בכל חברה בעולם הנמצאת בתהליכי שינוי ישנם שינויים גם בתהליכי ההתנהגות החברתית: אנשים מרשים לעצמם לעיתים לחרוג ממוסכמות מקובלות. אולם גם בחברות סטטיות ללא בעיות חברתיות ישנה חריגה מכללי החברה.
הקרימינולוגים מגלים עניין במעקב שיטתי אחר מגמות העברינות בארצותיהם ואין הם מסתפקים במעקב אחר ההווה כי אם גם מנבאים שינויים בתהליכים או במגמות אשר יאפשרו להם לצפות את הדור הבא או הצעד הבא.
מקומן של עבירות נוער ונוער בני טובים בפרט לא נפקד גם הוא. אם בשנות החמישים בארץ אנו עדים לפשעים מעטים בתחום זה הרי בשנות השיבעים והשמונים ישנן התפתחויות חמורות הגובלות בזילזול תמידי בחוקי המדינה.
(בנושא זה ראה סיפרו של משה ורנר, אתיקה ומוסר במינהל הציבורי בישראל מתוך אחריות חברתית בניהול, אוניברסיטה פתוחה, 1988).
עברינות נוער הינה אחת מהבעיות היותר קשות כואבות אשר החברה נאלצת להתמודד איתם. רבים החוקרים בארץ אשר דיברו על עבריינות נוער ורובם מתמקדים בבני עדות המזרח ועל רמת הפשיעה הגבוהה אצלהם, ופחות על "בני
הטובים". אולם למרות זאת אנו שומעים בשנים האחרונות על נערים בני טובים העושים מעשים שלא יעשו: "האונס משמרת" (ע"פ 5612\92 מדינת ישראל נגד אופיר בארי ואחרים), רצח נהג המונית ע"י נערים מהרצליה בשנת 1996 ועוד.
מטרת עבודתי היא לסקור את בעיית עברינות הנוער בישראל תוך התמקדות על עברינות בני טובים-אז והיום: מהם המאפיינים של העברינות, של העברינים והאם יש שינוי מהותי בין העבריינות שלהם אז והיום, ולנסות להצביע על הסיבות הכלליות והחינוכיות לשינויים.
העבודה תשים דגש גם על המאפיינים ההתפתחותיים של העברינות לצד ההתפתחות התרבותית הכללית של הארץ ותתייחס למכלול העבירות המבוצעות ע"י גורמים אלו.
הבעיה העיקרית בעבודתי היא שמדובר באוכלוסיה יחודית אשר העברינות אינה אופיינית לה, והעונשים אינם יכולים להיות מיושמים בצורה שהם מיושמים על שאר אוכלוסית העבריינים. הנוער מגיע משכבות סוציו-אקונומיות גבוהות וקשה להסביר את מעשיו; הוא מגיע מבתי ספר טובים ומקבל את התנאים הטובים ביותר להצליח בחברה ולמרות זאת הוא הופך להיות עבריין. אי לכך קשה לתת לעבריינות זו תשובה הולמת, הן מבחינת מניעתה והן מבחינת הענישה.
בחרתי להתייחס לדור ה'צבר' היות ודור זה היה ממקימי המדינה ונחשב לאליטה ולדגם לחיקוי (דור הצב' מכונה כך על שום כינוי האנשים מאותה תקופה כ'סברס' - כלומר תושבי המקום וילידיה.
ראשי פרקים
1.מבוא והצגת הנושא
2.הקדמה- התפתחות המוסר בגיל ההתבגרות
3.עבריינות בני טובים בדור ה'צבר'
4.עבריינות בני טובים בימנו
5.הסיבות לשינויים.
6.היבטים חינוכיים.
7.סיכום.
8.ביבליוגרפיה.
אדר ל', יסודות פסיכולוגים של החינוך לערכים, עם עובד, תל- אביב, 1976.
ארגוב מרדכי וגידעון פישמן, הפשע בישראל-נטיות הפשע בישראל בשנים 1951-1976, המחלקה לסוציולוגיה, אוניברסיטת חיפה, 1980.
ברנע צ. סמים ואלכוהול בקרב מתבגרים, עבודה לשם קבלת תואר דוקטור, ת"א, 1985.
גרין ורדה, הקשר בין מאפיינים של עבריינות נוער לבין ההמשך בפעילות העבריינית, אוניברסיטת ת"א, תל-אביב, 1988.
וייס שושנה, תוכנית לימודים מודולרית, אוני' חיפה 1981.
חסין יעל, עבריינות נוער בישראל 1984-1977,דפוסים ומגמות, המכון לקרימינולוגיה, אוניברסיטת ירושלים, 1983.
דברי כנס המועצה למניעת עבריינות הנער וטיפול בעבריין, ירושלים, תשל"ג.
וייס שושנה, תוכנית לימודים מודולרית, אוני' חיפה 1981.
טיכמן מ., לחיות בעולם אחר, דביר, תל-אביב, 1989.
מוס ר., תיאוריות על גיל ההתבגרות, תל-אביב,1988.
ערה רביד ואח', מדיניות מערכת החינוך בנושא מניעת התאבדויות בני נוער, עבודת מ.א., אוניברסיטת ת"א, 1991.
פרנקשטיין ש., נוער בשולי החברה, עם עובד, תל-אביב, תשל"ט.
צימרין, ח. התערבות המכוונת למניעת פגיעה בילדים ע"י אמותיהם, חיבור לשם קבלת דוקטורט, אוניברסיטה העברית, ירושלים, 1978.
שהם אפרת, "עבריינות אלימה בקרב קטינים לאחר מלחמת יום הכיפורים", עבריינות וסטיה חברתית, 1988 (ט"ז), עא 21-33.
שלהבת י., הגורמים לעבריינות נוער בישראל, הוצאת התנועה הקיבוצית (מכון לבון), תל-אביב, 1971.
BENDEK, T.,(1959), "PARENTHOOD AS A DEVOLOPMENT PHASE, A CONTRIBUTION TO LIBIDO THERORY",JURNAL OF THE AMERICAN PSYCHOHAALYSIC ASSOCIATION, 7, PP.389-400.
ELMER, E., (1968) CHILDREN IN JEOPARDY. PITTSBURG: UNIVERSITY OF PITTSBURG.
GALLES, R,.J,(1979),FAMILY VIOLENCE, BASIC TRAINING FOR VIOLENCE, LONDON: SAGE PUBLUCATION.
MUSSEN,P.H. (1970), CHILD DEVELOPMENT AND PERSONALITY, NEW YORK.
עבריינות נוער · בני טובים · אלימות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עבריינות נוער בני טובים והטיפול החינוכי בה, מקום המדינה ועד ימינו.", סמינריון אודות "עבריינות נוער בני טובים והטיפול החינוכי בה, מקום המדינה ועד ימינו." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.