היישום אינו מחובר לאינטרנט

תרומת הסרט אוונטי פופולו להתפוגגות המיתוס הצברי והצה"לי

עבודה מס' 023111

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מושג המיתוס, מיתוס הצבר וצה"ל, ערעור המיתוס וסקירת דמויותיהם של החילים הישראלי והמצרי.

6,311 מילים ,20 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

במשך שנים ארוכות נתפש צה"ל כמיתוס. מיתוס של צבא בלתי מנוצח ושל חיילים העשויים ללא חת מחד ובעלי ערכים הומניים כטוהר הנשק וצדקת הדרך מאידך.
המיתוס התפתח מאז ימי מיתוס הצבר שהיווה את הסמל לחברה הקולקטיביסטית שקדמה להקמת המדינה, הקיבוצניק ההולך לחרף נפשו למען הכלל ולוותר על חייו האישיים ועל הנאותיו האישיות ונמשך לאחר נצחונות צה"ל ב- 1948, 1956 ו- 1967.
באותם ימים, דובר על צה"ל כעל אחד משלושת הצבאות החזקים בעולם, על ישראל כמעצמה צבאית ועל חיל האוויר הישראלי כטוב בעולם.

מיתוס זה החל להתפוגג לאחר שצבאות מצרים וסוריה הפתיעו את ישראל ביום כיפור 1973. באותם ימים החלו להישמע קולות שחרגו מהסגידה האולטימטיבית לצה"ל, אשר היה עד אז פרה קדושה שאסור היה לגעת בה או לבקר אותה.

מלחמת לבנון היתה המלחמה הראשונה שנתפשה בעיני חלקים רחבים בציבור הישראלי כבלתי מוצדקת וכמיותרת וככל שגברה עליה הביקורת, כך נסדקה תדמיתו של צה"ל והמיתוס הלך והתפוגג. בימי מלחמת לבנון כתב בוגר החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב תסריט שבו שבר את המיתוס הצה"לי מחד ושאף להראות את הדמיון שבין החייל הישראלי לחייל המצרי בפרט והערבי בכלל. החייל המצרי נתפש בישראל, במשך שנים ארוכות, כעלוב נפש, אשר במלחמה זורק את נעליו ונמלט מאימת הכוחות הישראליים הבלתי מנוצחים.

בעבודה זו נרצה להציג את הסרט "אוונטי פופולו" (בוקאי, 1986) כסמן חשוב בהתפוגגות המיתוס הצה"לי. בפרק הראשון נציג את תפישת המיתוס על פי חוקרים שונים ואילו בפרק השני נתייחס למיתוס הצבר ומיתוס הצבא הישראלי כפי שבאו לידי ביטוי בשנותיה הראשונות של המדינה.

שאלת המחקר תהיה: מרכיבים מיתולוגיים בדמותו של החייל הישראלי בהתפוגגותם בסרט "אוונטי פופולו". לטענתנו, החלה להיווצר בקרב השכבות העממיות תפישה מיתולוגית של צה"ל כצבא בלתי מנוצח, בעל עוצמה לא מוגבלת. עם תחילת הכשלים בצה"ל, בעיקר מאז מלחמת יום הכיפורים ובעיקר מאז מלחמת לבנון, החל להתפוגג
המיתוס הצה"לי בקרב הציבור, כאשר גורמים שונים בתחומי התקשורת והאמנויות, דוב לא התייחסו לצה"ל כאל פרה קדושה, אלא בביקורת ראויה הנובעת מכשלונותיו.

כדי לתמוך בטענתנו נסקור בפרק השלישי את דמות החייל הישראל ודמות החייל המצרי בסרט אוונטי פופולו, תוך הצגת התדמית הדומה הנוצרת הן לחייל הישראל והן לחייל המצרי כאינדבידואל שאיכפת לו לעתים לא רק מעצמו אלא גם מחייל האויב ולעומת זאת במקרים אחרים מדובר באדם אטום שאינו שועה לא לאויב ולא לחבריו.
הדבר אינו בא להציג את החייל המצרי כנעלה על החייל הישראלי, כי אם כבן אדם בעל איכויות שלעתים עולות על איכויות חייל ישראלי ולעתים יורדות ממנו וההתיחסות הינה אינדבידואלית ולא כלל-לאומית.

