היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת הסביבה הפיזית כאחד הגורמים לבעיות משמעת בבית הספר במגזר הערבי

עבודה מס' 061956

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר בחינוך הבודק האם הסביבה הפיזית הבית ספרית משפיעה על רמת המשמעת הבית ספרית.

17,629 מילים ,17 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
מבוא
א. הרקע למחקר
ב. שאלת המחקר
ג. השערות המחקר
רקע תיאורטי
א. משמעת - הגדרות
ב. השקפות באשר לתפקוד המשמעת בבית הספר
ג. המשמעת בתפיסת עולמו המקצועי של המורה
ד. התלמיד הבעייתי
ה. הנזק של הפרות משמעת
ו. הגורמים לבעיות משמעת
ז. ארבעה צעדים לבחירת הפתרון המתאים
ח. פתרונות לבעיות משמעת
ט. 10 עקרונות לטיפול בתלמידים בעייתיים במיוחד
י. בדיקת רמות המשמעת בבית הספר
יא. שאלת המחקר
יב. השערות המחקר
שיטה
א. נבדקים
ב. כלים
ג. שדה המחקר
ד. משתני המחקר ודרכי חישובם
ה. הליכים
תוצאות
דיון
סיכום
מדריך למורה: שיטות יעילות ולא יעילות לפתרון בעיות משמעת
א. שיטות יעילות לפתרון בעיות משמעת
ב. שיטות בלתי יעילות לפתירת בעיות משמעת
ביבליוגרפיה
נספחים
נספח א': שאלון למורה
נספח ב': שאלון לקביעת רמות המשמעת בבית הספר
נספח ג': דו"ח עמותת סיכוי: שוויון ושילוב האזרחים הערבים באזור משגב 2001

הרקע למחקר
גישות למושג משמעת
שלש גישות בולטות עיקריות מתייחסות למושג משמעת בדרך תפיסה שונה. המושג משמעת" נתפס
ע"י אנשי חינוך באופנים שונים והוא מייצג השקפות עולם וגישה שונה לחיים. (סמילנסקי וברלב,
1991; שמעוני ואח', (1997
העמדת הפרט במרכז - מאפשרת לאדם לפעול על פי רצונו החופשי ועל ידי כך מאמינים שהוא יפתח
משמעת עצמית, שתנחה אותו בהתנהגותו. (סמילנסקי וברלב, 1991; שמעוני ואח', (1997
העמדת החברה במרכז - הפרט צריך ל"התכופף" בהתאם לנורמות ולדרישות החברה. מטרות
חברתיות עומדות מעבר לצרכי הפרט. (סמילנסקי וברלב, 1991; שמעוני ואח', (1997
העמדת הפרט במרכז תוך הגבלת האוטונומיה - המורה המייצג החברה קובע נורמות המחייבות
את הילד. הנורמות נקבעות בהתאם לצרכי הילד עצמו ולא בהתאם לצרכי חברת המבוגרים.
(סמילנסקי וברלב, 1991; שמעוני ואח', (1997
אופן אחר להבנת מושג המשמעת אם מתבססים על גישות פסיכולוגיות ועל הגדרתן את התפקוד
האידיאלי של הפרט. (סמילנסקי וברלב, 1991; שמעוני ואח', (1997
הגישה הדידקטית - בעיית משמעת מעידה על קיומו של לקוי בתכנון הלימודי.
הגישה האינדבידואלית- בעיית משמעת נתפסת כבעיית התנהגות של היחיד. בהקשר לגישה זו
קיימות 3 אפשרויות תיאורטיות לבדיקת התנהגותו של הפרט: תפיסה התנהגותית; תפיסת
ההגשמה; תפיסה פסיכודינמית.
הגישה החברתית- משמעת היא חלק מיחסים בין מורה לתלמידים ובין תלמידים לבין עצמם.
(סמילנסקי וברלב, 1991; שמעוני ואח', (1997

בדיקת רמות המשמעת בבית הספר
1980) First & Mizell) מציעים שאלון (ראה נספח ב') כמדריך לאיתור תחומים בעייתיים כדי
להפחית בעיות משמעת בבתי הספר. להלן התחומים:
דפוסים של תקשורת, פתרון בעיות וקבלת החלטות; דפוסים של יחסי סמכות; תהליכים לפיתוח
כללים, להכנתם וליישומם; סביבה פיזית; יחסים עם הורים ועם גורמים בקהילה; התמודדות עם
בעיות אישיות; תוכניות לימודים ודרכי הוראה.
מטרת הסמינריון הייתה לבחון צדדים שונים של המשמעת בבית הספר ובכיתה, מלכתחילה כאשר
הוחלט שאשתמש בשאלון של 1980) First & Mizell) התעוררה בי הסקרנות המחקרית לחקור
את אחד התחומים ש 1980) First & Mizell) מציעים כגורם לאיתור בעיות המשמעת בבית הספר-
"הסביבה הפיזית". ולו רק בשל העובדה כי אני אישית משמשת כמורה בבית ספר ערבי במג'ד אל-
כרום שסביבתו הפיזית גרועה במיוחד בו %63.5 מהכיתות אינן תקניות.
לצורך כך חקרתי חמישה בתי ספר אשר בהם הסביבה הפיזית שונה אחת מהשניה וזאת על מנת
לנסות לאמת או לסתור את ההנחה של First & Mizell, בה הם קובעים כי הסביבה הפיזית
משפיעה על רמת המשמעת הבית ספרית, מכאן גם נגזרו שאלת המחקר והשערותי.

