היישום אינו מחובר לאינטרנט

הזרמים במערכת החינוך בישראל

עבודה מס' 020494

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הזרמים השונים הממלכתיים, הדתיים והיחודיים תוך בחינת השאלה האם קיימת אפשרות לשנותם.

19,676 מילים ,55 מקורות

תקציר העבודה:

מטרת העבודה היא לסקור את הזרמים במערכת החינוך בישראל, הן הזרמים הממלכתיים, הזרמים הדתיים והזרמים היחודיים יותר. תכלית העבודה היא לענות על השאלה האם, לאור ריבוי הזרמים ושונותם, בתרבות הארגונית הקיימת, ניתן לשנות חלק מהם.

הצגת הנושא
אחד האלמנטים החשובים ביותר בחייו של האב היהודי הוא חינוך. אי לכך, היהדות פיתחה מערכת שלמה של כללים ומוסדות על מנת ללמד את הנער חינוך הולם ותלמיד שאינו לומד ניתן לגזור עליו עונשים בידי בית הדין.
האב מחויב לתת לבנו חינוך הגון כיאה לבן תורה, ולדאוג למקום הטוב ביותר עבורו. במידה והוא "מתפרפר" הרי האב מחויב לרסן אותו.
על פי מחקרים רבים(1) נמצא כי אצל רוב ההורים בישראל ישנה חשיבות להצלחת ילדיהם בבית הספר. ממצא זה בולט הן אצל הורים משכילים והן בקרב הורים מעוטי השכלה. מעמדו של הילד נקבע רבות על פי הצלחתו בבית הספר או כישלונו. ילד מצטיין בלימודיו משתלב יפה בבית הספר, ובני הבית נוטים לסלוח לו על קשיו ומחדליו בתחומי חיים אחרים.
הן הורים משכילים הבאים מבתים שהדגישו בהם את ערכה של ההשכלה הפורמאלית והן הורים אשר לא זכו ללמוד, אלה ואלה ערים למשקלה המכריע של ההשכלה בחברה הישראלית. הם רואים את בית הספר כאחד המכשירים העיקריים לשיפור ההתקדמות הכלכלית והמצב החברתי של ילדיהם. אי לכך, בבואנו לדון על בחירת בית הספר מצד ההורים אנו צריכים לקחת בחשבון את ככל המשפחה כמערכת ואת היחסים בין ההורים והילדים.
הורים רבים תופסים את בית הספר כסמל הסמכות ובעיקר הסמכות המקצועית. הכח הטמון בה בידע ובמקצועיות עלול לעורר בהורים רבים הרגשה של חוסר אונים במגעם עם בית הספר.
המעורבות הרגשית של ההורים בבית הספר ובנלמד בו יוצרים לעתים קרובות את הציפיות המרובות בבית הספר מצד אחד, ומאידך יוצרות דחיה לגבי הבחירה היות והם אינם רוצים לקחת על עצמם את האחריות לכשלון ילדם או לאי שביעות רצונו מבית הספר. כך למשל אב יכול להטיל את המשימה על אישתו או על בנו ויכול, במקרה קיצוני, להטיל את המשימה על המורה היועצת.(2)

השקולים, כמו בכל מקום אחר יכולים להתחלק לשיקולים אוביקטיבים וסוביקטיביים. על פי הגדרה שיקול אוביקטיבי הינו שיקול שאינו תלוי בגורמים חיצוניים ואילו סוביקטיבי הינו כזה התלוי גם בגורמים שאינם בכלל המערכת. אנו נשתמש במושג בצורה קצת שונה: שיקולים אוביקטיביים הם שיקולים אשר כל הורה אמור לקבלם, במידה והוא רציונאלי כגון: חינוך טוב לילד, רמה טובה וכו'. שיקול סוביקטיבי הינו שיקול שכל אחד מעונין משיקולים שלו וכלל לא חייב כי אדם אחר יחשוב כמוהו(3).