בפרק הרביעי ננתח את מבנה הסרט באופן כללי, נתייחס לפרשנויות שונות, תוך הצגת הסרט אוונטי פופולו כבעל תרומה להתפוגגות אותו מיתוס שליווה את צה"ל ואת החייל הישראלי, לפחות עד שנת 1973.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א': המיתוס
פרק ב': מהצבר ועד צה"ל - מיתוס מול עובדות
פרק ג': אוונטי פופולו - הישראלי לא סופרמן, גם הערבי בן אדם
פרק ד': תרומתו של הסרט "אוונטי פופולו" להתפוגגות המיתוס הצה"לי
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

"אחדות הכאב - בראבו 'אוונטי'", דבר, 3.10.1986, עמ' .19
אורן, י., "מ'ימי ציקלג' ועד 'התגנבות יחידים': התקופה הישראלית". מאזניים ס"ב(5-6), 1988, ע"מ 117-120.
בן-פורת, ז., "צבר ושמו צ'רלי..." בתוך: הורוביץ, ד., (1992), צ'רלי קאצ'רלי, אור-עם, תל אביב, עמ' 7-35.
ברנע, נ., "חיילים", כותרת ראשית, 10.12.1986, עמ' 33.
גרץ, נ., "בין מר מאני לאוונטי פופולו", סימן קריאה 1987, 22, עמ' 336-348.
גרץ, נ., (1995), שבויה בחלומה, הקיבוץ המאוחד, תל אביב.
הורוביץ, ד., (1992), צ'רלי קאצ'רלי, אור-עם, תל אביב.
הרצוג, ז., "התנ"ך. אין ממצאים בשטח", מוסף "הארץ", 29.10.99, עמ' 36-40.
כהן, א., (1985), פנים מכוערות במראה, רשפים, תל אביב.
כהן, פ.ס., (.(Cohen, P.S, (1989), (תדפיס), תיאוריות של מיתוסים.
מאלי, י., "מהיסטוריה למיתוס: ג'יימס ג'ויס מגלה את ויקו", זמנים 29, 1989, עמ' 56-69.
מונק, י., "נראה אותך, גבר", מוסף העיר לקולנוע, 27.9.1996, ע"מ 18 ,12 ,10.
נאמן, ר., "שתי אצבעות מסואץ", כותרת ראשית, 5.11.1986, עמ' 235-237.
סיל, פ., (1994), אסד, הקיבוץ המאוחד, תל-אביב.
סער, ר., "עולם", 7 ימים, 8.7.1986, עמ' 20-22.
פרידלנדר, ש., "נוכחותם של מיתוסים: דיאלוג עם קלוד לוי-שטראוס", זמנים 17, 1985, עמ' 24-31.
רובינשטיין, א., (1997), מהרצל עד רבין והלאה, שוקן, ירושלים.
שור, ר. ושוב, י., "שיילוק במדבר", בתוך: בוקאי, ר., (1992), אוונטי פופולו, כנרת, תל-אביב, עמ' 75-96.
שמיר, מ., (1960), בקולמוס מהיר, הקיבוץ הארצי, מרחביה.
שמיר, מ., (1974), במו ידיו - פרקי אליק, הקיבוץ הארצי, תל אביב.
Nishi, T., (1982), Unconditional Democracy, Stanford University Press.

תגים:

תרבות · ארץ · ישראל · סרט

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תרומת הסרט אוונטי פופולו להתפוגגות המיתוס הצברי והצה"לי", סמינריון אודות "תרומת הסרט אוונטי פופולו להתפוגגות המיתוס הצברי והצה"לי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.