שאלת המחקר
האם הסביבה הפיזית הבית ספרית משפיעה על רמת המשמעת הבית ספרית?

נבדקים
5 מורים שנבחרו באקראי מתוך מורים המלמדים בבית ספר שנבנה בשנות ה .50 -
5 מורים שנבחרו באקראי מתוך מורים המלמדים בבית ספר שנבנה בשנות ה .60 -
5 מורים שנבחרו באקראי מתוך מורים המלמדים בבית ספר שנבנה בשנות ה .70 -
5 מורים שנבחרו באקראי מתוך מורים המלמדים בבית ספר שנבנה בשנות ה .80 -
5 מורים שנבחרו באקראי מתוך מורים המלמדים בבית ספר שנבנה בשנות ה .90 -
ס"ה הכל אוכלוסיית המדגם25 - מורים מבתי ספר בצפון הארץ השייכים למגזר הערבי.

כלים
שאלון למורים
המחקר בקרב המורים נערך באמצעות שאלון שהכיל שלושה חלקים, הבודק תחום אחד "הסביבה
הפיזית", מתוך שאלון מקור: 1980) First & Mizell) לבדיקת רמות המשמעת בבית הספר.


מקורות:

בארקלי, א.ר. ובנטון ק.מ. (1999). הילד הסרבן. תל-אביב: גלילה - הוצאה לאור.
בנש"ק, א. (1994). התלמיד הבעייתי. תל-אביב: הוצאת אוצר המורה.
ג'ויס, א.ד. (2001). ילדים טובים התנהגות בעייתית, מדריך להורים, מורים ומטפלים, (תרגום: יעל זיסקינד קלר), הוצאת מטר.
דור, ש. (תשנ"ד). המשמעת בבית הספר, מחלקת הפרסומים, משרד החינוך והתרבות, ירושלים.
הראל יוסי, (1997), נוער בישראל: רווחה חברתית, בריאות והתנהגויות סיכון במבט בינלאומי: תוצאות הסקר הלאומי הראשון על התנהגויות סיכון והיפגעות בקרב תלמידי כיתות ו' עד י"א במערכת החינוך הממלכתית והממלכתית-דתית ישראל, 1994, ירושלים: ג'ויינט מכון ברוקדייל, המרכז לילדים ונוער.
חטיבה, נ. (2000). איך להיות מורה יעיל. הד החינוך, ע"ה (4),20-23 .
ישובי, נ. (1999). "איפה ואיפה - מאזן השוויון בישראל", דו"ח האגודה לזכויות האזרח בישראל, דצמבר.
יריב, א. (1999). שקט בכיתה, בבקשה!: מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות, אבן יהודה: רכס.
סמילנסקי , ר. וברלב, מ. (1991). שיקול דעת בפתרון בעיות משמעת, במכון לחקר החינוך, האוניברסיטה העברית, ירושלים.
פריד, נ. (1996). הפרות משמעת בכתה, גורמים ודרכי טיפול מתואמים, הגיגי גבעה: שנתון המכללה הדתית לחינוך גבעת ושינגטון.
פריד, נ. (תשנ"ו). משמעת בכיתה - גורמים, תוצאות וטיפול, מורשתנו י', 269-275.
קוביבי, (1992). ספרותרפיה. האוניברסיטה העברית, ירושלים: מאגנס.
רובינוב, א. (1998). אמנות ההוראה, דרכים ושיטות להוראה יעילה. ירושלים: הוצאת ספרים פלדהיים.
שמעוני, ש. (עורכת). (1997). משמעת בכיתה, היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל-אביב, מכון מופ"ת: הדפסה דפוס קדם.
שרון, ע. (1996). "אי שוויון כלכלי", בתוך: יעקב קופ, הקצאת משאבים לשירותים חברתיים, עמ' 86, תל-אביב, המרכז לחקר המדיניות החברתית בישראל.
First, J.M. & Mizell, M.H. (Ed.) (1980). Everybody's business (school discipline), Southeastern Public Education Program.

תגים:

בעיות · משמעת · כיתה · תלמיד · בעייתי · מורה · סמכות · תקשורת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הסביבה הפיזית כאחד הגורמים לבעיות משמעת בבית הספר במגזר הערבי", סמינריון אודות "השפעת הסביבה הפיזית כאחד הגורמים לבעיות משמעת בבית הספר במגזר הערבי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.