היישום אינו מחובר לאינטרנט

ספרות העליה השניה - אהרון ראובני

עבודה מס' 069090

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: היבטים ודמויות בטרילוגיה של ראובני דרך התפיסה הניטשיאנית.

10,589 מילים ,17 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

לאורך כל קריאת ספרו של ראובני "עד ירושלים" לא הפסיקה ללוות אותי השאלה: כיצד ראובני מתייחס אל מה שמיטיב לתאר באופן כה אנושי אמפתי וביקורתי?
יש מבקרים רבים בינהם קשת ישורון המתנגדים להגדרת תיאורו של ראובני אמפתי, משום שלדעתם, ניחן ראובני בראייה פסימית עקרה מרגש ונטולת אהבת הבריות . עדיין, אני מוצאת לנכון להגדיר את דרך כתיבתו אמפתית בחלקה משום שבתור קוראת, הצליח ראובני לגרום לי להזדהות אדירה עם אחת אחת מהדמויות שהרחיב לתארן באופן יחסי וזאת על אף השוני העצום באופיין, אישיותן דרך ראייתן ואופן התנהגותן. אינני יכולה להתעלם מכך שעצם העובדה שהצליח ראובני לעורר בי את אותו רגש של הזדהות מחייב, לדעתי, את ההכרח האנושי להכיר בקיומה של מציאות חזקה ואכזרית לעיתים עד כדי החלשתו של הכח האנושי, הכרה שמחייבת, לטעמי, את ההבנה והאמפתיה כלפי המין האנושי כשזו מהולה בין היתר, בהרגשות שונות של אהבה. אין זה מבטל כמובן את העובדה שראובני לא מקל על דמויותיו ומציגן לעיתים קרובות באור מגוחך ואירוני, וכאן אני יכולה להגיד נעוץ כשרונו המיוחד: הצגת הדמות בשלל גוונים ואופנויות התנהגות, ומכל הזוויות, ועם זאת, הצגה חסרה את המילה האחרונה, זו שתאפשר לנו לגלות איך ראובני תופס את המציאות. לאחר מאמץ להבין מדוע מעסיקה אותי שאלה זו הבנתי שכנראה, ראובני רוצה להמחיש לקוראיו את העובדה שאיש אינו יכול לשפוט את המציאות מבחינה מוסרית, ועל כן כתיבתו מתיימרת להיות אובייקטיבית ככל האפשר, כך הציטוט האחרון מפיו של ברנצ'וק, דמות הסופר הראשית בספר "האניות האחרונות", עימה מזוהה ראובני מתאר זאת:
"ידעתי, בלעך המדבר.
ידעתי זאת- ועוד...
אבל מה היה באמת- לא אדע
הכרתיך,
הכרתי את המדבר,
על שניכם אדבר-
אבל דברים א-י-נ-ם אמת."
תשובה זו הובילה אותי לבחון את שאלת המוסריות בספרו של ראובני מפן אחר, מנקודת מבטו של ניטשה. על כל דמות ודמות נישאים עול המחשבה, המעשה ושיפוטם המוסרי. הפרק השני והשלישי המתארים את כתיבתו של ראובני וכן את משנתו של ניטשה ישמשו רקע לדיון בקשר בין תפיסתו את האדם והחברה, וכיצד משתקפת ביצירתו של ראובני. על פי ניטשה, במובן שאדון בו בהרחבה בפרק השלישי, האדם יצר את אלוהים על פי צרכיו. אלוהים משמש כעוגן מוסרי, ואילו המוסר הוא כלי במאבק לעוצמה. על מנת לממש את עצמו צריך האדם להתנער מן המוסר החברתי, לגלות את היסוד הדיוניסי בעצמו ולהביאו לידי ביטוי בצורה אמנותית בשילוב עם היסוד האפוליני, המסדר ומעדן את היצריות האנושית.
מטרתו הסופית של חיבור זה תהא לענות על שאלת המחקר הבאה: איך באים לידי ביטוי היסודות הדיוניסים והאפולונים בספרו של ראובני "עד ירושלים" הן מבחינת התהליך החברתי והן מבחינת הפרט? כדי לענות על שאלה זו, אתחיל מהצגה של התחום הכללי אליו שייכת הטרילוגיה- ספרות העליה השנייה. בפרק השני אסקור את דמותו של ראובני, אופן כתיבתו ואוסיף תיאור קצר על הטרילוגיה. הפרק השלישי, כאמור, יתאר את משנתו של ניטשה. פרקים אלו ישמשו כרקע לדיון בקשר שבין תפיסתו וכיצד באה לידי ביטוי בכתיבתו של ראובני על דרך התנהלותן של הדמויות בנות העליה השנייה, צפרוביץ, ברנצ'וק ומאיר פונק.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1- העליה השניה
רקע הסטורי
ספרות העליה השנייה
פרק 2- על ראובני
ביוגרפיה קצרה על חייו
אופי כתיבתו של ראובני
הטרילוגיה "עד ירושלים"
פרק 3- על ניטשה
תפיסת המוסר
פרק 4- ניתוח הטרילוגיה לפי תפיסתו של ניטשה
סיכום
ביביליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ברנר שאף שהספרות תהא ריאליסטית בראש ובראשונה, שתשקף את החיים כמו שהם ושלא תכפה על המציאות מגמות חברתיות מזויפות- "החיים והספרות חשובים בעיניו מכל פורמולה אידאולוגית וספרות המשקפת חיים חייבת להתקרב אליהם יותר מאשר אל ההפשטות המטשטשות אותה"(7). בהתייחסות זו הוא מבטא עמדה נגד ספרות ז'אנריסטית החותרת להטמעת אידיאולוגיות עד כדי התרחקות מהמציאות האמיתית של הדברים.

תגים:

דיוניסיס · אפוליני · ניטשה · מוסר · עד ירושלים · ראובני · העליה השניה · אדם · בורא · על אדם · זרתוסטרא · ברנר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ספרות העליה השניה - אהרון ראובני", סמינריון אודות "ספרות העליה השניה - אהרון ראובני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.