ראשי פרקים:
1. מבוא
א. מטרת העבודה
ב. הצגת הנושא
ג. התרבות החינוכית בישראל
2. היווצרות הזרמים במדינה
3. דתיים וחילוניים בישראל
4. אולפנות וישיבות בני עקיבא
5. החינוך במגזר הערבי
6. הנוער העובד
7. החינוך בקיבוץ
9. החינוך החברתי
10. החינוך החרדי (אגודת ישראל)
11. בתי ספר יחודיים
12. אינטגרציה בחינוך ומעבר מזרם אחד לשני
13. סיכום העבודה
14. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אצל ברל החינוך תופס מקום ראשון במעלה ומביא לכך דוגמא מהחינוך מהיהדות החרדית: "...ואני שואל מבחינת חובת הישוב לעצמו ולתנועה כולה בתור אנשים כובשים היינו זכאים לעזרה ולצידה אבל קיבלנו צידה הגונה. שום ישוב לא קיבל בכוחות אנושיים וכספיים כמונו בתקופת הביסוס... וראיתי מה עושה היהדות הליטאית למען בית הספר שלה- יהדות המתבוססת במחסור ואף על פי כן יודעת שעליה לתת אמצעים לחינוך...". (כרך רביעי עמוד 141).
כמו כן הוא מביא דוגמא ממקומות אחרים: "אפשר לראות מה היה עונשה של תנועת הפועלים בעולם על שהסיחה עצמה מחינוך הדור הבא או שעשתה פעולתה רמיה..." (כרך חמישי עמוד 281).

מקורות:

