היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסתגלותם האישית, החברתית והלימודית של ילדים להורים גרושים בקיבוץ

עבודה מס' 062757

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר איכותי וכמותי.

10,328 מילים ,43 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
מבוא
סקירת ספרות
א. הגירושין בישראל
ב. תלמידים להורים גרושים
1. גיל בית הספר
2. הילדים ומשבר הגירושין
3. תגובת הילדים
4. ההשפעה של גרושי ההורים על המצב הרגשי של הילדים.
5. הסתגלות ילדים למצבי משבר
6. תגובת ילדים צעירים למשבר הגירושין
7. השפעת הגירושין על הילדים בטווח הארוך
ג. השפעת הגירושין על הישגי הילדים בלימודים
1. רקע כללי
2. סף ויתור במטלות לימודיות של ילדי גירושין
3. הערכות מורים כפונקציה של מבנה משפחה
4. הסתגלותם האישית והחברתית של ילדים להורים גרושים
5. גירושי הורים: הזדמנות לצמיחה מתוך משבר
6. השפעות ארוכות טווח
ד. ילדי קיבוץ להורים גרושים

מתודולוגיה
א. ונאל המחקר
ב. שיטת המחקר
ג. נבדקים
ד. כלים
ה. משתני המחקר הכמותי
ו. הליכים

תוצאות המחקר הכמותי
א. תוצאות כיתה ד' 19 - תלמידים
ב. תוצאות כיתה ה' 25 - תלמידים
ג. תוצאות כיתה ו' 16 - תלמידים
ד. מבחן T לגבי כל הנבדקים

תוצאות המחקר האיכותי
א. ריכוז תשובות המרואיינים
ב. ממצאי שאלון הדימוי העצמי

דיון
דיון לגבי הממצאים של המחקר האיכותי
סיכום
ביבליוגרפיה
נספח א' ראיונות פתוחים
נספח ב' שאלון דימוי עצמי

מבוא
הצגת הבעיה
תגובותיו של הילד לגירושין, תלויות בגילו, מצבו ההתפתחותי, סידורי האחזקה עם הוריו, מנגנוני
ההסתגלות וההתמודדות שלו ויחסיו עם הוריו. ;(;DREMAN, SOLLY B, (2000
.(CAPLAN, CAPLAN, (1999; זכי, (2000).
יחד עם זאת, ישנן תגובות שכיחות לגירושין, אותן ניתן לאבחן אצל רוב הילדים.
לפי אילון, (1983), קיים דמיון בין עיבוד האובדן בגירושין, לבין עיבוד תהליכי האבל- והתמודדות
עם אובדן סופי. כמו בתהליכי אבלות כך גם בגירושין, עובר לרוב הילד, את כל השלבים הבאים:
הכחשה- הילד מנסה לדחות את המציאות המרה או לבטלה. בשלב זה נוטים הילדים להאמין כי
הגירושין אינם ממשיים ואין זו אלא מריבה נוספת. לעיתים מתבטאת הכחשתו של הילד בכך
שהוא כאילו איננו מושפע מהגירושין.
אשמה- ילדים רבים חשים ברגשות אשם, והם תופסים את עצמם אחראים לגירושין בגלל
התנהגותם "הרעה". בשל נטייתם של ילדים לחשיבה אומניפוטנטית, הם מאמינים בכוחותיהם
לגרום לפרידת ההורים.
כעס- הגירושין מאיימים על הילד באובדן אהבה. הוא חש כי ננטש, נעזב והוזנח על ידי הוריו, לכן
הוא עלול לחוש עויינות איבה וכעס כלפיהם. במקרים רבים האיבה והכעס מופנים דווקא כלפי
האם, בשל חוסר יכולת לכעוס על האב, או בהתקת הכעס לדמויות משמעותיות אחרות כמו
מורים, חברים וכו'.
ייאוש- בשלב זה עיבד הילד את המציאותיות של הגירושין (לפחות באופן חלקי), והוא נוטה
לרגשות של דכאון והתאבלות. מבחינה התנהגותית יכול שלב זה להתבטא בהפרעות גופניות, בכי
המבטא את דכאונו, איבוד עניין בלימודים, במשחקים ובחברים, ובנטייה להתבודד. אלו הן
תגובות כלליות הנצפות אצל רוב הילדים ללא הבדלי גיל, שלב התפתחות, אישיות, יחסים עם
ההורים, והתנסויות קודמות.
השלמה בשלבים מאוחרים יותר: במחקרים אשר נעשו בקרב ילדים להורים גרושים, הסתמן גם
שלב השלמה- המתבטא בקבלת המציאות החדשה והסתגלות למצב (אילון, 1983).
ספרות מחקרית ועיונית רבה עוסקת בתופעת הגירושין, אולם לענייננו עיינתי בחומר רב הרואה
בגירושין משבר קשה להורים ולילדים, שכן הם מערערים את המערכת המשפחתית האמורה
לספק לילדים את צורכיהם הגופניים והנפשיים, ולהעניק להם תחושת תמיכה, הגנה ובטחון
(וולרשטיין וקלי, 2001;1984; ספילקה, 1995; דנון, הופמן ורוסמן, 1997; גוטמן, 1990; פילקוב-
לוי, 1996; אילון, 1983;1999; בן-אריה, וציונית, (עורכים), 1999; דרימן, סולי, ;1994;1999
קופרשמיט, 2000; סמילנסקי, 1990).
שורה של מחקרים שעסקו בנושא ילדים להורים גרושים, העלו מספר ממדים פסיכולוגיים אשר
עשויים לאפיינם. כדוגמה: במחקר שערך (Ameto, (1083 עולה, כי ילדים גרושים נוטים
לסבול מקשיים בלימודים, התנהגויות בעייתיות, תפיסה עצמית שלילית, בעיות עם קבוצת
השייכות (peer group), וקשיים ביחסים עם הוריהם. יחד עם זאת, מציין החוקר, שאין
משמעות הדבר שכל הילדים להורים גרושים סובלים מבעיות אלה. לאור דברים לעייל גיבשתי את
שאלת המחקר:

