עבודה מס' 063695
מחיר: 482.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: כיצד חרדת התלמידים ממבחנים נתפסת על ידי המורה ומשפיעה על קשר מורה-תלמיד.
7,674 מילים ,34 מקורות ,2005
רבים מהסובלים מחרדת מבחן מתארים הרגשה איומה הכוללת פרפורי בטן, כאבי בטן, זיעה קרה, בחילה ועוד טרם מועד המבחן. החברה המערבית בת זמננו היא תחרותית והישגית וחרדת בחינות הנה תופעה נפוצה בקרב תלמידים רבים. רבים סובלים ממנה ולא מוערכים נכונה כאשר החרדה גורמת לירידה בתפקוד ובהישגים הלימודיים (סלטון-ברוניצקי, 1999).
במסגרת עבודה זו נבדקה ההשפעה שיש לתפיסת המורה את חרדת תלמידיו ממבחנים על קשר מורה-תלמיד. הוצגו מקורות תיאורטיים תוך התייחסות לתהליכים הקשורים בהתפתחות החרדה ממבחן והדרכים בהן היא מוצאת ביטוי, ונבחנה השפעת תהליך החרדה על יחסי הגומלין מורה-תלמיד. התייחסות מיוחדת ניתנה לתהליכים העוסקים בזיקה שבין חרדת התלמיד ממבחנים לבין הדרך בה המורה תופס את התלמיד ומשפיע על פירוקה או צמצומה של חרדה זו. פרמטרים נוספים שנבדקו: הגורמים המשפיעים על חרדת מבחן, השפעת החרדה על
ביצועיות, על הדימוי העצמי של התלמיד בעיני המורה ובעיני עצמו והדרכים בהן המורה יכול להשפיע במסגרת הקשר מורה-תלמיד על טיפול בבעיה זו.
מהעבודה עולה כי על מנת שיוכלו להתייחס באופן נאות לחרדת תלמידיהם ולסייע בהפחתתה, יש להרחיב את ידע המורים בתחום ולהכשיר אותם כראוי תוך הבנה שקשר המורה-תלמיד הנו קשר רב חשיבות ומתרים במיוחד את התלמיד בדרכו להתגברות על חרדתו ממבחנים. ככל שקשר זה יהיה עמוק וחזק יותר, כך תעלה המוטיבציה בקרב התלמיד החרד לפעול למען צמצום והפחתת התופעה. תהליך ממוקד-תלמיד זה, תוך התייחסות לצרכיו האישיים של כל תלמיד והתאמת החומר ודרכי הלמידה לאופיו ולקצבו, יסייע לו להגיע להישגים נאותים מחד,
ומאידך גם המורה המעורב בתהליך זה יתרם בכך שירגיש סיפוק הנובע מעצם הסיוע וההצלחה שלו לקדם את התלמיד החרד לקראת הישגים לימודיים נאותים.
תוכן העניינים:
1. מבוא
2. רקע תיאורטי - חרדה ממבחנים
2.1 החרדה וסוגיה
2.1.1 חרדת בחינות - הגדרה, גורמים ומאפיינים
2.1.2 תיאוריות שונות בנושא החרדה
2.1.3 הקשר בין חרדה ודימוי עצמי
2.2 המורה - השפעתו ותרומתו
2.2.1 השפעת המורה על חרדת מבחן
2.2.2 תרומתו האפשרית של המורה בהפחתת החרדה
3. השוואה בין שתי עמדות
3.1 זיהוי והכרת תופעת חרדת המבחן
3.2 אילו תלמידים סובלים - החלשים או החזקים?
3.3 הסיבות העיקריות בגינן קיימת התופעה
3.4 איך ניתן לצמצם את התופעה
3.5 אילו שינויים יש להציע
4. סיכום ומסקנות
5. ביבליוגרפיה
אורן, ר. (1998), התמודדות עם מצב לחץ הישגים לאור ההערכה העצמית, הייחוס הסיבתי והאידיאולוגיה האפיסטמית של היחיד. עבודת MA, אוניברסיטת בר -אילן.
אליצור, א. טיאנו, ש. מוניץ, ח. ונוימן, מ. (1999)- פרקים נבחרים בפסיכיאטרייה - מהדורה חדשה ומתוקנת. תל - אביב י הוצאת אוניברסיטת תל -אביב (פפירוס).
בנדס-יעקב, א., פרידמן, י. (1997) חרדת מבחן, התופעה וההתמודדות עמה. ירושלים מכון הנרייטה סאלד.
בן-לביא, ש. (1999). "חרדת בחינות בקרב מתבגרים", תפנית,8, 1-5, מכון הנרייטה סאלד.
בראל צ., נוימאיר, מ. (2000). מפגשים עם הפסיכולוגיה. הוצאת רכס, תל אביב.
