עבודה מס' 062411
מחיר: 544.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: מחקר איכותני באמצעות תצפיות וראיונות.
10,589 מילים ,27 מקורות ,2003
מהו קונפליקט?
על פי אבן-שושן: מלטינית קונפליקטוס - שביתה, מריבה, סכסוך, ריב בין אנשים או בין מדינות וכיוצא באלה: קונפליקטים מדיניים. קונפליקט בין כוחות שונים בחיי הנפש (בין היצר והמצפון, בין הרגש והחובה וכד').
רבים ניסו להגדיר מהו קונפליקט. רוב ההגדרות מתארות קונפליקט כמאבק בין רצונות סותרים כשהנושאים הינם: סטטוס, כוח ומשאבים, כולל ניסיון לנטרל את היריב.
יעקב בנדס, (1990) טוען כי קונפליקט נוצר בכל חברה ומקורו ברצון ובחתירה לשליטה. אך יחד עם זאת קונפליקט מכיל פוטנציאל לשינוי חיובי. ג'ורג' סורל (בתוך: ליסק, 1973), סבור שקונפליקטים מונעים ממערכת חברתית לקפוא על שמריה. שימל (1955) אומר, שקונפליקט הוא חלק מדינמיקה חברתית טבעית.
היועץ החינוכי הינו דמות מרכזית במערכת הבית ספרית. שירותי הייעוץ מתאפיינים ברב תחומיות ובין תחומיות, אשר מייחדים את תפקיד היועץ משאר התפקידים הפועלים בתוך ההוויה הארגונית הבית ספרית. ייעודו של הייעוץ החינוכי הינו בראש ובראשונה לקדם את הסתגלות הפרט, תוך כדי דאגה לרווחתו הנפשית, ולעזור לו לממש ולמצות את הפוטנציאל האינטלקטואלי והחברתי הטמונים בו, באמצעות מעורבות בעיצוב המדינות הבית ספרית על מרכיביה השונים, ולקיחת חלק אינטגרלי ביישומה.
ליועץ ישנן ציפיות מתפקידו ומעבודתו אל מול משלימי התפקיד, כמו שלמשלימי התפקיד ישנן ציפיות מהיועץ ומתפקידו. ציפיות אלו יכולות להיות מנוגדות ולגרום להתעוררות מתחים וקונפליקטים. כמו כן, ישנם עוד גורמים ארגוניים וגורמים אישיים ובין אישים, אשר משפיעים על התעוררות קונפליקטים, מתחים בעבודת היועץ אשר ניסינו לבחון אותם במהלך המחקר.
מטרת המחקר שלנו היתה למפות את מוקדי הקונפליקטים בעבודת היועץ עם משלימי תפקידו. ניסינו להבין באילו סיטואציות נוצרים הקונפליקטים ובאילו מצבים, שכיחות הקונפליקטים ובין מי למי התנהלו, ומה הם התכנים אשר עלו ואיך היועץ הגיב בכל סיטואציה.
על מנת לבדוק את מוקד הקונפליקטים בעבודתו של היועץ עם משלימי תפקיד, ערכנו עשר תצפיות בבתי ספר. התצפיות נערכו בבתי ספר יסודיים, חט"ב ותיכוניים. הגענו לבתי הספר לאחר תיאום עם היועצת.
הנתונים במחקרנו ייאספו באמצעות שיטות מחקר איכותיות.
על מנת לאסוף את מירב המידע, בצד התצפית נערוך גם ראיונות.
תוכן העניינים:
מבוא
רקע תאורטי
מובחנות תפקיד היועץ בבית הספר
תפקיד
משלימי התפקיד של היועץ וקונפליקטים
מצבי קונפליקט
דפוסי התמודדות עם קונפליקט
שיטת המחקר
מתודולוגיה
שיטת עיבוד הנתונים
פרק הצגת הנתונים
משלימי התפקיד
מחנכים
מורים מקצועיים
סגני מנהל, רכזים, מדריכת מת"י, גננת
תוכן הקונפליקטים
מצבים
דרך הטיפול בקונפליקט
דיון ומסקנות
תכני הקונפליקט
משלימי התפקיד
מצבים
דרך הטיפול של היועץ בקונפליקט
המלצות
ביבליוגרפיה
ארנון, חבצלת. תהליך ההדרכה בייעוץ חינוכי וזיקתו לתפיסת מובחנות התפקיד בקרב יועצים, עבודת גמר לקראת תואר מוסמך, בית ספר לחינוך אוניברסיטת תל אביב, 1992.
אשכנזי, מיכאל. שיטות מחקר במדעי החברה, האוניברסיטה הפתוחה, כרך 4, תל אביב, 1986.
