עבודה מס' 061200
מחיר: 554.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: בחינת האצלת סמכויות מהמנהל לצוות המורים.
16,362 מילים ,29 מקורות ,2002
תוכן העניינים:
מבוא
פרק I - סקירה ספרותית
רקע תיאורטי על ארגונים
המנהיגות הפנימית
תפקידיו של המנהל
המנהל כמנהיג כריזמטי
בסיסי עצמה של המנהל
שביעות רצון של העובדים
היבטים שונים של שביעות רצון מהעבודה
סגנונות ניהול
מהו מנהל טוב?
האצלת סמכויות
תפקידיו של מנהל בית ספר
מנהל בית הספר כמאציל סמכויות
תפקידו של המנהל כראש מוסד
פרק II - מערך המחקר
פרק III - תוצאות
כלים
השערות המחקר
דיון
סיכום
ביבליוגרפיה
מבוא
מנהל בית ספר אחראי למהלך העבודה החינוכית והלימודית של בית הספר, לסדריו ולמתרחש בו (הגדרת משרד החינוך והתרבות בישראל). מכאן שהמנהל אחראי מבחינה חוקית כלפי המדינה כמו גם כלפי הציבור לפעולות בית הספר עליו הוא ממונה. היקפה של האחריות תלוי בשיעור מרובה באופי החינוך במדינה ובייחוד בטיבו של המנהל החינוכי בה (האנציקלופדיה החינוכית). ככל שנוטה מנהל לביזוריות כן נוטה המנהל לשיתוף צוות המורים בפעילות בבית הספר בד בבד עם תפקידו למרכז את העבודה במוסד החינוכי אותו הוא מנהל.
אין ספק שבידי המנהל נמצאת עוצמה כבסיס לכל ארגון בכדי לארגן, לנתב ולפקח על פעילותו התקינה של הארגון. מצב זה מחייב לייעד למנהל סמכות של מנהיג פדגוגי לגבי כל הגורמים הפועלים במוסד החינוכי: תלמידים, מורים, הורים וציבור. מהי האישיות הרצויה שיהיה מנהל אשר בידו העצמה והסמכות החינוכית העליונה בבית הספר? ישנן כמה סוגים של מנהלים בבית הספר אשר מתפצלים לשני זרמים עיקריים: המנהל הסמכותני המטיל את מלאו סמכותו של העובדים ומצפה לציות להוראותיו ואינו מתייעץ עמם או משתף אותם ואינו מעונין ביוזמותיהם והמנהל הדמוקרטי המשתף, מאציל סמכויות אך מפעיל את סמכותו כפוסק אחרון בעניינים "שברומו של עולם". איזה משני המאפיינים הוא הרצוי?!
עבודה זו בוחנת את תפקידו של המנהל במוסד החינוכי עליו הוא אחראי. כמו כן מעלה ומנתחת את הסוגיה לגבי המנהל האופטימלי של בית הספר.
שאלת המחקר מתייחסת לסוג המנהל הרצוי בבית הספר, מה מבין שני הזרמים הנ"ל הוא הרצוי.
שאלת המחקר:
האם האצלת סמכויות על ידי מנהל בית-ספר על צוות המורים הינה גורם חיובי לשביעות רצון המורים מהעבודה במוסד?
מטרת העבודה היא לבדוק האם מנהל בית ספר, שהוא בעל סמכויות ניהוליות במוסד, יכול להאציל סמכויות על צוות המורים. לבחון: כיצד מנהל המאציל סמכויות על המורים גורם לפעילות ותיפקוד חיוביים שלהם. כאשר מנהל מאציל סמכויות הוא למעשה "מחלק" כמה גורמים מתוך תפקידו למורים בצוות אותם הוא מנהל.
עד כמה מצב זה אכן גורם לתפקוד חיובי של הצורים בתחומי ההוראה, המנהלה, יוזמה, עצמאות. עד כמה מנהל מאציל סמכויות מאפשר כר פעולה נרחב ואוטונומי של המורים. עד כמה האצלת סמכויות על המורים, כעובדים, גרומת לשביעות רצון המורים בעבודתם?
האם מנהל המאציל סמכויות על צוות עובדיו "מוריד" ממנו חלק מהעול.
האם האצלת סמכויות אכן גורמת לתפקוד אוטונומי של המורים.
עד כמה פתוחים מנהלים להאציל סמכויות.
השערת המחקר - השערת המחקר היא שמנהל המאציל חלק מסמכויותיו על צוות המורים עשוי להביא לשני מצבים:
הורדת נטל העול ממנו ובאותה מידה אולי לפעול בתחומים אחרים לטובת ביה"ס.
האצלת סמכויות תגרום לתפקוד חיובי יותר של המורים כמו גם שיתוף פעולה ואכפתיות בנעשה בביה"ס ותגדיל את ביעות רצונם מהעבודה.
התיאוריות והמודלים בהם אשתמש:
- אפיונים של מנהלי ביה"ס ומידת היעילות שלהם.
- דילמות של מנהלים בבתי סר ואופן ההתמודדות שלהם.
