תוכן העניינים
מבוא
א. הצגת הבעיה
ב. שאלות המחקר
ג. מטרת המחקר
ד. שיטת המחקר
ה. סקירת ספרות
סקירת ספרות
א. כללי
ב. תיאוריות המסבירות את תופעת העבריינות
1. תיאורית האינסטינקט המולד (הפסיכואנליטית)
2. תיאורית הלמידה (הביהביוריסטית)
3. תיאורית "העצמי" (ההומניסטית) של רוג'רס
ג. הקשר בין משפחה ועבריינות
1. משפחה עבריינית
2. משפחה הרוסה
3. מתחים במשפחה
4. מצבי קונפליקט
ד. העבריינות וביה"ס
ה. תמונת מצב של עולי אתיופיה
1. משפחה
2. קליטה בתחום הדיור
3. קליטה בתחום החינוך
מערך המחקר
א. שאלות המחקר
ב. מטרת המחקר
ג. שיטת המחקר
ד. שדה המחקר
ממצאים
א. כללי
ב. מקורות נתוני המחקר
ג. תיקים פליליים שנפתחו לבני-נוער עולים בשנים 1996-2002 (מספרים ואחוזים)
ד. היחס בין שיעור התיקים הפליליים שנפתחו לבני-נוער עולי אתיופיה לבין שיעורם באוכלוסייה בשנים 1996-2002
ה. היחס בין שיעור התיקים הפליליים שנפתחו לבני-נוער עולי בריה"מ לשעבר לבין שיעורם באוכלוסייה בשנים 1996-2002
ו. פילוח סוגי העבירות
דיון
סיכום
הטיפול בעבריינות בקרב בני-נוער עולים חדשים
ביבליוגרפיה
מבוא
א. הצגת הבעיה
קונפליקטים בלתי פתירים מובילים לעבריינות. עבריינות הנוער בקרב בני נוער עולים מאתיופיה, היא החמורה והרבה ביותר בישראל ביחס לחלקם באוכלוסיה, הן בקרב בני נוער עולים והן בקרב כלל בני הנוער בישראל (אפל, (2003); אדלשטיין (2002); חביב, ואח' ( 2001).
ממחקרו של אדלשטיין (2002) עולה כי אחוז בני הנוער האתיופים המעורבים בעבריינות נוער, יחסית לחלקם באוכלוסייה, הוא הגבוה ביותר בישראל. במקביל, נרשמה תופעה של שימוש רב בסמים ובאלכוהול, הן בקרב הנוער הנמצא במסגרת לימודית סדירה, והן בקרב אלו שנשרו ממסגרת לימודית.
לדעת אדלשטיין (2002), הקונפליקט התרבותי והחברתי שחווים העולים מאתיופיה דומה לזה שחוו העולים מצפון אפריקה בשנות ה50-'. אולם, תיוגם של הקונפליקטים ע"י החברה הישראלית חריף יותר. הקונפליקט התרבותי מושלך על בני העולים, והללו חווים אותו לא רק כלפי החברה הישראלית, אלא לעתים אף כלפי הוריהם, השואפים לשמר בבית את תרבות המוצא, בניגוד לשאיפות ילדיהם להדמות לנוער הישראלי הוותיק. שליטה מועטה בעברית, ירידת הסטטוס של האב, חוסר אוריינטציה בה נמצאים האבות ומאפיינים נוספים, מביאים לירידה דרמטית בסמכות האב ולירידה ביכולת שלו להציב גבולות נורמטיביים לילדיו. במקביל, נשירה משמעותית (סמויה וגלויה) של בני הנוער יוצאי אתיופיה, סיכוייהם להשיג תעודת בגרות, תיוג חברתי ממנו הם סובלים בגלל צבע העור ועוד, מביאים לנשירתם ממערכת החינוך. השוטטות ברחובות בשכונות מגוריהם מביאה להתחברותם עם בני נוער וותיקים ואתיופים אחרים הנמצאים במצב דומה.
התחברות זו מביאה ללמידה של התנהגות סוטה ועבריינית.
מטרת המחקר
לבחון ממצאי מחקרים שבדקו את דפוסי עבירות ועבריינות בקרב בני-נוער יוצאי אתיופיה בישראל והסיבות החברתיות תרבותיות שגרמו לעבריינות זו.
שיטת המחקר
שיטת המחקר שנבחרה היא ניתוח תוכן המתבסס על הפרדיגמה של המחקר האיכותי.
