היישום אינו מחובר לאינטרנט

לימוד ההלכה בחינוך הממלכתי דתי

עבודה מס' 070795

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העבודה דנה בחשיבות לימוד ההלכה, בקשיים בלימוד ההלכה, במציאות בפועל ובפתרונות שהוצעו לפתרון הבעיה והקושי.

12,246 מילים ,48 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת בלימוד ההלכה במערכת החינוך הממ"ד (ממלכתי-דתי).
לימוד התורה הוא אחד הדברים המשמעותיים ביותר בחייו של האדם, כל דבר שהאדם לומד בתורה, מגדל אותו ומפתח אותו, ויש לו ערך עצום.
"אפילו אין בידו של אדם לא מקרא ולא משנה אלא יושב וקורא כל היום 'אחות לוטן תמנע' שכר תורה בידו" (1)
סדר הלימוד הראוי שנמצא בחז"ל מראה קדימות וחשיבות עליונה ללימוד ההלכה, כפי שנראה מהמקורות שיובאו בפרק א.
מאידך אנו רואים שלעיתים רבות עוסקים בלימוד מסכתות שאינם למעשה, בדיונים שונים שאינם נוגעים לחיי האדם, וכבר הזדעקנו על כך הראשונים והאחרונים.
כפי שכותב חובת הלבבות בהקדמתו:
"ונשאל אחד החכמים על שאלה נדירה מדיני קידושין, והשיב לשואלו: אתה השואל על מה שלא יזיקהו אי ידיעתו. האם ידעת היטב כל מה שאתה חייב לדעת מן המצוות ואשר אינך רשאי להתעלם מהן עד שנתפנית להפליג בעיון בשאלות הנדירות וקושיותיהן"(2).
שאלת המחקר היא: האם לימוד ההלכה בחמ"ד, משיג את ייעודו? האם לימוד זה תואם את הדרכת חז"ל לגבי לימוד ההלכה ומהי, אם כן, השיטה המומלצת למשימה זו?
עבודה זו תנסה לברר את מקומו של לימוד ההלכה במערכת החינוך של החמ"ד.
כמו כן, ננסה להציג פתרונות שונים שהועלו במהלך השנים לבעיה האמורה.
בפרק הראשון יבחן המקום שלימוד ההלכה מקבל במערכת החינוך, לעומת ההדרכה הראויה על פי חז"ל.
בפרק השני תוצג סקירה של הבעיות והקשיים בלימוד ההלכה, וכיצד בעיות אלו גרמו למצב לימוד ההלכה כיום.
בפרק השלישי ייבחנו שיטות שונות ללימוד ההלכה ובאיזה צורה מתמודדות השיטות השונות עם הקשיים השונים.

תוכן:
מבוא
פרק א: חשיבות ומרכזיות לימוד ההלכה - עקרונות מול מציאות בפועל
הזמן המוקדש ללימוד ההלכה בחינוך הממלכתי-דתי
המקום הראוי ללימוד ההלכה על פי ההשקפה התורנית
בחינת המציאות לאור תוכנית הלימוד החדשה בהלכה
סיכום
פרק ב: הקשיים בלימוד ההלכה בתיכונים
הלימוד יותר יבש
המחשבה שהדברים מוכרים וידועים
אי הבנת המשמעות והמהות של ההלכה
הלימוד איננו יצירתי
תפיסת שההלכה מגבילה ועוצרת את החיים
חוסר בספרות מתאימה ומתודית
ההיקף הגדול של החומר
שינויים והבדלים בין העדות השונות
הלימוד דורש הבנת מושגים
המציאות מתחדשת כל הזמן ואין אפשרות להקיף הכול
לסיכום
פרק ג: גישות שונות לפתרון
שיטה א: חיבור טעמי ההלכה האמוניים-מוסריים-מחשבתיים להלכה המעשית
שיטה ב: הכרת השתלשלות ההלכה - ההלכה ממקורה
שיטה ג: היקף רחב עם דגש על זכירת ההלכה לפרטיה
שיטה ד: לימוד הלכה דרך מקרים מן המציאות
שיטה ה: לימוד סוגיות יסוד בעיון
שיטה ו: לימוד על פי נושאים
שיטות פדגוגיות שונות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הזמן המוקדש ללימוד ההלכה בחינוך הממלכתי-דתי:
מערכת שעות הלימוד מבטאת את היחס הניתן למקצועות שונים, בהכשרת התלמיד.
מרכזיות ההלכה בחיי האדם הדתי מעלה את הציפייה - שחשיבות זו תבוא לידי ביטוי במערכת. בהתבוננות בפריסת המקצועות אפשר להתרשם מה מקום לימודי מקצועות כמו מתמטיקה, אנגלית, עברית וכדומה ומולם את מקצועות הקודש ובמרכזם לימודי ההלכה.
בחינת החלוקה בפועל של השעות מציגה תמונה המעוררת שאלות:
משרד החינוך מפרסם את החלוקה הרצויה במקצועות הקודש.
בבית הספר היסודי, בתוך אשכול מורשת, רוח וחברה, תורה ופרשת שבוע, מערכת החינוך מקצה 5-7 ש"ש (שעות שבועיות). מקצוע נביא מתחיל להילמד מכיתה ג' ומוקצים לו 2 ש"ש. מקצועות תושב"ע, משנה וגמרא, מתחילים להילמד מכיתה ג', ומוקצים לו 2-3 ש"ש. לעומתם, ללימוד הלכה מוקצים לו 1-2 ש"ש(3).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "לימוד ההלכה בחינוך הממלכתי דתי", סמינריון אודות "לימוד ההלכה בחינוך הממלכתי דתי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.