אביגל מ., "זרם העובדים בחינוך", ספר היובל של הסתדרות המורים, תל-אביב, תשט"ז.
אדן שבח, חינוך לערכי תנועת העבודה, הוצאת הקיבוץ המאוחד 1989.
איזק פנחס, "נועם כבית ספר וכמערכת חינוכית ובהשלכות לגבי החינוך הממ"ד", הד החינוך, 1987.
איזק פנחס, ""נועם", מחינוך ממלכתי דתי לתיגבור תורני", יצירה, 1992.
אבו חסין ג., (1995), הקשר בין מערכת הערכים של מנהלי בתי הספר במגזר הערבי בישראל לבין סגנון המנהיגות שלהם, עבודת מ.א., אוניברסיטת תל-אביב.
אל-חאג', מ., (1994), מערכת החינוך הערבי בישראל: סוגיות ומגמות, מכון פלורסהמר למחקרי מדיניות, מרץ 1994.
אל חאג' מ. (1995), הערבי בישראל: מעמד: שאלות וצפיות המורה, מרכז לחקר החינוך, אוניברסיטת חיפה, מרץ 1995.
אמיר יהודה, אינטגרציה בחינוך, עם עובד, 1985.
אמיר יהודה, "המפגש האתני והשלכותיו על עמדות ויחסים בינעדתיים", מגמות, כ"ג, 1977.
אריאל מ., "השכלת נשים, השקעה נבונה או הימור על הסוס הלא נכון", נגה, 16, 1988.
בן ארי רחל ויהודה אמיר, עימותים בין קבוצתיים, תל אביב, 1988.
בן מאיר דב, ההסתדרות, תל-אביב, 1971.
בנטואיץ יוסף, החינוך במדינת ישראל, תל-אביב, 1960.
בר לב מרדכי, "נועם כמערכת חינוכית", בשדה חמ"ד, 1991, 34.
גולדרינג אלן, "הסתגלות מנהלי בתי ספר למעורבות הורים בחינוך- המקרה של בתי הספר בעלי אוריאנטציות ערכיות שונות", הוצג בכנס איל"ה, רמת גן, 1991.
גזיאל חיים, מדיניות החינוך על פרשת דרכים- בין שינוי לבין המשכיות, המכון לחקר מערכות החינוך, ירושלים, 1992.
דרור יובל, (1994) החינוך החברתי ערכי בזרם העובדים בתקופת המנדט הבריטי- מעבר לחינוך עכשווי, דור לדור, אוניברסיטת תל- אביב.
"הדיון על החינוך הממלכתי", דפים להסברה של מרכז מפא"י, מספר 14, מאי 1953.
הורוביץ תמר, בין קהילה שכונתית לקהילה אידיאולוגית, ירושלים, 1990.
הרטמן יוסף, החינוך במשנת חב"ד, רשת אהלי יוסף יצחק, תשמ"ה.
וינשטין א., בתי ספר יחודיים מנגנון לשיצור חברתי,תל-אביב, 1990.
טבנקין יצחק, דברים,(כרך שביעי), הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1985.
טלמור איל, טיפוח לומדים בעל הכוונה עצמית בבית הספר לטבע- חקר מקרה, תל-אביב, 1992.
יונה יוסי, "בחירת הורים ושיוויון הזדמנויות בחינוך" ,הד החינוך, ס"ו, 1991, 9.
ליקוטי הנהגות והליכות בחינוך על טהרת הקודש, כפר חב"ד, תשל"ג.
לנדאו י., הערבים בישראל-עיונים פוליטיים, תל-אביב, 1989.
מייזלס ע., "שנאה לערבים בקרב תלמידים יהודיים בבתי ספר תיכוניים", המכון הישראלי למחקרים צבאיים, 1989.
מינקוביץ א., התלמיד טעון הטיפוח, ירושלים, 1969.
עמנואל וקרט, חשיבת המורה בקונטקסט תרבות בית הספר, תל-אביב, 1989.
פריזמנט טובי, מה עושה את בית הספר התעשייתי שבפיקוח משרד העבודה והרווחה למוסד אפקטיבי, תל-אביב, 1990.
קשתי יצחק ואחרים (עורכים), לקסיקון החינוך וההוראה, תל-אביב: רמות, 1997.
שמידע מ., בין שיוויון למצוינות, רמת-גן, 1987.
שפירא רנה, יחודיות חינוכית חברתית, ירושלים, 1988.
שפירא רנה, מעורבות הורים בבתי הספר,ירושלים, 1990.
שפירא רנה, "השרדותו של בית החינוך א.ד. גורדון בחברה משתנה", בתוך: שפירא ר., כשר א., (עורכים), תל-אביב, 1991.
שפירו שמעון, מערכת החינוך והמבנה החברתי של העיר, תל-אביב, 1990.
גולדשטיין, סטיבן, לדרר, איתן, "בית-הספר מול שוויון ואינטגרציה", מגמות, 1994.
הורוביץ תמר, "בחירת בית-ספר בידי הורים כמנוף לשינוי חברתי וערכי: חקירה אתנוגרפית בשני בתי-ספר ייחודיים בעלי גוון ערכי בירושלים", מגמות, ל"ו 1994, 1-2.
וילנאי זאב, המיעוטים בישראל , תל אביב, תשכ"ב.
זיו ש. כמות הידע של תלמידי כיתות יא-יאא בבית הספר החילוני במושגים ביהדות המעוגנים בתוכנית הלימודים בספרות העיברית בכיתות אלו, אוניברסיטת ת"א, 1977.
חושן, מאיה, "בחירת הורים את חינוך ילדיהם: ההיבט הגאוגרפי מרחבי", בתוך .ענבר, ד. [עורכים]: בחירה בחינוך בישראל, ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המזכירות הפדגוגית 1994.
טטר, משה, "בחירת בית-ספר על-ידי הורים", עיונים בחינוך, 1992, 5.
יונה יוסי, "בחירת הורים ושיוויון הזדמנויות בחינוך", הד החינוך, ס"ו, 1991, 9.
לסלוי, אברהם, שורצולד, יוסף, "שיקולי הורים בבחירת זרם חינוך לילדיהם בבית-הספר היסודי", מגמות, ל"ג 2, תש"מ.
לסלוי (תשמ"ה), אברהם שורצולד, יוסף, "שיקולי הורים והתרבות, אגף החינוך הדתי, ברישום ילדיהם לחינוך הממלכתי- דתי, ירושלים: משרד החינוך, תשמ"ה.
עירם, יעקב, "בחירת בית-ספר בידי הורים: פרספקטיבה השוואתית", מגמות, ל"ו, 2-3, ,1994.
עירם , יעקב, "בחירת בית-ספר בידי הורים: פרספקטיבה השוואתית", מגמות, ל"ו 2-3 ,1994.
קיל י., "על התפתחות החינוך הדתי בעשור הראשון למדינת ישראל", בשדה חמ"ד, ניסן תשי"ח.
קניאל, שלמה, "בחירת בית-ספר בידי הורים כתהליך קבלת החלטות", מגמות, ל"ו, 2-3 ,1994.
רגב, מנחם (תשנ"ב),ספרות הילדים- השתקפויות, תל-אביב, אופיר.
רגב, מנחם, "ספרות ילדים ותיאולוגיה", איגרת לחינוך, 1991,89 .
שטרן ר. צפיות הורים תלמידים ומורים מהאקלים החברתי בבית הספר, עבודת מ"א, המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת ת"א, 1981.
שמידע מרים, חינוך חברתי בבית הספר העל יסודי, תל-אביב, 1989.
שלמון ש., "הוראת העברית והערבית בבתי הספר הערבי היסודי", מגמות, ינואר 1978.
MEIR A., "DELIVERING ESSENTIAL SERVICES TO ARID ZONE NOMADS", IN Y. (ED), DESERT DEVELOPMENT: MEN TECHNOLOGY IN SPARSELANDS, DORDRECHT, 1985. P.132.

תגים:

בית · ספר · לחינוך · החינוך · ממלכתי · דתי · הוראה · משרד · לימוד · זרמים · בחינוך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הזרמים במערכת החינוך בישראל", סמינריון אודות "הזרמים במערכת החינוך בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.