עבודה זו הנה עבודת מחקר איכותית העוסקת בחקירת תוכן של מחקרים אחרונים שבדקו דפוסי עבירות ועבריינות בקרב בני-נוער יוצאי אתיופיה בישראל.
סקירת ספרות
מטרת הסקירה:
דיון בגורמי התהוותה של התנהגות עבריינית בקרב עולי אתיופיה.
דיון בתיאוריות המסבירות את תופעת העבריינות.
נבחן את הקשר בין משפחה ועבריינות בכלל והמשבר של משפחת העולים מאתיופיה.
חינוך ועבריינות - אעמוד על תסמיני התנהגות עבריינית בתחום ביה"ס כפי שבאים לידי ביטוי אצל ילדי עולי אתיופיה.
אדלר, א. (1990). התאוריות החברתיות, אצל: אליצור, א., טיאנו, ש., מוניץ, ח. ונוימן, ח. פרקים נבחרים בפסיכיאטריה. תל-אביב: פפירוס, בית ההוצאה באוניברסיטת ת"א.
אדלשטיין, א. (2002), "דפוסים של עבירות ועבריינות בקרב בני-נוער יוצאי אתיופיה בישראל" משטרה וחברה 6, אוגוסט 2002.
אודנהיימר, י. (1995). בנים חורגים למערכת החינוך. ירושלים. אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה.
אחי-שחר, י. (1995). חינוך אחר, בידוד ונשירה בחינוך העל יסודי, מסמך/הדו"ח על עולי אתיופיה במערכות חינוך.
אליפלט ברכה, (1992) תוכניות ודרכים בהכשרת מורים, אתנוגרפיה
אפל, א. (2003), עבריינות בקרב בני-נוערעולים חדשים, מסמך רקע לדיון בנושא: הוגש לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, ירושלים, כנסת ישראל, מערכת "דברי הכנסת", ד' בסיוון תשס"ג 4 ביוני 2003.
אריקסון, א.ה. (1960). ילדות וחברה. תל-אביב: ספרית הפועלים.איצקסון, ש., הנגבי, ר. (1985). אובדן ואבן בקהילה האתיופים. עלים. תשמ"ו.
בן עזר, ג. (1989). עולי אתיופיה וקליטתם בישראל, מתוך: סקירה חודשית, 36(5): 37-46.
בן עזר, ג. (1992). כמו אור בכד. עלייתם וקליטתם של עולי אתיופיה. ירושלים: הוצאת ראובן.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (2002), נתונים על שיעור בני-הנוער העולים מתוך כלל בני-הנוער בישראל.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה : נתונים על שיעור העולים בכלל האוכלוסייה בשנים 1996-2001.
חביב, ג', בן רבי ד, וארגוב, ד. (2001). הטיפול המשטרתי בקטינים ובבני-נוער - היערכות המשטרה בתחום הפשיעה בקרב בני-נוער עולים, המרכז לילדים ולנוער, ג'וינט - מכון ברוקדייל, מאי 2001
טור כספא, מ. (1996). איום נתפס, צורך בשליטה וסטריאוטיפים: הקשרם לדעות קדומות של ישראלים כלפי עולים מרוסיה ואתיופיה. המחלקה לפסיכולוגיה. אוניברסיטת בר-אילן. עבודת מ.א.
ירון, א. (1985). על משבר הזהות אצל נוער יוצא אתיופיה. עלים. תל-אביב.
כהן, י. (1994). "ISAT - זמן אש". נוער אתיופי בסיכון. מניתוק לשילוב: יוזמות ומחשבות, במה לעובדי קידום נוער בישראל, 6, 17-24.
להב, ח. (1999). נוער בשולי החברה התופעה ודרכי התמודדות. בהוצאת משרד החינוך, מינהל חברה ונוער - תחום קידום נוער.
מירסקי, י., קאושינסקי, פ. (1989). עליה וגדילה תהליכי פרידה ואינדווידואציה אצל סטודנטים עולים. שיחות, ג'(3), 184-174.
משטרת ישראל (2003), נתונים על מספר התיקים הפליליים, מדור הנוער במשטרת ישראל -3 במרס 2003.
נועם, ג. (1993). הישגים ואתגרים בקליטת עולי אתיופיה. ירושלים: ג'וינט - מכון ברוקדייל.
