היישום אינו מחובר לאינטרנט

חיים ויטאל והקבלה לוריאנית

עבודה מס' 041201

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחות הקבלה בצפת, חיים ויטאל ותורת האר"י והקדמתו של ויטאל לספר "עץ החיים".

3,701 מילים ,15 מקורות

תקציר העבודה:

אחת הדמויות המרתקות ביותר, וניתן לומר גם האניגמטיות ביותר, בתולדות הקבלה היא דמותו של המקובל בן המאה ה-16 חיים ויטאל. הוא זכה להיות תלמידם של שני המקובלים החשובים ביותר בזמנו, של משה קורדובירו, ושל יצחק לוריה האר"י. האר"י הוא אולי המקובל החשוב ביותר של כל הזמנים (עם יוצא הדופן האפשרי של מחבר ספר הזהר משה די ליאון) ותורתו השפיעה עמוקות על העם היהודי בזמנים שלאחריו ותרמה ליצירת זרמים חשובים כמו השבתאות והחסידות.

היה זה חיים ויטאל ש"גילה" את האר"י ועמד לראשונה על חשיבותה הרוחנית, והוא שימש כתלמידו הראשון והחשוב ביותר. כתוצאה שימש כצינור העיקרי (אם כי לא היחיד) שדרכו עברו רעיונותיו של האר"י (שכתב מעט מאוד בעצמו) אל התודעה של ציבור המקובלים שבקרבם הפכו רעיונות אלה לדומיננטים לחלוטין לאחר מאבק חריף ברעיונות של מורו האחר של ויטאל,קורדובירו.באופן בלתי צפוי בידי ויטאל (אם כי כפי שנראה בהמשך יש בכתביו רעיונות המרמזים דוקא על כיוון זה) הפכו רעיונות האר"י לגורם שהשפיע בצורה עמוקה ביותר לא רק על המיעוט הקטן של המקובלים אלא גם על כלל המוני העם שגם עליהם השפיעו רעיונות האר"י בצורה עמוקה, והביאו לבסוף ליצירת התנועה העממית של החסידות (שאותה ניתן לתאר בין השאר, כמובן בצורה פשטנית מאוד, כפופולאריזציה של רעיונות האר"י כפי שנמסרו בידי ויטאל) והתנועות המשיחיות של השבתאות והפראנקיזם. ועם זאת עם כל חשיבותו ויטאל הוא דמות מיוחדת מאוד ומלאה בסתירות. הוא שהיה בין האחראים להפצת תורת האר"י, ועם זאת כל חייו ניסה לשמור אותה בסוד כמוס ואף ניסה למנוע מתלמידים אחרים של האר"י להפיצה. הוא האמין שהוא המשיח בן יוסף לאחר שהאמין את אותו הדבר לגבי האר"י. הוא האמין בעליונותה המוחלטת של הקבלה על כל הזרמים האחרים ביהדות ועם זאת האמין שרוב המקובלים עד לזמנו היו שרויים באפילה לא פחות מאנשי האורתודוכסיה ההלכתית שאותם ראה כנחותים לעומת המקובלים.
את תפיסותיו אלה ניסח בצורה ברורה בהקדמתו ל"ספר ההקדמות" שמופיעה גם בראש הספר "עץ החיים".

בעבודה זאת אנתח הקדמה זאת ואנסה להסביר מהן מטרותיו העיקריות של ויטאל בכתיבת ההקדמה.
בפרק המבוא אתן סקירה כללית על התפתחות הקבלה בכלל ובצפת במאה ה-16 בפרט.
בפרק השני אתן סקירה כללית על תורת האר"י ועל חיי ויטאל ויצירתו.
בפרק השלישי אנתח את הקדמתו ל"עץ החיים".

תוכן העניינים:
1. הקדמה
2. פרק 1: מבוא- הקבלה והתפתחותה בצפת
3. פרק 2: חיים ויטל ותורת האר"י
4. פרק 3: הקדמתו של ויטאל לספר "עץ החיים".
5. סיכום
מראי מקומות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אורון, מיכל "חלום חזון ומציאות בספר החזיונות לר' חיים ויטאל" מחקרי ירושלים במחשבת ישראל: כרך י תשנ"ב, ע' 299-310
בן-יוסף אריה " צפת עיר המקובלים " מחניים 6 תשנ"ד, ע' 186-197
בר-יוסף,יהושע סוכת שלום ת"א,1988. רומן היסטורי על צפת במאה ה-16 שגיבורו הוא חיים ויטאל.
הורדוצקי,ש.ה.תורת הקבלה של רבי יצחק אשכנזי האר"י ורבי חיים ויטאל רח"ו ת"א, תשי"ז.
ויטאל, חיים ספר עץ חיים: כרך א' ת"א,ללא תאריך.
ורלובסקי צבי, ר' יוסף קארו : בעל הלכה ומקובל ירושלים,תשנ"ו
זק, ברכה בשערי הקבלה של רבי משה קורדובירו באר שבע,תשנ"ה
חלמיש, משה מבוא לקבלה ירושלים, תשנ"א
יעקבסון, יורם מקבלת האר"י עד לחסידות ת"א, תשמ"ד 1984.
שלום, גרשום שבתאי צבי והתנועה השבתאית בימי חייו: כרך ראשון. ת"א תשי"ז.
שלום, גרשום "שטר ההתקשרות של תלמידי האר"י " ציון ה' ספר ב' ת"ש
תמר, דוד "רבי חיים ויטאל " בקורת ומסה : אישים וספרים ירושלים,תשל"ג
תמר,דוד "האר"י ורח"ו כמשיח בן יוסף " מחקרים בתולדות היהודים בארץ ישראל ובאיטליה, ירושליים,תש"ל.
תמר,דוד "חלומותיו וחזיונותיו המשיחיים של ר' חיים ויטאל " שלם: מחקרים בתולדות ארץ ישראל וישובה היהודי -ספר רביעי ירושלים, תשמ"ד,
SCHOLEM,GERSHON KABBALA, JERUSALEM, 1974.

תגים:

יהדות · קדוש · מקובל · מיסטיקה · היסטוריה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חיים ויטאל והקבלה לוריאנית", סמינריון אודות "חיים ויטאל והקבלה לוריאנית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.