היישום אינו מחובר לאינטרנט

ייצוגי המלחמה בתאטרון הסאטירי של חנוך לוין 1967-1973

עבודה מס' 064534

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הפתעת מלחמת יום הכיפורים מן ההיבט התרבותי. סקירת יצירותיו המוקדמות של חנוך לוין והקשרן אל המציאות של אותה תקופה.

13,270 מילים ,79 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

ייצוג המלחמה כצודקת וטבעית בעיני הכתיבה הסאטירית של לוין בין 1967-1973. השערת המחקר היא כי לוין מציג את המלחמה כטבעית וצודקת באופן אירוני על מנת לעורר את קהל צופיו. בעבודה תוצג סקירה ממעוף הציפור על התיאטרון והכתיבה הסאטירית תוך התייחסות לפריחת תיאטרון המחאה הישירה שלאחר מלחמת ששת הימים, כפועל יוצא של השינוי החברתי, והשפעתו התרבותית. לאחר מכן, תצלול העבודה אל תוך עולמו של היוצר ותבצע ניתוח פילולוגי של שלושת הקברטים הסאטיריים: 'את אני והמלחמה הבאה', 'קטשופ' ו'מלכת האמבטיה' שנכתבו בין המלחמות. זאת במטרה להבין את הנמשל האלגורי ביצירות לוין, כפועל יוצא של תחילת תסיסת הדיצנזוס בחברה הישראלית ופריצת הז'אנר הביקורתי שהגיח מן ענני האופוריה.
תוכן עניינים
תקציר
מבוא
פרק א' : "המלחמה הבאה שתמצא מנוחה נכונה"
פרק ב' : "להתכונן לעצב הבא"
פרק ג' : "בית השימוש בידינו"
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במלחמת ששת הימים שירת לוין ביחידת נ"מ שהוצבה באל - עריש. המראות מההלם והמלחמה ההיא הובילו אותו, שנה לאחר המלחמה (1968), לכתיבת הרוויו הסאטירי הראשון שלו, 'את אני והמלחמה הבאה' שלוין תחילה חשב לקרוא לו 'מלחמה כללית לרגל חיסול המלאי'. כבר בשם המחזה יש רמז לתוכנו: הצגת המלחמה בארץ לא כמלחמת קיום בלתי נמנעת, אלא כמצב קיומי שנגרם בין השאר כתוצאה ממגלומניה ומעיוורון פוליטי. הרוויו - הינו מעין קברט סאטירי שכלל אוסף שירים ומערכונים פרובוקטיביים. המחזה מביע ביקורת סרקסטית על המלחמה, ערכיה ותוצאותיה. בשל חריפות הטקסט, אשר טבח פרות קדושות של החברה הישראלית זו אחר זו - תרבות השכול כפולחן מאחד, הסגידה לצה"ל וללובשי המדים, מלחמות האין ברירה כביכול ועוד, נדד הקברט והועלה בסופו של עניין במועדון ג'אז נידח. ההצגה עלתה ורצה, למרות המהומות שפרצו באולם מדי פעם ולמרות הביקורות הנזעמות ברובן, 150 פעמים ברחבי הארץ (אלמוג, 2004; דין, 1999; וייץ, 1986; יודילוביץ', 2004;Avigal, 1996 ).

מקורות:

אבידר, ת' (1968). מהומה בקיבוץ לרגל הצגת 'את אני והמלחמה הבאה'. מעריב, 31/07/68.
אופנהיימר, י' (1990). פואטיקה של כוח. סימן קריאה, 20, 216-204.
אופנהיימר, י' (2004). ייצוגי המלחמה אצל חנוך לוין: סאטירה, קומדיה, טרגדיה. בתוך נ' יערי וש' לוי (עורכים) חנוך לוין: האיש עם המיתוס באמצע (עמ' 186-173). תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
אוריין, ד' (1996). דמות הערבי בתיאטרון הישראלי. תל אביב: אור עם.
אלכסנדר, ד' (1978). מפגשים מן הסוג העוין. מגון, 29/30, 39-32.
אלכסנדר,ד' (1982). היצירה הסאטירית - פוליטית בתיאטרון הישראלי. חיבור לשם קבלת תואר דוקטור בפילוסופיה. תל אביב: אונ' תל אביב.
אלכסנדר, ד' (1985). ליצן ?החצר והשליט. תל אביב: הקיבוץ הארצי.
אלכסנדר, ד' (1986). הסאטירה הפוליטית בתיאטרון הישראלי - מבטים שונים על הציונות. בתוך א' זיו (עורך) הומור יהודי (עמ' 147-139). תל אביב: פפירוס.
אלכסנדר, ד' (1998). הסאטירה הפוליטית בישראל. בתוך נ' משעל (עורך) ואלו שנות.... (עמ' 159). תל אביב: ידיעות אחרונות.
אלכסנדר, ד' (1999). לתת ללב פרפור של עונג מתועב. בתוך ג' קינר, א' רוזיק ופ' רוקם (עורכים), הקאמרי: תיאטרון של זמן ומקום (עמ' 102-99). תל אביב: אונ' תל אביב.
אלמוג, ע' (1988). הצבר מת יחי היאפי. מימד, 12, 13-11.
אלמוג, ע' (2004). פרידה משרוליק. חיפה: זמורה ביתן.
בארת, ר' (1998). מיתולוגיות. תל אביב: בבל.
בר-יוסף, א' (2001). הצופה שנרדם. תל אביב: זמורה ביתן.
בר-קדמא, ע' (1970). מה יש לך אדון לוין? ידיעות אחרונות, פברואר 1970.
בר-שביט, ש' (1978). מונולוג של שחקן. מגוון, 29/30, 42-39.
בראון, א' (1998). תעתועי הקול מן השמים: נושא העקדה במחזות המחאה של חנוך לוין. בקורת ופרשנות, 33, 31-5.
ברזילי, ג' (1992). דמוקרטיה במלחמות. תל אביב: הקיבוץ הארצי.
ברכט, ב' (1976). בגלות המשוררים. תל אביב: סימן קריאה.
ברק, י' (1984). ישראל אחרת - השתקפות המציאות הישראלית בתיאטרון. ערכים: בעיות השלום והסוציאליזם,1, 17-7.
גוטויין, ד' (1997). 'היסטוריוגרפיה חדשה' או הפרטת הזיכרון. בתוך י' וייץ (עורך) בין חזון לרוויזיה (עמ' 344-311). ירושלים: מרכז זלמן שזר.
דין, ס' (1999). "מתי כבר תהיה לכם קצת נחת? ומתי לכם". מעריב, תרבות, 27/08/99, 11-5.
הנדלזלץ, מ' (1973). הורסים וזהו. סימן קריאה, 2, 379-376.
הנדלזלץ, מ' (2001). חנוך לוין על פי דרכו. תל אביב: משכל.
העולם הזה, (1970). גיליון לכבוד שערוריית מלכת האמבטיה. העולם הזה, 22/4/70.
וייץ, ש' (1986). התיאטרון והחברה בישראל: זיקות גומלין. סקירה חודשית, 7, 31-20.
ויץ, י' (1997).מבוא. בתוך י' וייץ (עורך) בין חזון לרוויזיה (עמ' 32-7). ירושלים: מרכז זלמן שזר.
זרטל, ע' (2002). האומה והמוות: היסטוריה, זיכרון ופוליטיקה. תל אביב: זמורה ביתן.
יורן, נ' (2000). המופשט - הקונקרטי והמדינה: חנוך לוין ו"העולם הזה". עלי שיח, 43, 70-46.
יורן, נ' (2002). המילה הארוטית. חיפה: זמורה ביתן.
יערי, נ' ולוי, ש' (2003). אדם, חפץ, אדם. בתוך נ' יערי וש' לוי (עורכים) חנוך לוי: אדם, חפץ, אדם (עמ' 20-11). תל אביב: אונ' תל אביב.
ירון, א' (1997). חמישים שנות מחזאות עברית. בתוך הקאמרי של תל אביב: חמישים שנות
