עבודה מס' 050194
מחיר: 252.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: היסטוריה ותאטרון, שואה ותאטרון (בעולם ובארץ), דיון במחזות חשבון חדש, העונה הבוערת וגטו והשוואה בינהם.
6,387 מילים ,20 מקורות ,2000
בעבודה זו רציתי להראות את השפעת והשתקפות ההוויה והחברה הישראלית בתקופות השונות, על המחזות שהועלו על בימות התיאטרון מקום המדינה ועד לימינו.
על-מנת לנסות וליצור תמונה שלמה ככל הניתן, בחרתי להתמקד בשלושה מחזות שנכתבו בעשורים שונים, כאשר עניני היום הציבוריים והיחס לשואה שונה בכל אחד ואחד מהם.
כל תקופה בהיסטוריה הארץ-ישראלית שונה ביחסה ובגישתה אל אירועי השואה, הניצולים והדרך בה יש לשפוט, להתייחס ולהבין ניצולים אלה.
מחזאות השואה בתיאטרון הישראלי משקפת כמעט בדיוק את הלך הרוח הציבורי במדינה של אותה תקופה נתונה. היחס לניצולים משתנה בכל מחזה ומחזה בהתאם לדו-שיח הציבורי שהתרחש בזמן כתיבת המחזה והעלתו על הבמה.
אך לא רק התייחסות לנושאי השואה השונים ניתן למצוא במחזות העוסקים בתקופת מלחמת העולם השניה, אפשר גם למצוא נושאים אקטואליים יותר המשתלבים באופן אינטגרלי בכל הצגה.
נושא השואה הינו הנושא הקשה ביותר להתמודדות אומנותית וביחוד בז'אנר המועלה על הבמה וזאת במיוחד במדינה שהוקמה ונבנתה על זכרון אותה מלחמה ארורה וזוועותיה.
הנושא כאוב, רגיש ובמחזות מסוימים אף "טרי" אצל אחדים מהצופים, דבר העורם על המחזאי קשיים, בנוסף על הקשיים הניצבים בפניו בבואו לכתוב מחזה על נושא היסטורי כלשהו.
אין ספק, כי אף לא אירוע היסטורי אחד השפיע במידה כה קיצונית על תרבות המערב, כפי שהשפיעה השואה. תקופת מלחמת העולם השניה "משכה" אליה היסטוריונים, חוקרים ויוצרים רבים אשר ניסו להתמודד עם תקופה זו.
אך, העיסוק בשואה מציג בעיות מנוגדות; מחד חש האמן אי-נוחות "לנצל" סבל של אחרים למטרות אומנותיות ומאידך תובעת התקופה ממנו לא לשכוח ואף לשמר את זכרה. על האמן מוטלת אחריות עצומה, מפני שהצגה לא נכונה ואפילו לא מדויקת של האירועים תתפרש כזלזול בתקופה ובאנשים שחוו אותה ואף תרמוז להכחשה מסוימת.
המחזאי צריך מן הצד האחד לשמור אמונים מוחלטים כמעט לגמרי להיסטוריה ומן הצד השני צריך להמשיך ולשמור על האינטרסים היצירתיים שלו.
בעבודה זו אנסה לבחון כל אחת מן הנקודות הללו, תוך התמקדות כאמור בשלושה מחזות:
חשבון חדש מאת נתן שחם משנת 1954, העונה הבוערת מאת אהרון מגד משנת 1967 וגטו מאת יהושע סובול משנת 1984.
תוכן עניינים:
מבוא
היסטוריה ותיאטרון
שואה ותיאטרון
כללי
בארץ
המחזות
א. חשבון חדש / נתן שחם
ב. העונה הבוערת / אהרון מגד
ג. גטו / יהושע סובול
השוואה בין המחזות
סיכום
ביבליוגרפיה
בירנברג, יואב. 1998, "בפעם הראשונה בחיים לקחתי כדור שינה", ידיעות-אחרונות, 18 בינואר.
בני, א. 1954, "'חשבון חדש' \ בקאמרי", קול-העם, 7 במאי.
בר-קדמא, עמואל. 1967, "שנית", ידיעות-אחרונות.
גלברט, סטפאן. 1967, "איוב לאחר השואה...", על-המשמר, 12 בינואר.
גמזו, חיים. 1954, "'חשבון חדש' - ב 'קאמרי'", הארץ, 7 במאי.
הנדלזלץ, מיכאל. 1984, "גיטו", הארץ, 6 באפריל.
הנדלזלץ, מיכאל. 1984, "התמודדות עם השואה", הארץ, 16 במאי.
ויץ, שוש. 1998, "חזק, כואב, מרגש", ידיעות-אחרונות, 25 בינואר.
טל, מ.ז. 1954, "בזכות חשבון חדש", על המשמר, 14 במאי.
ירון, אליקים. 1967, "עונה בוערת מדי", היום, 23 בינואר.
מגד, אהרון. 1967, העונה הבוערת, הוצאת עמיקם, תל-אביב.
נהור, אשר. 1954, "האם כל 'קאפו' הוא פושע?", ידיעות-אחרונות, 26 באפריל.
סובול, יהושע. 1992, גטו, הוצאת "אור-עם", תל-אביב.
פוקס, שרית. 1984, "תיאטרון בבית קברות", מעריב, 19 באפריל.
פיינגולד, בן עמי. 1989, השואה בדראמה העברית, הוצאת הקיבוץ המאוחד, ישראל.
קינר, גדי. 1994, "הנאציזם והשואה כמטאפורה של דימוי-עצמי במחזה הישראלי",במה 138 , ע' 73-92.
רב-נוף, זאב. 1967, "ה"עונה הבוערת" ב"הבימה"", הפועל הצעיר, 31 בינואר.
שחם, נתן. 1989, חשבון חדש, הוצאת "אור-עם", תל-אביב.
Langer, Lawrence. 1975, Holocaust and the Literary Imagination, Yale University Press.
Steiner, George. 1967, "K" in Language and Silence: Essays on Language' Literature and Inhuman, New York
מלחמת · ספרות · העולם · יהודים · שחם · סובול · היסטוריה · מגד
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השואה בתאטרון הישראלי", סמינריון אודות "השואה בתאטרון הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.