היישום אינו מחובר לאינטרנט

ריבוי נשים בעדה הבדואית

עבודה מס' 063574

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההיבטים המשפטיים תוך התייחסות להיבט התרבותי.

6,448 מילים ,32 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
ריבוי נשים- סקירה חקיקתית
הטעמים לריבוי נשים בעדה הבדואית
דרכי ההתחמקות מענישה
מגמת הפסיקה- אז ועכשיו
ריבוי נשים במשפט העברי
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

במסגרת המיעוט הערבי במדינת ישראל, חיים כ-135,000 בדואים בנגב, המגדירים את דתם כמוסלמים. חלקם גרים בשבעה יישובי קבע והיתר, מתגוררים בפזורה הבדואית, במרחבי הנגב, והם מחולקים כדלקמן:
10% חיים במאהלים פריפריאליים, המצויים בנגב המזרחי והדרומי.
50% יושבים בעשרות ישובים כפריים ספונטאניים, הפזורים בבקעת באר שבע, ושוכנים בחלקם בסמוך לעיירות הבדואיות, או בצמוד להן.
40% חיים, כאמור לעיל, ב-7 העיירות הבדואיות, שהקימה מדינת ישראל, בשנות ה-60, עבור הבדואים (רהט, תל- שבע, כסייפא, ערוער, לק'יה, חורה ושגב שלום).

לאוכלוסייה הבדואית אורח חיים ייחודי ונורמות וערכים אוטונומיים משלהם. הם מקיימים תרבות ייחודית, בעלת דפוסים חברתיים שבטיים, שנתמכת ע"י מערכת משפט מסורתית מורכבת ביותר.
מצב זה, יוצר מפגש של שלוש מערכות חוק שונות, המתנגשות ביניהן: חוקי המדינה והחוק השרעי מחד, מול החוק המנהגי הבדואי (ערף), שהיו והינם מכריעים ביותר, בחיי הבדואים.1
ארץ ישראל הייתה נתונה, במהלך ההיסטוריה, לשלטונם ומרותם, של משטרים חזקים, שהשליטו חוק וסדר באזור. למרות זאת, נהגו הבדואים בנגב, באוטונומיה כמעט מוחלטת. הם קיימו תרבות ייחודית, בעלת דפוסים חברתיים שבטיים, שנתמכו על ידי מערכת משפט מורכבת ביותר. החוק המנהגי קבע את נורמות ההתנהגות של הבדואים, ללא צורך, במערכת חוקים אחרת.
עם התהוות המדינה המודרנית הריכוזית (תחילה עותומאנית, לאחר מכן, המנדט הבריטי ולבסוף, מדינת ישראל), נוצר חיכוך, בלתי נמנע, בין חוקי המדינה המודרנית, לבין הדין הבדואי המנהגי, בעיקר משום שהמדינה המודרנית הריכוזית, שואפת להשיג, כמה שיותר פיקוח על אזרחיה, באמצעות הכפפתם, למערכת חוקים אחת ויחידה. הרי, ככל שהמדינה מתערבת יותר בחיי אזרחיה, כך היא זקוקה לאחידות נורמטיבית, המאפשרת למערכת בירוקרטית, לתפקד.
המדינה המודרנית, ברוב המקרים, עם הנהגת מערכת נורמטיבית אחת, נעזרת באמצעי אכיפה יעילים, המאלצים את אזרחיה, להתנהג עפ"י חוקיה.
עד שנת 1965, לא הופעלו חוקי המדינה, על האוכלוסייה הבדואית, במיוחד בתחום המעמד האישי, בין היתר, משום שהשבטים הבדואים, שלטו בנגב, שליטה מלאה, כולל במעברים למדינות השכנות. הבדואים היו בקשרים הדוקים עם המדינות השכנות ונוצר מצב שבו, הריבון, ששלט באותה תקופה, נזקק לשירותיהם של הבדואים, בתחומים שונים. בנסיבות הללו, נוצרה הסכמה שבשתיקה, לפיה בתמורה לקשרים שיספקו הבדואים לשלטון המרכזי, הריבון "יעצום עין" וייתן מעין אוטונומיה פנימית לבדואים.
אפשר לראות את שיתוף הפעולה הנדון, בתקופת המנדט הבריטי, כאשר "לורנס איש ערב", השתמש בשירותי הבדואים במלחמתו כנגד הטורקים, והביא לידי כיבוש עקבה. בתמורה הבטיח לורנס כי מעבר לכך שכל הזהב שיימצא בעקבה, יעבור לבדואים, הוא גם הבטיח לבדואים, ובראשם השייח אבו טהיי, ש"יעלים עין", בעניין אי אכיפת חוקי המדינה.2
--------------------------------------------------------------------------------
1. ראו לעניין זה- מאמרו של עידו שחר, טרילמה בבית הדין "אלמחכמה אל שריעה" בבאר שבע כנקודת מפגש של שלוש מערכות חוק: חוקי המדינה, החוק השרעי והערף הבדואי, שיידון עוד להלן.
שם.

מקורות:

אדלר, ס., האישה הבדואית והבטחת הכנסה במשפחה הפוליגמית, בתוך: רדאי, פ., מעמד האישה בחברה ובמשפט, הוצאת שוקן, תשנ"ה 1995.
אלון, מ., המשפט העברי (מהדורה שלישית, ירושלים, תשמ"ח), 1358.
אלעטאונה, מ., הקשר בין מעמדה של האישה הבדואית לבין מצבה הפסיכולוגי, שבט תשנ"ג, פברואר 1993, מתוך: http://www.snunit.k12.il/beduin/arti/2409.html
גויטיין, ש.ד., ובן שמש, א., המשפט המוסלמי במדינת ישראל, ירושלים: הסתדרות הסטודנטים של האוניברסיטה העברית, 1957.
גור זאב, א., "רב תרבותיות וחינוך בישראל", זמין ב: http://construct.haifa.ac.il/~ilangz/Milti33.htm
הונדט, ג., "דפוסי קונפליקט בין נשים בדואיות", זמין ב: http://www.snunit.k12.il/beduin/arti/jebra157.html
ליש, א., מעמדה החברתי של האישה המוסלמית בישראל כפי שהוא משתקף בבתי הדין השראיים, (עבודת ד"ר לפילוסופיה, האוניברסיטה העברית), תשל"ב.
מירון, י. "ריבוי נשים למוסלמים וחוקתיות האיסור", משפטים, ז, 1977, 515.
קדמי, י. על הדין בפלילים, חלק ג', תל אביב : דיונון, 1994-1996.
שאווה, מ., הדין האישי במדינת ישראל, מהדורה שלישית מורחבת, מסדה, 1991.
שחר, ע., "טרילמה בבית הדין "אלמחכמה אל שריעה" בבאר שבע כנקודת מפגש של שלוש מערכות חוק: חוקי המדינה, החוק השרעי והערף הבדואי", ג'מאעה, כרך א', תשנ"ז. זמין גם ב: http://w3.bgu.ac.il/mideast/jamaa/pdf/jamaa1-1.pdf

תגים:

זכויות · מיעוטים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ריבוי נשים בעדה הבדואית", סמינריון אודות "ריבוי נשים בעדה הבדואית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.