תיאטרון ישראלי (עמ' 192-144). תל אביב: די - נור.
כספי, ז' (1999) על הקברטים הסאטיריים של חנוך לוין. הארץ, תרבות וספרות, 17/09/99, ב' 13.
כספי, ז' (2000א). 'כולנו חלשים כל כך בעצם' - תפיסת הכוח במחזות הראשונים של חנוך לוין. דפים למחקר בספרות, 12, 351-333.
כספי, ז' (2000ב). מצורת הגוף אל הבשר והדם - ייצוגי גוף בדרמה של חנוך לוין. מכאן, ג, 85-62.
כספי, ז' (2001). בתוך המרחב הצר: סובייקט, זהות וקיום בדרמה של חנוך לוין. חיבור לשם קבלת תואר דוקטור בפילוסופיה. ירושלים: האונ' העברית.
כספי, ז' (2005). היושבים בחושך. ירושלים: כתר.
לאור, י' (1995). אנו כותבים אותך מולדת. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
לאור, י' (1991). המלך האכזר מכל המלכים. סימן קריאה, 22, 407-397.
לוי, ש' (1985). על במותיך חלל - על התפתחות מוטיב המת-חי. מאזנים, נח', 56-53.
לוי, ש' (2004). מבוא: הערות על הגדולה היחסית של בקט ולוין. בתוך נ' יערי וש' לוי (עורכים) חנוך לוין: האיש עם המיתוס באמצע (עמ' 17-7). תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
לוין, ח' (1987). מה איכפת לציפור. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
מילמן,י' (1995). "כתבתי מחזה רך מדי... לכל הרוחות" ניכור מטפיסי ופואטי בתיאטרון המחאה של חנוך לוין. עלי שיח, 36, 105-77.
נגיד, ח' (1998). צחוק וצמרמורת. תל אביב: אור עם.
עוז, א' (1999). התיאטרון הפוליטי. חיפה: זמורה ביתן.
עפרת, ג' (1975). הדראמה הישראלית. הרצליה: צ'ריקובר.
פיינגולד, ב' (1987). מה איכפת ללוין. דבר, 7/08/87.
פיינגולד, ב' (1996). למה דרמה: חינוך ותיאטרון. תל אביב: איתאב.
פיינגולד, ב' (2000). שנות ה-60 בתיאטרון הישראלי. בתוך צ' צמרת וח' יבלונקה (עורכים) "העשור השני"(עמ' 260-241). ירושלים: יד בן - צבי.
צחור, ז' ורוטמן, ס' (2000). המפה הפוליטית של מדינת ישראל. בתוך צ' צמרת וח' יבלונקה (עורכים) "העשור השני"(עמ' 28-11). ירושלים: יד בן - צבי.
קוטלר, ע' (1978). התיאטרון והקהל. מגוון, 29/30, 31-28.
קימרלינג, ב' (1993). מיליטריזם בחברה הישראלית. תיאוריה וביקורת, 4, 140-123.
קלדרון, נ' (1980). בהקשר פוליטי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
רם, א' (1997). ציונות ופוסט-ציונות: ההקשר הסוציולוגי של ויכוח ההיסטוריונים. בתוך י' וייץ (עורך) בין חזון לרוויזיה (עמ' 290-275). ירושלים: מרכז זלמן שזר.
שפירא, א' (1997). פוליטיקה וזיכרון קולקטיבי - הוויכוח אודות 'ההיסטוריונים החדשים'.
בתוך י' וייץ (עורך) בין חזון לרוויזיה (עמ' 392-367). ירושלים: מרכז זלמן שזר.
שקד, ג' (1991). פאנק, מאזניים, ס"ה, 5, 9-3.
שקד, ג' (1992). על סיפורים ומחזות. ירושלים: כתר.
מקורות באנגלית
Abramson, G. (1998). Drama and Ideology in modern Israel. Cambridge: Univ. press
Avigal, S. (1986). Hanoch Levin - Enfant terrible of the Israeli theatre. Ariel, 63, pp. 38-56.
Avigal, S. (1996). Patterns and trends in Israeli drama and theater, 1948 to present. In L. Ben-Zvi (Ed.) Theater in Israel, (pp.9-50). Michigan: Univ. press.
Brown, E. (1992). Cruelty and affirmation in the postmodern theatr: Antonin Artaud and Hanoch