השאלה הנבדקת
האם הישגיו הנמוכים בלימודים של תלמיד להורים גרושים הוא פועל יוצא של משבר הגירושין
במשפחתו? ברצוני לבחון את מידת ההשפעות וההשלכות של משבר הגירושין, על הישגיהם
בלימודים של ילדי קיבוץ להורים גרושים.

שיטת המחקר
במחקר זה פעלתי בשתי שיטות:
בשיטה הכמותית: נבדקה השוואת הישגים לימודיים בין ילדים להורים גרושים לבין ילדים
ממשפחה רגילה.
בשיטה האיכותית: ראיונות פתוחים עם שני ילדי קיבוץ להורים גרושים.

מקורות:

בן-אריה, א. וציונית, י. (עורכים). (1999). ילדים בישראל על סף האלף הבא, ירושלים: המועצה הלאומית לשלום הילד.
ברודו, מ. (1986). הערכות מורים כפונקציה של מבנה משפחה, מין, ופעולות לימודיות של התלמיד. עבודת מ.א, חיפה: אוניברסיטת חיפה, בי"ס לחינוך.
גוטמן, י. סבר, א. (2002), "גירושי הורים: הזדמנות לצמיחה מתוך משבר". פנים, 19 53-43 .
גוטמן, י. (1990). גירושין - השפעות על ילדים ותפקיד בית-הספר בהסתגלותם, בתוך: בר-טל, ד. וקלינגמן, א. (עורכים). סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה וייעוץ בחינוך, ירושלים: משרד החינוך והתרבות, השירות הפסיכולוגי-ייעוצי, 175-159.
דרימן, ס. (1994). טראומת הגירושים - דרכי התמודדות של נשים וילדים, חברה ורווחה: רבעון לעבודה סוציאלית, י"ד(4-3):289-279 .
דרימן, ס. (1999). התמודדות והסתגלות של ילדי גרושין: סקירת ספרות מקצועית, ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
השנתון הסטטיסטי. (2000). מספר 51. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
וולרשטיין, ג. וקלי, ג. (1984). אחרי הגירושין. הוצאת זמורה ביתן.
וולרשטיין, ג'. לואיס, ג'. ובלקסלי, ס. (2001). גירושים והשפעתם על ילדים בבגרותם, תרגום: זיסקינד - קלר, הוצאה: מטר.
זומר, א. (2000). "טראומה בגיל הילדות, אבדן זיכרון וחשיפה מושהית".
זומר, א. (2002). "לחץ פסיכולוגי: מאפיינים, השפעות ודרכי התמודדות".
זכי, מ. (2000), "גירושין ועקרון טובת הילד וזכויותיו: אספקטים של מניעה". רפואה ומשפט, 22, 116-114.
חוזר מנכ"ל (1986). הנחיות למורים כיצד לפעול במקרה שהורי תלמיד בהליכי גירושין. מט/1, סעיף 36, ירושלים, משרד החינוך.
טיאנו, ש. (עורך). (1997). פסכיאטריה של הילד והמתבגר: ילדים להורים גרושים: פרק 41, 495-502.
טירולר, ר. (1992). "הסתגלותם האישית והחברתית של מתבגרים להורים גרושים בקבוץ", עבודת מ.א. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לעבודה סוציאלית.
סולברג, ש. (1997). מבט פסיכולוגי על החינוך לחיי משפחה, מתוך: "בשדה חמד", גיליון מס' 3.
סימילנסקי, ש. (1990). פסיכולוגיה וחינוך של ילדים להורים גירושין, הוצאת מסדה.
סמילנסקי, מ. (1991). אתגר ההתבגרות, כרך ה' - צרכים, לחצים והתמודדות, הוצאת רמות.
ספילקה, פ. (1995). מה עם הילדים? משפחה בגירושין, מדריך להורים, תל-אביב: זמורה-ביתן.
ענר, חמוטל, (2001), השפעות ארוכות טווח של מתחים זוגיים וגירושי ההורים בילדות על ויסות לחץ, מצב רוח וחרדה בבגרות המוקדמת, עבודת מ"א, חיפה: אוניברסיטת חיפה, החוג לפסיכולוגיה.
