עבודה מס' 061540
מחיר: 423.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: שכיחותה, תוכניות ודרכים למניעתה, דרכים למדידתה ודרכי התמודדות עימה.
23,738 מילים ,33 מקורות ,2003
הצקה, הינה פגיעה ודיכוי בלתי פוסק של תלמיד בבית הספר, ההצקה הינה תופעה שכיחה ביותר כיום בבתי הספר ומסכנת את שלומם ובריאותם של התלמידים (הראל, קני ורהב 1997). ההצקה הינה הפגנה חוזרת ונשנית של התנהגות אנטי חברתית מגוונת המכוונת לפגוע ישירות בתלמיד שבדרך כלל אינו מסוגל להתגונן בגלל חולשתה מבחינה פיסית או אמוציונלית/חברתית.
קיימים שלושה סוגים עיקריים של הצקה: גופנית, מילולית ועקיפה.
הצקה גופנית כוללת: דחיפות, מכות, בעיטות, לקיחה או השחתה של חפציו האישיים של הקורבן וכל פגיעה גופנית אחרת בקורבן.
הצקה מילולית כוללת: איומים, לגלוג, קריאה בשמות גנאי, העלבה, השפלה, הפחדה, הערות גזעניות וביטויים אחרים המכוונים לפגוע.
הצקה עקיפה כוללת הפצה זדונית של שמועות ושקרים, הטלת חרם, מניעת השתתפות בפעולות חברתיות או כל פעילות אחרת במטרה שלא לאפשר לקורבן ליטול חלק בפעילויות חברתיות של סביבתו.
הצקה מאופיינת ע"י הגורמים הבאים המבדילים אותה ממקרי אלימות אחרים בין תלמידים:
1) הכוונה להזיק - המציקים נהנים ומחוזקים מעצם ביצוע ההצקה למרות שברור להם שהקורבן סובל מההצקה.
2) משך זמן ועוצמה - הצקה נמשכת בדרך כלל זמן רב והשפעתה על תפקודו והרגשתו של הקורבן שלילים ביותר.
3) כוחו של המציק - המציק הינו בעל כוח השפעה בכיתה ובדרך כלל חזק פיסית ואמוציונלית מהקורבן.
4) פגיעות הקורבן - קורבנות ההצקה מעוניינים להיות מקובלים חברתית, ותשומת לב ומקובלות חברתית חשובה להם ביותר. ועל כן הם רגישים במיוחד להצקה מילולית, לחרם ולחוסר שיתופם בפעולות חברתיות.
5) חוסר תמיכה- הקורבן חש מבודד ואינו נוטה לשתף את המבוגרים בעובדת היותו קורבן להצקות.
6) תוצאות לטווח ארוך- הנזק לטווח ארוך כולל חשש ללכת לבית הספר, ליקויי למידה וריכוז, הפרעות ונזקים בריאותיים, מחשבות נקמה והתאבדות ולעיתים רחוקות אפילו ניסיון לבצע מחשבות אלה.
עבודה זו עוסקת בהרחבה בהיבטיה השונים של תופעת ההצקה בבתי הספר. העבודה כוללת מגוון תוכניות למניעת אלימות בבית הספר, עוסקת בהרחבה בשכיחות ההצקה ובמאפייניה בארצות שונות בעולם המערבי וכן בישראל, תוך סקירת מחקרים עדכניים. בעבודה מפורטות דרכים למניעת ההצקה וכן דרכים להתמודדות המשפחה עם אלימות הילד, וכמו כן מובאות דרכים למדידת התופעה.
תוכן עניינים:
1. מבוא
2. שכיחות ההצקה בבתי הספר בארץ ובעולם
2.1 שכיחות ומאפייני ההצקה בעולם המערבי
2.1.1 סקירת מחקרים
2.2 שכיחות ומאפייני ההצקה בארץ
2.2.1 סקירת מחקרים
3. תוכניות למניעת אלימות בבתי הספר בארץ ובעולם:
3.1 המודל של walker
3.1.1 שלבי התוכנית
3.1.2 יתרונות וחסרונות המודל
3.2 תוכנית הגישור
3.2.1 שלבי הגישור
3.2.2 הכשרת המגשרים ותפקידם
3.2.3 התארגנות בית הספר ליישום הגישור
3.2.4 יתרונות וחסרונות המודל
3.3 מודל ארזים
3.3.1 העקרונות, האמצעים ודרכי יישומם בביה"ס
3.3.2 התמודדות עם התנהגות אלימה בביה"ס
3.3.3 יתרונות וחסרונות המודל
3.4 תוכנית חינוכית מערכתית לצמצום ומניעת ההצקה בבית הספר
3.5 תוכניתם של פלוסהאור ולוי להבטחת המוגנות של התלמידים בבית הספר
4. דרכים למניעת אלימות בכיתה
5. דרכים למדידת תופעת ההצקה
6. התמודדות המשפחה הישראלית עם אלימות מצד הילדים
6.1 התפתחות בעיות ההתנהגות
6.2 דרכים לפתרון בעיות ההתנהגות
6.3 דרכים לפתרון בעיות של אי ציות, תוקפנות, והתפרצויות זעם
7. ביבליוגרפיה
בנבנישתי, ר. זעירא, ע. ואסטור, ר. (2000). אלימות במערכת החינוך בישראל: דו"ח ממצאים מסכם. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
גולדברג, י. (1987). בעיות משמעת אצל ילדים. תל - אביב : זמורה - ביתן.
דגני, א. ודגני, ר. אלימות בין כותלי בית הספר : התופעה וממדיה במערכת החינוך ובמרחב העירוני של ת"א יפו. ת"א, גאוקרטוגרפיה - המכון למחקר מרחבי בע"מ , 1990.
דרייקוס, ר. (1981). התמודדות עם התנהגות בלתי נאותה של ילדים. מדריך להורים. תל- אביב : פועלים.
הורוביץ, ת. ופרנקל, ח. (1990). דפוסי אלימות של בני נוער. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
הראל , קני, ורהב (1997) נוער בישראל רווחה חברתית, בריאות והתנהגויות סיכון במבט בינלאומי. משרד הבריאות - המרכז הלאומי לבקרת מחלות.
לויתן, מלמד, ופרוכטר . (1999) . לגעת באמת - גישור פתרון קונפליקטים בדרך אחרת. הוצאת "אחי" בע"מ. קריית ביאליק.
עומר, ח.(2000). שיקום הסמכות ההורית. פסיכה - ספריה פסיכולוגית. תל-אביב : מודן.
פורמן, מ. ילדות כמרקחה: אלימות וצייתנות בגיל הרך. ת"א, הקיבוץ המאוחד, 1994.
קלי, ג'. ( 1987). יחסי הורים וילדים. תל-אביב: אור - עם.
אלימות · ילדים · הצקות · התעללות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הצקה בבתי הספר", סמינריון אודות "הצקה בבתי הספר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.