עבודה מס' 063635
מחיר: 144.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: השוואה בין פסל "דוד" של דונטלו לבין "דוד" של מיכאלאנג'לו.
4,133 מילים ,11 מקורות ,2005
הרנסנס היה תהליך היסטורי שהקיף את ארצות אירופה השונות. תרבות הרנסנס
נתגבשה תחילה באיטליה וממה היא התפשטה לארצות אירופה האחרות. ראשיתו נעוצה בשנים
הראשונות של המאה ה14-, שאמניה קבעו, כל אחד על פי דרכו ולפי מסורתו המיוחדת יסודות
חדשים וגישה חדשה ביצירה האמנותית של תקופתם - הנאמנות לטבע. השלב השני, הידוע
בדרך כלל בשם "הרנסנס המוקדם", מתחיל בשנת 1420 לערך, ונמשך כמעט עד לסיומה של
המאה ה15-. זו התקופה בה חי ויצר דונטלו1. שלב זה הוא בעל אופי אחדותי מבחינת העניינים
שהעסיקו את האמנים, והמטרות שלמימושן הם חתרו - היוצרים ביקשו למזג את האמנות עם
המדע, ובעיקר את מדעי הטבע והחלו עוסקים בשקידה בתחומי הפרספקטיבה והאנטומיה.
השלב השלישי, המכונה "הרנסנס בשיאו", הוא לא נמשך אלא כעשרים שנה. זאת היא התקופה
הקלאסית של אמנות הרנסנס. מיכאלאנג'לו הוא אחד האמנים הבולטים שבה.
ההיסטוריה מלמדת שיצירות אמנות פוליטיות במובהק נוטות להישכח. אחדות חרותות
בזיכרון הקולקטיווי, כמו פסלי דוד של דונטלו ומיכלאנג'לו, שהתייחס לרפובליקה
הפלורנטינית האמיצה והקטנה מול אויביה. חשיבותם נעוצה בהיותם מודל נצחי לגאוניות,
ליופי ולעוצמה של האומנים ושל הדמות - דוד המלך, דוד הנער, רועה הצאן - דוד המנצח.
כאשר אנו משווים בין שני הפסלים, מעבר להיותם שייכים לתקופות שונות ברנסנס (דונטלו -
שייך לרנסנס המוקדם, ומיכאלאנג'לו - לרנסנס המאוחר), כל אחד מהם מתייחס לתיאור שונה
של דמות דוד המלך. פסלו של דונטלו מתייחס לשמואל א' פרק י"ז פסוק נ"א: "וירץ דויד
ויעמוד אל הפלישתי ויקח את חרבו וישלפה מתערה וימוטטהו, ויכרות בה את ראשו"; בעוד
שפסלו של מיכאלאנג'לו מתייחס לספר שמואל א',פרק י"ז פס' מ': "ויקח מקלו בידו ויבחר לו
חמישה חלוקי אבנים מן הנחל, וישם אותם בכלי הרועים אשר לו, ובילקוט וקלעו בידו".
במסגרת עבודתי הצגתי את הרנסנס - מקורו, הרעיונות שהובילו אותו, וחשיבותו. הצגתי
אודות דונטלו ומיכאלאנג'לו, תיארתי וניתחתי את שני פסלי דוד שהם יצרו. לבסוף,
ערכתי השוואה בין השניים. עבודה זו מאפשרת הכרות עם איקונות תרבותיות - הרקע שלהם
ומשמעויותיהן.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
.1. Stokstad, Marilyn. (1995). Art History, New York, H. N. Abrams, Vol 2, pp.697-698
ברש, משה (תשכ"א). מיכאל-אנג'לו: עיונים בדרכי גילומה של הגותו האמנותית, ירושלים, מוסד ביאליק, עמ' 11-12.
ברש, משה (1972). "תולדות דמותו של דוד באמנות העת החדשה, מן הרנסנס ואילך", דוד המלך באמנות, ירושלים, אקדמון, עמ' 76-68.
מישורי, אליק. (1991). אמנות הרנסנס באיטליה, תל- אביב, האוניברסיטה הפתוחה, יחידות 7-8, עמ' 98-102, 115-121, 168-188, 267-273.
Hartt, Frederick, (1994). History of Italian Renaissance art : painting, sculpture, architecture, London, Thames and Hudson, pp. 247-249, 474-475.
Janson, H. W. (1986). History of art, London, Thames and Hudson, pp. 399-400, 451-452.
Pope-Hennessy, John. (1986). Italian Renaissance sculpture, Oxford, Phaidon, pp.347-348.
Salvini, Roberto. (1978). The hidden Michelangelo, Oxford, Phaidon, pp.24-30.
Stokstad, Marilyn. (1995). Art History, New York, H. N. Abrams, Vol 2, pp.697- 698.
Wiliamson, G, C. (1900). The great masters in painting and sculpture, London, George Bell sons, Volume 8: Donatelo.
דוד · דונטלו · מדיצ · מיכאלאנג · פוסטו · קונטרה · רנסנס
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הרנסנס בגדולתו", סמינריון אודות "הרנסנס בגדולתו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.