בנדס-יעקב, אורית. פרידמן, יצחק. קונפליקט ומשבר - הורים אל מול ממסד החינוך, הוצאת מכון הנרייטה סאלד, ירושלים, 1990.
בנזימן, ח. שעות קבלה, בריאות נפשית בבית הספר, מודן, תל אביב, 1988.
גבע, פ. אספקטים דיפרנתיאליים בתפיסת תפקידי היועץ על ידי הצוות החינוכי והטיפול בבית הספר, עבודת גמר לתואר M.A, אוניברסיטת בר-אילן, בית ספר לחינוך 1975.
זוהר-אורן, גילית. דפוסים בבניית תפקיד הייעוץ החינוכי ומשמעותם וחקר מקרה, עבודת גמר לקראת תואר מוסמך, בית ספר לחינוך אוניברסיטת תל אביב, 1992.
חוזר מנכ"ל, משרד החינוך, 1 ספט' 1980.
חן, מ., כפיר, ד., "היועץ החינוכי בחטיבת הביניים, פעולתו והשפעתו", חוות דעת, 8, עמ' 24-36, 1977.
ינוב, בנימין. שלום חבר, הוצאת קרנמן בע"מ, ישראל, 1996.
כץ, י. "פעולת היועץ החינוכי - תיאור דילמי", אצל ד. בר-טל וא. קלינגמן, סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה וייעוץ בחינוך, ירושלים, שפ"י, 1990.
לוין, קורט. יישוב קונפליקטים, הוצאת כתר, ירושלים, 1989.
לזובסקי, רבקה. סגנונות עבודה של יועצים חינוכיים בהכוון מקצועי בחטיבת הביניים ובבית ספר יסודי בישראל, אונ' תל-אביב, 1990.
סדגר, רונית. "היועץ החינוכי והציפיות מתפקידו כפי שהם נתפסים ע"י תלמידים,
הורים ומורים", הייעוץ החינוכי, הוצאת אגודת היועצים החינוכיים, רמת השרון, 1989.
קוזר, לואיס. "קונפליקט חברתי והתיאוריה של שינוי חברתי", בתוך ליסק, משה (עורך) סוגיות בסוציולוגיה מבנה וריבוד חברתי, הוצאת עם עבד, תל אביב, 1973.
לינגמן, אביגדור, אייזן, רחל. ייעוץ פסיכולוגי, הוצאת רמות, אונ' תל-אביב, 1990.
ז, תחיה. "תפיסת תפקיד ריכוז הייעוץ בבית הספר: השוואה בין המצוי והרצוי", היועץ החינוכי, תל-אביב, 1999.
רש, נ., פורת-בריינין,א. אביצור, א. המערך המסייע במערכת החינוך כיצד פועל למי מסייע, המכון לחקר הטיפוח בחינוך, בית הספר לחינוך, האוניברסיטה העברית, ירושלים, 1989.
שיפמן, מ.ד. סוציולוגיה של בית הספר, הוצאת אקדמון, אוניברסיטת ירושלים, 1978.
שפירא, יונתן. יסודות הסוציולוגיה, הוצאת עם עובד, תל אביב. 1971.
שרצר, מרדכי. "הדימוי המקצועי של היועץ", הייעוץ החינוכי, הוצאת אגודת היועצים החינוכיים, רמת השרון, 1986.
Denzin, N.K.Y.S (Eds) (1994) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks Cal: Sage
Gordon, J.R. A Diagnostic Approach to Organizational Behavior, Allyn and Bacon, Inc. 1983.
Katz, D. Kahn, R.L. The Social Psychology of Organization, New-York, John Wiley sons, 1978.
Levinson, D.J. "Role, Personality and Social Structure" in: L. Coser B. Rosenberg (Eds). Sociological Theory, New-York, 6th Edition. 1969.
Macionic, J.J. Sociology, 6th Edition. 1997. pp. 150-153.
Owens, R. Organizational Behavior in Education. New-Jersey: Prentice-Hall Inc. 1987
27. Patton, M.Q. Qualitative Evaluation Methods. Sage Publication, 1980
אינטלקטואל · ארגון · בורר · בית · גישור · התנהגות · חברה · חינוך · כיתה · מדריך · מורה · מטפל · מנחה · מעמד · מערכת · מקצוע · מתח · ניהול · סוציולוג · ספר · פסיכולוג · רווחה · רכז · תלמיד · תרבות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מיפוי מוקדי הקונפליקטים בעבודת היועץ החינוכי מול בעלי התפקידים המרכזיים במסגרת הבית ספרית", סמינריון אודות "מיפוי מוקדי הקונפליקטים בעבודת היועץ החינוכי מול בעלי התפקידים המרכזיים במסגרת הבית ספרית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.