Levin. Modern Drama, 35, 2, pp. 586-606.
Brown, E. (1996). Politics of desire: Brechtian "Epic Theater" in Hanoch Levin's postmodern satire.
In L. Ben-Zvi (Ed.) Theater in Israel, (pp. 173-200). Michigan: Univ, press.
Handelsaltz, H. (1988). The Levin-Sobol syndrome: Two faces of modern Israeli drama. Modern Hebrew literature, 1, pp. 21-24.
Jauss, H.R. (1982). Toward an aesthetic of reception. Brighton: Harvester Press.
Kober, A. (2005). From Blitzkrieg to attrition: Israel's attrition strategy and staying power. Small Wars and Insurgencies, 16, 2, pp. 216-240.
Lev-Ari, S. (1989). Turning points in the history of modern Israeli drama. Bulletin of the Israeli academic center in Cairo, 11, pp. 25-28.
Levy, S. (1988). The gospel according to Hanoch Levin. Theatre research international, 13, 2, pp. 146-154.
Milman, Y. (1994). On alienation in Hanoch Levin's theatre of protest. Hebrew Studies, 35, pp. 65-97.
Oz, A. (1995). Dried dreams and bloody subjects body politics in the theatre of Hanoch Levin. JTD, 1, pp. 109-146.
Sagi, A. (1998). The meaning of the Akedah in Israeli culture and Jewish tradition. Israel studies, 3, 1, pp. 45-49.
Shaked, G. (1996). Introduction: The Israeli drama - An overview. In L. Ben-Zvi (Ed.) Theater in Israel, (pp. 1-8). Michigan: Univ, press.
Rokem, F. (1988). Ideology and archetypal patterns in the Israeli theatre. Theatre research international, 13, 2, pp. 122-131.
Urian, D. (2002). The Arab in Hanoch Levin works: From the queen of the bathtub to murder. Hebrew studies, 43, pp. 217-232.
Yaari, N. (1996). Life as a lost battle: The theater of Hanoch Levin. In L. Ben-Zvi (Ed.) Theater in Israel, (pp. 151-172). Michigan: Univ. press.
מקורות אלקטרוניים
גלסנר, א' (2004). לתת לבורגנים בראש. הארץ, 24/04/04.
[http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=418550 contrassID=2
- accessed 04/05/06]
יודילוביץ', מ' (2004). המלחמה שלא נגמרת. ידיעות אחרונות, 17/10/04.
[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2991134,00.html - accessed 04/05/06]
כספי, ז' (2006). הנה העולם. הנה שולחן, כיסא, עץ, שמים! ואיפה אני?! הארץ, 22/02/06.
[http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=685478 contrassID=
2 subContrassID=12 sbSubContrassID=0 - accessed 04/05/06]
פוקס, ש' (1999). געגועים לחנוך לוין. מעריב, 23/08/99.
[http://www.nrg.co.il/online/archive/ART15/254.html - accessed 04/05/06]
שילון, א' (2002). לשחוט את השוחט. מעריב, 09/08/02.
[http://www.nrg.co.il/online/archive/ART/331/921.html - accessed 04/05/06

תגים:

תיאטרון · לוין · סאטירה · מלחמה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ייצוגי המלחמה בתאטרון הסאטירי של חנוך לוין 1967-1973", סמינריון אודות "ייצוגי המלחמה בתאטרון הסאטירי של חנוך לוין 1967-1973" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.