עבודה מס' 067555
מחיר: 302.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: ניתוח דמותן של שלוש הנשים בהיבט של מעמד האישה.
3,556 מילים ,20 מקורות ,2008
החלטנו לעסוק בדמותן של שלוש מנשות דוד המלך והשפעתן על חייו, מתוך רבות אחרות שנותרו עלומות. "ויקח דוד עוד פילגשים ונשים מירושלים אחרי בואו חברון" (שמ"ב ה י"ג).
סיפור חייו של דוד אינו נותן ביטוי ליחסיו של המלך-דוד עם שפעת נשיו. בעל ספר שמואל מסתפק בסיפורים על שלוש נשים בלבד (זקוביץ 1995), בהן נעסוק:
מיכל בת שאול, אביגיל אשת נבל הכרמלי ובת שבע אשת אוריה החיתי.
הטקסטים המקראיים העוסקים בשלוש הנשים הינם מצומצמים, מקוטעים ומפוזרים בסיפורי דוד.
למרות מעמדן השולי כדמויות משניות הנטועות בעולם פטריארכלי המפלה את הנשים לרעה, הן מטביעות חותם בסיפור, אם מצד קידום העלילה והארת דמותו של דוד, ואם מצד אפיונן כנשים בעלות ייחוד, שהמספר רוכש להן כבוד (בן איון, תשנ"ג) .
מיכל היא קורבן החברה הפטריארכלית שבה היא חיה, היא אוהבת את הגבר הלא ראוי, שעושה בה שימוש ציני בשאיפותיו. היא נתונה לחסדיו של אביה, שאול, שאינו מתחשב ברגשותיה. כמעט בכל הופעותיה האמיצות היא נוטלת אחריות על גורלה. מן ההיבט הפמיניסטי נשמע קולה הברור של מיכל, אף שנבצר ממנה להשפיע באופן משמעותי על גורלה (בן איון, 2005)
דמותה של אביגיל מורכבת ומעניינת, כוונתה להינשא לדוד הינה החלטה נטולת כל סממן פוליטי. כל אשר עשתה היה למען הצלת חייה וחיי בני ביתה. הפרשנות לדורותיה הרבתה לעסוק בסוגיית נשואי אביגיל לדוד ובשאלת הגינותה ונאמנותה לבעלה. חוקרות אחדות מהאסכולה הפמיניסטית, חדורות אמונה שהמספר המקראי גרם עוול רב לאביגיל, מפני שהעלים אותה מעלילת חייו של דוד עם סיום הסיפור (בן איון, 2005).
סיפורה של בת שבע הוא המורכב מבין השלושה. מעורבים בו יצרים עזים, תככים פוליטיים, הצלחות בקנה מידה אישי, חברתי ומדיני. ע"פ מחקרים הוכח כי בת שבע לא יזמה את הניאוף אך יחד עם זאת לא הייתה קורבן תמים (בן איון, תשנ"ג).
תוכן העניינים:
מבוא
דמותו של דוד המלך ונשותיו
מיכל בת שאול
אביגיל
בת שבע
יחסו של המספר לנשות דוד
מאפיינים של דמיון ושוני בין הנשים
סיכום
ביבליוגרפיה
אביעזר נ',תשס"ד,ויאהב יצחק את עשו ורבקה אוהבת את יעקב, אוניברסיטת בר אילן הפקולטה למדעי היהדות (דף שבועי מס' 524 פרשת תולדות), אתר גוגל.
אליצור י', תש"ם, פרשת דוד ובת שבע והמבוכה המוסרית של דורינו, , מכללת הרצוג להכשרת מורים אתר גוגל.
אריאל י', ליבוביץ מ', מזור י' (עורכים). ברוך שעשני אישה,, הוצ' ידיעות אחרונות, 2008, ת"א.
אררט נ',(תשנ"ג),אמת וחסד במקרא, עמ' 196-242,הרשות המשותפת לחינוך יהודי ציוני.
אשמן, א', 2008, תולדות חוה, הוצ' ידיעות אחרונות, תל אביב.
בן איון ש,(תשנ"ג), נשות דוד - מיכל אביגיל ובת - שבע, הוצ' ידיעות אחרונות.
גויטיין, ש',ד' (1967), עיונים במקרא, הוצ' יבנה, תל אביב.
גינסבורג ל',(תשכ"ה,)אגדות היהודים יהושוע בן נון, שופטים, שמואל ושאול, דוד ושלמה, עמ' שנ"א,מסדה רמת גן.
גרסיאל מ', (1975),מלכות דוד -מחקרים בהיסטוריה ועיונים בהיסטוריוגרפיה, הוצאת דון, ת"א.
דרזנר (אלירם) ר', תשנ"ח, דמותם של נבל ואביגיל באספקלריה של חז"ל, מתוך מכלול טו' כסלו, אתר גוגל.
זקוביץ י',(1993),דוד מרועה למשיח, יד יצחק בן צבי, ירושלים.
מידן י',(תשס"ב),דוד ובת שבע, הוצאת תבונות, מכללת יעקב הרצוג, אלון שבות.
סבג ש', (1997),דוד המלך קווים לדמותו, הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים.
ערפילי ב',(תש"ל),זהירות סיפור מקראי -הערות לסיפור דוד ובת שבע ולשאלות הפואטיקה של הסיפור המקראי, בתוך הספרות ב' עמ' 580-597.
פרי מ' ומ' ושטרנברג,(תשכ"ח), המלך במבט אירוני, בתוך הספרות א' עמ' 263-292.
פרידמן ד', (2000), הרצחת וגם ירשת,הוצאת דביר ת"א.
קיל י',(1981), פירוש דעת מקרא לספר שמואל, הוצ' מוסד הרב קוק, ירושלים.
קלר, א', דמותה של אביגיל. מכללת הרצוג להכשרת מורים, www.herzog.ac.il.
שטיינזלץ ע',(1983), נשים במקרא, עמ' 65-71 ,משרד הבטחון, ת"א.
תלמוד בבלי מסכת שבת, עם פירוש שטיינזלץ,(1968), דף נו' עמ' א' ,המכון הישראלי לפירסומים תלמודיים,ירושלים.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""נשות דוד המלך" - מיכל, בת שבע ואביגיל", סמינריון אודות ""נשות דוד המלך" - מיכל, בת שבע ואביגיל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.