היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת סגנון הניהול מול שביעות רצון המורים

עבודה מס' 020115

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מאפייני ביה"ס מודרני, מנהיגות מתגמלת או מעצבת, שביעות הרצון ממנהיגות זו או אחרת + מחקר אמפירי.

7,989 מילים ,25 מקורות ,1997

תקציר העבודה:

תופעת המנהיגות בהגדרתה המקובלת כ"תהליך של השפעה על פעילות יחיד או קבוצה". היא נידונה ונבחנה במהלך השנים מתוך נקודות מצב שונות, ובאופני מחקר שונים.
העיסוק המחקרי השיטתי במנהיגות אופיין בניסיונות שונים שהיו מלאים אכזבה, הן ברמת הממצאים והן ברמת הסבר התופעה.
התחלה היתה בגישת "התכונות" שניסתה לזהות מאפייני מנהיגות על ידי זיהוי הבחנות ברורות בין מנהיגים ללא מנהיגים. מחקרים אלה לא הצליחו להציג "פרופיל מנהיגות" מובהק. האכזבה מגישה זו הובילה את המשך המחקר לגישות שניסו לבחון את תופעת המנהיגות דרך משתנים הרבה יותר מצומצמים. כך למשל נעשו מחקרים רבים שבחנו את מימדי ההתנהגות של מנהיגים, בעיקר בקבוצות קטנות. מחקרים אלה זיהו התנהגויות כמו "מכוונות למשימה", "מכוונות לאנשים", "ישום מבנה", "מכוונות לקבוצה", וכיו"ב. גם גישות אלה היו בלתי מספקות והדגש הוסט לגישות מבהירות שראו בסיטואציה מקור בלעדי להסבר מנהיגות.
ישנם דגמים רבים לישום שיטות ניהול של המנהל. דגמים אלו עשויים לחול הן על עבודתם של המורים והן על עבודת המנהל עצמו: המנהל היוצר תנאי עבודה מתאימים לעובדיו (תנאים שהם המקבילה של ההזדמנות ללמידה) אינו יכול להיות בטוח בכך שאכן יעבדו מוריו כהלכה. יצירת תנאי עבודה ויחסי עבודה תקינים צריכה להתבסס על התנהגותם ההתחלתית של המורים, אולם על המורים לדעת מה מצפים מהם לעשות.
תפקידו ההולך ונמשך של המנהל הוא לעזור למורים כל הזמן למלא את מקסימום תנאי המימוש בצורה הנאותה ביותר,כאשר פעילות חד פעמית בכיוון זה אינה מספיקה כלל ועיקר.
מטרת העבודה היא לסקור את תפקידו של מנהל בית הספר, את המטלות המוטלות עליו וכיצד הוא אמור לבצע זאת. תכלית העבודה היא לבדוק מהם נטיותיהם, וכיצד רואים מורים את צורת הניהול המכונה "ניהול מתגמל" לעומת "ניהול מעצב", כפי שיוגדר להלן.
על מנת לענות על שאלה זו נסקור ראשית את החומר התיאורטי על ניהול, ואת הרקע אודות 'ניהול מתגמל' מול 'ניהול מעצב', ולאחר מכן נערוך מחקר אמפירי בין מורים, על מנת לאשר או להפריך את הנחות המחקר, כפי שיובאו להלן.

ראשי פרקים:
1. מבוא
א. מטרות העבודה
ב. מאפייני בית הספר המודרני
2. המשתנים עליהם מתבססת העבודה
א. מנהיגות
ב. מנהיגות מתגמלת
ג. מנהיגות מעצבת
3. שביעות רצון
א. מנהיגות
ב. כללית.
4. בדיקה אמפירית
5. סיכום העבודה
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

אלבוים דרור, "הרהורים על הכשרת מנהלים למוסדות החינוך", מנהל החינוך, י', 1991, עמודים 122-131.
בנימין אברהם,התנהגות בקבוצות קטנות,ספרית הפועלים, תל-אביב, 1978.
בנסון ג'רלאט פ., יצירתיות בעבודה עם קבוצות, קרית ביאליק, אח, 1992.
גזיאל ח., יסודות בניהול צבורי דקל, ת"א, תשמ"ז.
גלובמן רבקה, הערכת מצב כנקודת מוצא לתכנון ולשיפור, משרד החינוך והתרבות, 1988.
גלוסקינוס אורי, "מנהיגות מעצבת כדרך לניהוג עצמי", משאבי אנוש, אפריל 1991, עמודים 4-12.
גלי יהונתן, "תפקיד המנהל בעידן שינויים בחינוך", מינהל החנוך, 1981.
גניס ומאן, תהליך קבלת החלטות, משרד הביטחון, 1980.
דרור יחזקאל, להחליט ולבצע, מכון דיוויס ליחסים בינלאומיים, ירושלים, 1989.
זיידמן יעל, "מנהיגות במאה ה21-", משאבי אנוש, מאי 1991, עמודים 12-14.
לנדאו אורי ופופר מיכה "מנהיגות מעצבת", פיתוח ארגוני בישראל, מספר 1, עמודים 42-43, עמודים 1989.
פופר מיכאל, "האם מנהיגות=מצוינות", מערכות, יוני 1994, גיליון 336, עמודים 9-12.
פופר מיכה ואחרים, "מערכות מפתחות מנהיגות"- תיאוריה וישום", פיתוח ארגוני בישראל, כרך 2, אוגוסט 1995.
פרידמן יצחק, "מעורבות מבוקרת של מורים ואנשי הצוות בתהליכי קבלת החלטות בבתי הספר-מודל מרשמי למנהלים", מנהל החינוך, תשמ"ו, ב'.
צפרוני אבי, "בין ניהול למנהיגות,, מקרא ועיון, אפריל 1993, עמודים 1-10.
צפרוני אבי, "כוחות ההשפעה של המנהיג\מנהל", מקרא ועיון, דצמבר 1992, עמוגים 1-6.
קולא ע., גלובמן ר., להיות מנהל ולהצליח, ת"א, 1994.
קוויק ת., שיפור המוטיבציה בעבודה, אור-עם, ת"א, 1981.
שוורצוולד יוסף וביזמן אהרון, "שביעות רצון מההוראות כמקצוע אצל מורים במוסדות החינוך הממלכתי הדתי" עיונים בחינוך, יולי 1990.
שי א., (עורך) ביחד- עיונים בשתוף עובדים, פועלים, ת"א, 1975.
שכטמן צפורה, מחמוד זועבי ומיכאל כץ, "השפעת סגנון מנהיגות ניהולי על מרכיבים הקשורים להרגשת המורים בבית הספר ולהתנהגותם בכיתות, במגזר הערבי בישראל", עיונים במנהל הארגון והחינוך, 18, 1992, עמודים 59-68.
שרן ב., שחר א.,ארגון ועבודת צוות במוסדות החינוך, י-ם, 1990.
שפר א., ,בר נץ, העדרות מהעבודה מסיבות רפואיות, ת"א, 1982.
BARON R.A., GREENBERG J., BEHAVIOR IN ORGANIZATIONS, NEEDHAM HEIGHTS MA, 1990.
GARDNER J.W., ON LEADERSHIP, NEW-YORK FREE PRESS, 1990.

תגים:

בית · ספר · מוביל · ניהול · מנהל · מדריך · בחינוך · מורה · מנהיג

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת סגנון הניהול מול שביעות רצון המורים", סמינריון אודות "השפעת סגנון הניהול מול שביעות רצון המורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.