עבודה מס' 010462
מחיר: 252.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: סקירת קורות מיכל בת שאול בחייה, כולל קונפליקט שאול דוד, פרשת נישואיה לדוד ופרשת ארון הקודש.
6,138 מילים ,21 מקורות ,1990
מיכל מופיעה בסיפור (שמואל א' פרק י"ח) זמן קצר אחרי שדוד מופיע לראשונה כגיבור צבאי הזוכה לאהדת העם. מיכל בת שאול המלך, שארית בשר חשובה, מופיעה במקרא כבעלת רגש חזק- האהבה שהיא רוחשת לדוד. האהבה שנזכרת בשמואל א' פרק י"ח פס' 20 ו- 28 היא בעלת חשיבות מיוחדת במינה כי זהו המקרה היחיד בכל סיפורי המקרא בו נאמר במפורש שאשה אוהבת גבר, ואפילו פעמיים ולא רק פעם אחת. המקרא לא נותן שום הסבר לאהבת מיכל לדוד והסיבה היא אולי הודות להצטיינותו של דוד בקרב או הודות להיבטים באופיה של מיכל.
בעוד שידוע על רגשותיה של מיכל לדוד לא ברור מה הוא חש כלפיה. האם הוא נישא לה מרצון לשאיפות פוליטיות או מתוך כבוד למלך, או מתוך רגש כלשהו למיכל עצמה, וזאת אחת הסיבות מדוע כל האפיזודות על מיכל ודוד הן בסימן של אי בהירות.
מיכל נעלמת לזמן מה מהתמונה ומופיעה שוב בהערת המקרא על נישואי דוד ואביגיל (שמואל א' כ"ה 24).
הידוע לנו מכל מה שאירע למיכל בזמן שדוד נס הוא ששאול נתן את ביתו לפלטי בן ליש, ומיכל, שנראתה קודם כיוזמת ופעלתנית, היא עתה כאוביקט ביד אביה המעביר אותה מגבר לגבר. פעולה זו, שהיא פעולה מפוקפקת מבחינה חוקית מנסה להוכיח לדוד כי הוא אינו קרוב למשפחת המלוכה ואין לו שום זכות עליה.
מיכל מוזכרת שלוש פעמים בספר שמואל א' וארבע פעמים בספר שמואל ב'. קורותיה מוסברים בשפה ברורה אולם ישנם פעמים בהם קשה הכתוב וקשה להבין מה קדם למה; לדוגמא: בפעם האחרונה מוזכרים חמשת בני מיכל בעוד שלפני כן נכתב כי לא היו לה ילדים.
על קורותיה אנו לומדים מהפסוקים בלבד, היות ואף מקור אחר (תלמודי או מדרש אגדה) אינו מביא סיפורים נוספים על הידוע מהמקרא. על אישיותה אנו למדים מרוח התנהגותה ומרוח הכתוב.
מטרת עבודתי זו היא לסקור את ולתאר את קורותיה של מיכל, את מארג יחסיה עם דוד לפני הקרע בינו לבין שאול ולאחר שובו למלוך על ישראל, תוך התבוננות בסיפור המקראי ובצורתו, ובהסתמכות על פרשנות מסורתית, חדשנית, ומאמרים.
ראשי פרקים:
1. מבוא.
2. הקדמה- סקירת תולדותיה של מיכל.
3. שנאתו של שאול לדוד.
4. פרשת נישואי מיכל לדוד.
5. חזרתה לדוד.
6. מיכל ודוד בעת הבאת הארון.
7. סיכום.
8. ביבליוגרפיה.
דעת מקרא, יהודה קיל, הוצאת מוסד הרב קוק.
אברמסקי שולה, "האשה הנשפקת בעד החלון", בית מקרא, כ"ה, תש"מ.
אבישור יצחק, צמדי מילים במקרא ומקבילותיהם בספרות השמית של המזרח התיכון הקדמון, ירושלים תשל"ד, עמוד 133.
בכרך יהושוע, מה בין שאול לדוד, ירושלים, תש"ל.
פרו"פ גרסיאל, מלכות דוד, תל-אביב ,תשכ"ה.
דר' מרגלית, "דבר ירמיהו נגד האלילות", עיונים בספר ירמיהו, דברי החוג לעיון בתנ"ך, 1977.
ספראי עמוס, "על המעשה והכוונה", שמעתין, י"ב, תש"מ.
עזרא ציון מלמד, מפרשי התורה, דרכיהם ושיטותיהם, הוצאת ספרים מגנס, תשל"ה.
קדרי מנחם צבי, זיווגי שם עצם בעיברית המקראית, לשוננו, ל', תשכ"ו.
קויפמן: תולדות האמונה הישראלית, כרכים ג',ד'.
קוסמן אברהם, דיני אישות בישראל בתקופה העתיקה, י-ם, תשנ"ג.
GOODMAN PHILIP, THE JEWISH MARRIAGE ANTHOLOGY, PHILADELPHIA, 1971.
GUNN D.M., KING DAVID, SHEFFILD, 1978.
MAYER ,P . WITCHECRAFT AND SORCERY,1970.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נשים במקרא", סמינריון אודות "נשים במקרא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.