נעם, ג., ליפשיץ, ח. (1993). סקר עולים צעירים מאתיופיה. דו"ח ביניים ממצאים נבחרים. ג'וינט ישראל, מכון ברוקדייל, ירושלים.
סילברמן, מ. (1982). אסטרטגיה לפיתוח תיאוריה מקיפה של עבריינות. עברינות וסטיה חברתית, י'(3-4), 133-125.
פדהצור, ע. (1999). הזר השונה והגר. מפנה. 23-26.
פישביין, י. (1998). השתלבות יוצאי אתיופיה במערכת החינוך. נקלטים או נפלטים. אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה.
פישביין, י. (1998). נערים בין תרבויות. הוצאת אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה, ירושלים.
פרנקשטיין, ק. (1967). האדם במצוקתו. תל-אביב: עם עובד ודביר.
צבר בן יהושוע, נ. (1997) המחקר האיכותי בהוראה ולמידה הוצ' מסדה - מורן ת"א.
צבר בן יהושוע, נ' (1999) המחקר האיכותי בהוראה ולמידה, מהדורה חמישית תל אביב מסדה - מודן.
צבר בן - יהושוע, נ. (2000) טבע השותפות בין החוקר למורה: דילמות אתיות במחקר איכותי: בתוך ד' יזרעאלי ונ' זהר (עורכים), אתיקה ואחריות חברתית: עיונים ישראלים - תל אביב צ'ריקובר.
קאושינסקי, פ., גולדמן, ל. (1997). תהליכי הסתגלות של נוער עולה - מניעת תופעת שוליים. מניתוק לשילוב: יוזמות ומחשבות במה לעובדי קידום נוער בישראל, 8, 62-56.
רוג'רס, ק. (1973). החופש ללמוד. תל-אביב: ספריית הפועלים.
שוהם, ג., רהב, ג., אדד, מ. (1987). קרימינולוגיה. תיאוריות מחקר ויישום. ירושלים ות"א: הוצאת שוקן.
שוורץ, י. (1996). גזענות שורשית בוטה וחסרת בושה. עמ' 28.32.
שכטמן, צ. נחשול, ר. (1995). תכנית התערבות כיתתית לצמצום התנהגות תוקפנית ובלתי מסתגלת של נוער קשה-חינוך. היעוץ החינוכי .
שמעון, ז., שטרקל, ר. בר-גיא, א. (1997). גשר לקשר - נעורים עליה זוגיות ומיניות חוברת א'. ירושלים: הוצאת ג'וינט ישראל, בית ספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה.
Bandura, Ross, Ross. (1966). Imitation of fim-madiated aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 66, 3-11.
Bogdan, A,C, Biklen, S.K, (1982) Qualitative research for education and introduction to theory and metods. Boston, Allyn Bacon, INC. model. Infant mental helth, 12, 321-337.
Cohen. (1955). Delinquent boys: The culture of the gang. New York: The Free Press.
Coleman. (1980). Deviant subcultures and the schools. In K. Baker I.R. Rubel (Eds.), Violence and crime in schools (pp. 139-149). Toronto: Lexington Books.
Freud (1950). Why war? In J. straciey (Ed.), Collected papers (V. 5, pp. 273-287). London, Hogarth.
Huey. (1983). Reducing adolescent aggression through group assertive training. The School Counselor, 30, 193-203.
Johanson. Krovetz. (1976). Levels of aggression in traditional and pluralistic schools. Educational Research, 18, 146-151.
Merriam. S.B.(1998) Qualitative Research and Case Study Applications in Education, Revised and Expended from case study Research in Educatan, San Francisco , Calufornia , jossey - Bass Publishers.
Miller. (1958). Lower-class culture as a generating milieu of gang deliquency. Journal of Social Issues, 14, 5-19.
Rogers, C. (1961). On becoming a person. Boston; Houghton Mifflin.
Rogers, C. (1980). A way of being. Boston; Houghton Mifflin.
העצמי · אינסטינקט · הביהביוריסטית · ההומניסטית · הלמידה · המולד · המסבירות · עבריינות · פסיכואנליטית · רוג'רס
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין בעיות הגירה וקליטה לבין דפוסי עבירות ועבריינות בקרב בני-נוער יוצאי אתיופיה בישראל.", סמינריון אודות "הקשר בין בעיות הגירה וקליטה לבין דפוסי עבירות ועבריינות בקרב בני-נוער יוצאי אתיופיה בישראל." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.