בראל, ט. (1998). הקשר בין סגנונות התקשרות וגמישות בהתמודדות עם מצבי לחץ: התפקיד המתווך של גמישות קוגניטיבית. עבודת MA, רמת -גן: אוניברסיטת בר - אילן.
גרוסמן, ג. (1996). ילדים בעייתיים בכיתות רגילות, תל-אביב, גומא.
זיידנר, מ, נבו, בי וליפשיץ, ה. (1999). סולם חרדת בחינות: מדריך לבוחן. חיפה, אוניברסיטת חיפה.
טוביאנה, י. (1999), משתני אישיות ועיבוד חוויות החרדה בקרב חרדי בחינות. עבודת גמר לקבלת תואר דוקטור לפילוסופיה. רמת - גן : אוניברסיטת בר - אילן.
טל, גק. (1999). הקשר בין הדימוי העצמי, רמת החרדה התכונתית, מיקוד השליטה וסיבת היציאה מהבית לבין הסתגלות לפנימייה אצל מתבגרים בפנימיות מחנכות. עבודת MA רמת - גן אוניברסיטת בר - אילן.
יערי, א. (1999). חרדת בחינות-מהות וטפול. דיונון, אוניברסיטת תל אביב.
סגל, ש., שמעוני, ש. (2002). חרדת בחינות. מכון מופת.
סלטון-ברוניצקי, ר. (1999). חרדת בחינות ואיך יוצאים מזה?. תל-אביב, מכון טסט רילקס,
עמרני, י. (1999). דימוי עצמי והישגים לימודיים בקרה טיעוני טיפוח, פרקים, דיונים בשאלות חינוך והוראה, ו', עמוד 88-96.
פרידמן, י. (1999) מתבגרים כמקבלי החלטות דפוסי התנהגות ותכנים. ירושלים: מכון סאלד.
קלינגמן, א. ופופקו, א. (1999). חרדת בחינות - שיטות להתערבות ומניעה ראשונית. בתוך: ד' בר-טל וא. קלינגמן (עורכים). סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה וייעוץ בחינוך. ירושלים, משרד החינוך והתרבות. השירות הפסיכולוגי - ייעוצי.
שפילברגר, צ. (1996). מתח וחרדה: הבנה והתמודדות. הוד השרון: אסטרולוג.
Cassady, J. C. (2001). The effects of online formative and summative assessment on undergraduate students' achievement and cognitive test anxiety. Journal of Educational Research (3) 23-28.
Endler, N.S. Edwards, J.M. (1999). Stress and vulnerability. In: C.G. Last M. Hersen (Eds.), Handbook of Anxiety Disorders (pp.278-292).New York: Pergamon Press.
Fredriks, S. L. G.L. ( 1999). Perfectionism, self-consciousness and anxiety. Personality and Individual Differences, 22,921-928.
Hancock, D (2001). Effects of test anxiety and evaluative threat on students' achievements and motivation. Journal of Educational Research (2) 233-238.
Hembree, R. (1999). Correlates, causes, and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 58, 47-77.
Lazarus, R.S. Folkman, S. ( 1999). Stress, appraisal and coping process. New York: Springer.
Naveh-Benjamin, M. (1999). A comparison of training programs intended for different types of test-anxious students: Further support for an information-processing model. Journal of Educational Psychology, 83, 134-139.
Peleg, O. (2002). Bowen theory: A study of differentiation of self, social anxiety, and physiological symptoms, Contemporary Family Therapy, 25, 355-369
Purkey, W. (1999). An Overview of Self-Concept Theory for Counselors. ERIC Clearinghouse on Counseling and Personnel Services, Ann Arbor, Mich.
Sarason, I. G. (1999). Test anxiety, worry, and cognitive interference. In R. Schwarzer (Ed.) Self-related cognitions in anxiety and motivation (pp. 19-34). Hillsdale, NJ: LEA.
Schutz, P. A., Davis, H. A. (2000). Emotions and self-regulation during test taking. Educational Psychologist, 35, 243-256.
Schwarzer, R. (2003). Self related cognitions in anxiety and motivation. Psychology Health, 9, 161-180.
Spielberger, C.D. (1996). Anxiety and Behavior. New York: Academic Press.
Sarason, S. (1999). Stress and anxiety, Vol. 5, New York: John Wiley and Sons.
Swanson, S., Howell, C. (2002). Test anxiety in adolescents with learning disabilities and behavior disorders. Exceptional Children, 62, 389-397.
Tobias, S. (1999). Test Anxiety: Interference, defective skills and cognitive capacity, Educational Psychologist, 3, pp. 135-142, 1985.
Zohar, D. (1998). An additive model of test anxiety: Role of exam-specific expectations. Journal of Educational Psychology, 90, 330-340.
סטרס · חרדה · חרדות · הזעה · הישגיות · חרדה · כאבים · פרפורים · תחרותיות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חרדת מבחן", סמינריון אודות "חרדת מבחן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.