו וקובע בצורה מפורשת את כוונתו - אבד.
בניסיון למצוא פתרון לסוגייה זו, פותחו במאות השנים האחרונות גישות שונות, שביכולתן להסביר, לכאורה, את כוונת אריסטו. חלקן חופפות חלקית זו לזו, וחלקן מנוגדות לחלוטין זו מזו.
בעבודה זו יוצגו הגישות המרכזיות (לא כרונולוגית), שהתפתחו בעקבות הניסיונות לפענח מונח מסקרן זה של אריסטו - ה'קתרזיס' - "המופיעה רק פעם אחת ב"פואטיקה", בפסקה האחרונה של הגדרת הטרגדיה" (Else, עמ' 158).
אריסטו, פואטיקה, תרגום ד"ר שרה הלפרין, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1977, תל-אביב.
Brunius, T. (1973): "catharsis", in: Dictionary of the History of Ideas, vol. 1, New-York: Charles Scribner's Sons, pp. 264-270.
Butcher, S.H. (1951): Aristotle's Theory of Poetry and Fine Arts, New-York: Dover Publications, pp. 240-273.
Else, Gerald (1986): Plato and Aristotle on Poetry, Chapel Hill: The University of North Carolina Press), pp. 152-162.
Golden, L. O.B. Hardison (trans. ed.) (1968): Aristotle's Poetics, New-York: Prentice Hall, pp. 112-137.
Halliwell, Stephen (1986): Aristotle's poetics, Chapel Hill: University of North Carolina Press, pp. 350-357.
Lear, Jonathan (19 ): "Katharsis", in: Rorty Oksenberg, a., essays, pp. 315-349.
יוון · מחזה · פואטיקה · טרגדיה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגישות השונות המפרשות את המושג קתרזיס של אריסטו", סמינריון אודות "הגישות השונות המפרשות את המושג קתרזיס של אריסטו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.