פילקוב-לוי, ג. (1996). מסכנים הילדים (גירושים), הורים וילדים, 104, 49-46.
פלשר, ע. (1998). ייעוץ קבוצתי עם ילדים להורים גרושים. ייעוץ חינוכי, ז'273-284.
פסטרנק, ר. (1994). כיצד יכולים ההורים לעזור? הד החינוך, ס"ט, דצמבר.
פריד, ר. (1995). כעס, ייחוס אשמה, והסתגלות ילדים לאחר גירושין. ירושלים: האוניברסיטה העברית, המחלקה לפסיכולוגיה.
פרס, י. וכץ, ח. (1996). "מגמות הגירושים בישראל והשלכותיהן לטיפול משפחתי". חברה ורווחה, ט"ז, 502-483.
קליין-בארט, ע. (2002), הסתגלותם האישית והחברתית של ילדים להורים גרושים מרקע חרדי וחילוני. עבודת מ"א, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לעבודה סוציאלית.
רוזמן, מ. ואחרים. (1997). כישורי חיים - פיתוח זהות אישית בקבוצות ילדים ומתבגרים, הוצאת רמות, 1997.
קופרשמיט, א. (2000). "ילדים להורים גרושים", מכלול: עיונים ביהדות, בחינוך ובמדע, 19, 78-69.
קלינגמן, רביב ושטיין (עורכים). (2000). ילדים במצבי חירום ולחץ - מאפיינים והתערבויות פסיכולוגיות, הוצאת משרד החינוך-שפ"י, 2000.
Ameto P.R (1983),"Children's Adjustment to Divorce: Theories, Hypotheses and Empirical support", Journal of Marriage and the Family, 55, 23-38.
Brier, J. (1989). Therapy for adults molested as children: Beyond Survival. New York: Springer.
Dreman, S.B. (1993). Children in Transition and Crisis, South African Journal of Sociology, 24 1 , 26-31.
DREMAN, SOLLY B, (2000), THE INFLUENCE OF DIVORCE ON CHILDREN. J. OF DIVORCE REMARRIAGE,32 3-4 , 2000, 41-71.
CAPLAN, GERALD, CAPLAN, RUTH, (1999), METHODS OF PREVENTIVE INTERVENTION IN A PROGRAM OF PRIMARY PREVENTION OF PSYCHOSOCIAL DISORDERS IN CHILDREN OF DIVORCE. J. OF PRIMARY PREVENTION.
Milgram, N.A. (1998). Children under stress. In T.H. Ollendick M. Hersen (Eds.), Handbook of child psychopathology (3rd Edition). (pp. 505-533), New York: Plenum.
Spigelman, A. Spigelman, G. Englesson, I.L. (1994). The Effects of Divorce on Children: Post-Divorce Adaptation of Swedish Children to the Family Breakup: Assessed by Interview Data and Rorschach Responses, Journal of Divorce Marriage, 21(3-4), 171-190.
Terr, L. (1990). Too Scared to Cry .New York: Harper and Row.

תגים:

בלימודים · במטלות · גרושי · הגירושין · ההורים · הילדים · הישגי · המצב · הסתגלות · הרגשי · השפעה · ויתור · לימודיות · למצבי · למשבר · משבר · תגובתם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסתגלותם האישית, החברתית והלימודית של ילדים להורים גרושים בקיבוץ", סמינריון אודות "הסתגלותם האישית, החברתית והלימודית של ילדים להורים גרושים בקיבוץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.