היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסתו של הרצל כפי שהתבטאה ב"מדינת היהודים" וב"אלטנוילנד" והביקורת שהוטחה בה

עבודה מס' 040236

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הפערים האידיאולוגיים בין הרצל לבין אנשי חיבת ציון.

4,420 מילים ,8 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. מבוא
3. הרצל וציוני רוסיה
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה
6. הערות שוליים


הקדמה:
המאמר עוסק בפערים האידיאולוגיים שהיו קיימים בסוף המאה הי"ט ותחילת המאה העשרים בתנועה הציונית בין הרצל, מנהיג התנועה דאז, לבין אנשי חיבת-ציון.
השקפתו של הרצל הוצגה בשני החיבורים שפרסם :
1. " מדינת היהודים", שפורסם בשנת 1896, בו תאר את תפיסתו לגבי פתרון בעיית העם היהודי - הקמת מדינה יהודית נפרדת. בחוברת זו תיאר הרצל בפירוט את דרכי הביצוע המעשיים של תכניתו - ארגון העם לקראת היציאה, יצירת המוסדות המדיניים והכספיים וסדרי החיים החדשים. בתפיסתו של הרצל חשוב היה ביותר שהעם יקבל ריבונות על ארצו, צ'ארטר, לפני תהליך ההתיישבות.
העיקרון המנחה בעיניו היה פתרון רדיקאלי של שאלת היהודים, ולא הדרגתי, כפי שסברו מתנגדיו.
מדינה היהודית לא הייתה, לפי תפיסתו של הרצל, מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי להגיע לחברה למופת שתיבנה על צדק, סבלנות ועבודה, ותהווה דוגמא לעולם כולו.
הוא שאף לתקומת היהודי החדש - זקוף קומה ואציל נפש.
2."אלטנוילנד", שפורסם בשנת 1902, הנועד להוכיח כי האוטופיה הציונית אינה בהכרח חלום, אלא נמצאת בהישג יד. ברומן זה אין הרצל מצדד במדינה לאומית, אלא בחברה חדשה החורגת מן המסגרות הצרות והמקובלות של הלאומניות האירופאית. הרצל תאר סוג מקורי של חברה המבוססת על אידיאלים סינדיקאליסטיים, שהכוח המניע אותה הוא בעיקר רצון טוב ורפורמות חברתיות מרחיקות לכת. אלטנוילנד אינה מדינה יהודית, אלא קוסמופוליטית וחילונית, בה חיים בשלום ושלווה בני כל הדתות בפתיחות אידאולוגית מרשימה.

הפרק השני במאמר תיאר את המחלוקות האידיאולוגיות ששררו בין הרצל לבין מנהיגי היהדות הרוסיים דאז, חברי חיבת-ציון.
הרצל הפך למנהיג התנועה הציונית ועמד בראש הקונגרס הראשון בבאזל, ובראש חמשת הבאים אחריו.
המחלוקת האידיאולוגית הראשונה שקמה נגעה לשאלת הפתרון האקוטי, לפי תפיסת הרצל, מול הפתרון ההדרגתי, לפי תפיסת אחרים, ובעיקר אחד העם.
וויכוחים נסובו לגבי הצ'ארטר אותו שאף הרצל לקבל - האם יש להמתין לקבלו לפני תחילת ההתיישבות על מנת למנוע בעיות, או שמא יש להתחיל בהתיישבות, לקבוע עובדות בשטח, ולדרוש את הצ'ארטר לאחר מכן? האם יש לפעול פעולות תעמולתיות-תרבותיות בגולה, לפי תפיסת ציוני רוסיה, או להאמין כי העם יתעלה על עצמו תוך כדי ביצוע מפעל ההגירה וההתיישבות?