- הקשר בין מנהיגות המנהל בביה"ס לבין הרגשת המורים ותפקודם במערכת.
- סגנון מנהיגותו של מנהל וההשפעה בהתאם על פעילות המורים בביה"ס (פיגמליון או הגולם מפראג).
- דפוסי ניהול והשלכותיהם על תפקוד ביה"ס.
אוכלוסיית המחקר - מנהלי בתי ספר, מורים בצוות ביה"ס.
תכנון ביצוע - ייבחרו 10 בתי ספר באזור מגורי (השרון). יתקיימו שתי צורות בדיקה: ראיונות (עם מנהלי ועם מורים) ושאלונים (למנהלים ולמורים).
שלל התשובות יחושבו בממוצעים בכל בי"ס בנפרד.
מקורות - עיונים במחקרים שנעשו, עיון בפרסומים ומאמרים, עיון תיאורטי בספרות מקצועית.
אוצ'י וויליאם, תיאוריית Z ,1983.
גריפיתס א. דניאל, פרופ' (1973) "תפקידי המנהל" בתוך: עיונים במנהל ובארגון החינוך, חוברת מס' 1, המרכז למנהל החינוך, חיפה.
וובר מקס (1947) הכאריזמה ובניית המוסדות: מבחר כתבים. י. מאגנס.
לוי עמיר, דר,. (ספט'-אוקט', 1999) "פעם נוספת: כיצד להאציל סמכויות וליצור עובדים שהם ,ראש גדול,". משאבי אנוש, ירחון 141-142.
לוק, א., לתם, ג. (1984) הצבת מטרות- שיטת הנעה שפועלת, ת"א, גומא ספרי מדע ומחקר.
לירז מאיר (2000) האצלת סמכויות ככלי ניהולי יעיל. לירז.
סמואל, יצחק (1996) ארגונים. אוניברסיטת חיפה, זמורה ביתן.
פרידמן יצחק (1997) "מורה אוטונומי הוא מורה מרוצה", הד החינוך, כרך ע"ב, גיליון 4.
פשר עדנה, חדוה איש שלום (1989) "דמוקרטיזציה של הניהול בבית הספר - ניהול בצוות" בתוך: עיונים בחינוך, חוברת מס' 49/50, המרכז למנהל החינוך, חיפה.
קליין-תאיר, דר' ברכה (יולי 1998) ",מנהיגות פנימית, כאומנות - יוצרת אור ובוראת חושך", משאבי אנוש, ירחון 127.
רוזנצוויג ג'ים, פרמונט קאסט, טרנס ר. מיטשל (1995) המנהל עפ"י פרנק וארנסט.
ריילי, פט (1997) הצוות המנצח. מטר
שינמן שפרה, מרים בן פרץ (1993) "מעורבות המנהל בחדר המורים והשתמעויותיה", עיונים במנהל ובארגון החינוך, חוברת מס' 19, המרכז למנהל החינוך, חיפה.
Adams J. Stacy (1980) The Study of Organizations.
Alderfer Clyton P. (1969) "An Empirical Test of a new Theory of Human Needs", in: Organizational Behavior and Human Performance 4:142-175.
Blauner R. (1967) "Work Satisfaction and Industrial Trends in Modern Society", in: Reinhard Benidix & Martin Seymour Lipset (eds.) Class Status and Powe. London Fletcher & Son Ltd. Norwich. Pp. 473-478
Cohen, A.R & Bradford, D.L (1990) Influnence without Autirity.N.Y, Johan Willy & Sons.
Davidmann Manfred (1995) Style of Management and Leadership. Internet
Davis & Newstrom, Human Behavior at Work, Organizational Behavior, N.Y; McGraw-Hill Series of Management,1989, chapter 2, 9.
Etzioni Amitai (1961) A Comparative Analysis of Complex Organizations. New York, Free Press.
French, J.R.P., Israel, J., & As, D. (1960). "An Experiment on Participation in a Norwegian Factory". Human Relations, 13, 3-19.
Furnham, A. (1990) The Protestant Work Ethic: The psychology of work-related beliefs and behaviours. London: Routledge; pp 305.
Harzberd Fredric (1966) Work and the Nature of Man, Clevelend Ohio: World Publishing Company.
Locke, E.. (1976). "The Nature and Causes of Job Satisfaction", in: Marvin D. Dunnet (ed.) The Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Chicago: Rand Manally. Pp. 1279-1399
Maslow A. H. (1970) "A Theory of Human Motivation", in: Psychological Review 50:370-396.
McGregor D. & I. Knickerbocker (1941) "Industrial Relations and National Defense: A Challenge to Management", in: Personnel XVIII. Pp. 49-63
Skinner Boris Phredrich (1969) Contingencies of Reinforcement.
Vroom V.H & Jago A.G (1988) The New Leadership Managing Practice in the Organization, NJ Prenticece Hall.
ארגונית · התנהגות · חינוכי · מנהיגות · מנהל · ניהול · סגנונות · שיטות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפקידו של המנהל במוסד החינוכי", סמינריון אודות "תפקידו של המנהל במוסד החינוכי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.