כישלונו של הרצל במגעיו עם השלטונות התורכיים והפוגרום הגדול בקישינוב הביאו את הרצל להעלאת תכנית אוגנדה, על מנת להציל הצלה מיידית את יהודי רוסיה מן הפורעים. תכנית זו הביאה למשבר החמור ביותר בתנועה הציונית. מחנה "ציוני ציון" טען כי הציונות אינה תנועת חירום, וכי יש להמתין ולא למהר בשעת משבר. המחלוקות לגבי המשך הנהגתו של הרצל את התנועה הציונית גרמו למשבר עמוק בתנועה, ויחסי האמון וההערכה ההדדית באו לקיצם עם המשבר שפרץ בקונגרס השישי. דווקא משבר זה טיהר במשהו את האווירה, והקריאה להשכנת שלום בתנועה נענתה בהתכנסות הוועד הפועל הגדול בווינה בשנת 1904.
מותו של הרצל, כחודשיים לאחר מכן, מנע את האפשרות לבדוק האם האמון ההדדי התחדש במלואו, אך סכנת הפילוג חלפה ואחדות ההתאחדות הציונית נשמרה.

קטע מהעבודה:

הוויכוח הפומבי בנוגע לאפשרות הביצוע של תכנית הרצל נדם לזמן מה לאחר הקונגרס השלישי, אולם ראשי הציונות המשיכו להתחבט בבעיה. בוויכוח על טיבו של ה"צ'ארטר" שהציע הרצל, אשר התנהל בוועד הפועל הגדול באוקטובר 1901, טען שמעון רוזנבאום כי ברוסיה רווחת ההשקפה שצ'ארטר שיינתן כעת יהווה אסון לעם היהודי, מכיוון שהעם אינו בשל עדין. הרצל עצמו הצהיר כי אם ישיג צ'ארטר ולא יצליח לממשו מחוסר אמצעים כספיים או סיבות אחרות, הרי שהציונות תיהפך לתנועה תיאורטית ותבוא אל קיצה. מדבריו השתמע כי הוא עצמו לא ייטול חלק בתנועה תיאורטית שתצמח על חורבות הציונות המדינית.

מקורות:

אחד העם, "על פרשת דרכים - קובץ מאמרים", חלק שלישי, הוצאת יודישער פערלאג, ברלין 1921.
גולדשטיין יוסף עורך, "בין ציון לציונות - תולדות התנועה הצינוית 1914-1881", בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב 1994.
גולדשטיין יוסף, "בין ציונות מדינית לציונות מעשית - התנועה הציונית ברוסיה בראשיתה", בהוצאת האוניברסיטה העברית, ירושלים 1991.
אילון עמוס, "הרצל", בהוצאת עם עובד, תל אביב 1975.
ויטל דוד, "המהפכה הציונית, כרך ב': שנות העיצוב", בהוצאת עם עובד, תל אביב 1982.
לסקוב שולמית, "הריב על אודות אלטנוילנד", מתוך "הציונות - מאסף לתולדות התנועה הציונית והישוב היהודי בארץ ישראל", מאסף ט"ו, עמ': 35-53, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב 1990.
היימן מיכאל, "הרצל וציוני רוסיה - מחלוקת והסכמה" מתוך "הציונות- מאסף לתולדות התנועה הציונית והישוב היהודי בארץ ישראל", מאסף ג', עמ':56-99, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב 1973.
ביין אלכס, "מדינת היהודים", מתוך "עם הרצל ובעקבותיו", הוצאת מסדה, תל אביב תשי"ד, עמ':34-41.
ביין א., עורך, "ספר מוצקין: כתבים ונאומים נבחרים - ביוגרפיה ודברי הערכה", ירושלים תרצ"ט.
ביין א., "תיאודור הרצל - ביאוגרפיה", תל אביב תשכ"א.
שווארץ ש., "אושיסקין באגרותיו - ממוסקבה עד ירושלים", ירושלים תש"י.
גרינבוים י., "התנועה הציונית בהתפתחותה", חלק שני: תקופת הרצל", ירושלים תשי"ג.

תגים:

לאומיות · חיבת · פינסקר · ציון · העם · אחד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסתו של הרצל כפי שהתבטאה ב"מדינת היהודים" וב"אלטנוילנד" והביקורת שהוטחה בה", סמינריון אודות "תפיסתו של הרצל כפי שהתבטאה ב"מדינת היהודים" וב"אלטנוילנד" והביקורת שהוטחה בה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.