היישום אינו מחובר לאינטרנט

הכדאיות בבנית כבישים ופתרונות אלטרנטיבים

עבודה מס' 010196

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם שווה להשקיע בכבישים מול הערכות כלכליות לגבי שווי אדם. הפתרונות החלופיים הניתנים לביצוע וחוצה ישראל.

6,618 מילים ,16 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

לחיי אדם, כמה שהדבר נשמע מקברי, יש ערך כלכלי, ערך הניתן למדידה קרדינלית ע"י שיטות מסוימות.
ישנן גישות פילוסופיות הטוענות כי לחיי אדם אין ערך ולכן כאשר הוא מת אין החברה צריכה לסבול מכך, והיא אכן אינה סובלת מכך. האדם מגיע לעולם ומיצר פחות או יותר את התפוקה שהוא צורך. אי לכך הוא מעין מעגל סגור אשר אם הוא לא היה נמצא אף אחד לא היה ניזוק מכך. להיפך, המשאבים הלא ניתנים להגדלה: נפט, אוצרות טבע, מים, אויר נקי וכיו"ב, צריכים להתחלק כעת על פחות אנשים ולכן הנשארים נהנים יותר. גישה זו הוצגה במאות ה-8 לספירה ע"י הוגי דעות כמו אלקווין מיורק או בדה האנגלי, וכמובן שאין אנו מקבלים אותם.
אדם, כאשר הוא בריא ועובד הוא מביא תפוקה למדינה ועוזר רבות לכלכלתה ע"י העלאת התוצר הלאומי. כאשר הוא אינו עובד הוא לא רק שלא נותן תפוקה אלא הוא סמוך על שולחנם של אחרים: חברות הביטוח, הביטוח הלאומי וכיו"ב.
אובדן כושר העבודה, עקב מוות או עקב פציעה, יכול לקרות מסיבות רבות. אנו נתעסק באובדן כושר העבודה ועלות הטיפול בפצוע כתוצאה מתאונות דרכים בכבישים בישראל.
הכבישים בארץ יחסית מפותחים היות ומכוניות הם אמצעי התחבורה השכיח ביותר בישראל (אין כמעט מטוסים או רכבות). אי לכך, טבעי הוא הדבר כי ישקיעו בכבישים רבות. אולם המצב אינו כך. ישראל נמצאת במקום "מכובד" בעולם מבחינת מספר תאונות דרכים למספר מכוניות, תאונות הקורות בעיקר בדרכים בין עירוניות. כבישים הם מוצר ציבורי וככזה חייבת הממשלה לבחון מהי מידת העלות של החברה מאי פיתוח כבישים ולפעול בהתאם.
מטרת עבודתי זו היא ראשית לבדוק האם "שווה" לנו להשקיע בכבישים ולחסוך בחיי אדם ובבריאותם על מנת שהללו יביאו תועלת כלכלית לחברה. לשם כך נסתמך על הערכות כלכליות לגבי שווי האדם ולגבי עלות בנית כביש בישראל.
שנית אבדוק מהם הפתרונות החלופיים הניתנים לביצוע במטרופולין על מנת למנוע את העומס.
שלישית אסקור את הפתרונות הכלכליים בדבר כביש חוצה ישראל: המחלוקות, העלויות והיתרונות.

תוכן העניינים:
1. מבוא.
2. תאונות דרכים, גורמיהם ומניעתם.
3. הערכת שווי חיי אדם.
4. בדיקה סטטיסטית.
א-המטרה
ב-השיטה
ג-התוצאות
5. פתרונות תחבורה למטרופולין.
6. כביש חוצה ישראל ופתרונותיו.
7. סיכום.
8. ביבליוגרפיה.

מקורות:

בוכר בצלאל, גבוש רשתות תחבורה ליעד המתאר, המכון הישראלי לתכנון ומחקר תחבורה, אפריל, 1983.
בקר מ., כהן י., מדדים ועלויות להערכת הנזק הכלכלי של תאונות דרכים לסוגיהם, אוגוסט, 1984.
גודוביץ תומר ואחרים,התחבורה במטרופולין תל-אביב ב2020-, הרקע לתכנון, משרד התחבורה, מרץ 1992.
גילור אילן, תחזיות אורבניות למטרופולין תל-אביב, המכון הישראלי לתכנון ומחקר תחבורה, מרץ, 1982.
גרונאו ראובן ווידמן רונן, כדאיות ההשקעה בכבישים בישראל, רבעון לכלכלה, 1985, ל"ב, (124) עמודים 30 ואילך.
דוח מבקר המדינה לשנת 1986, עמודים 201-205.
השמשוני גדעון, "כביש מספר 6 וחשיבותו לפיתוח התחבורתי עירוני בישראל,
ירחון תנועה ותחבורה, ינואר פברואר 1990, עמודים 21-2.
ירחון סטטיסטי מוסף מ (6) 1989.
ירחון סטטיסטי מוסף לז (6) 1986.
נאמן א., הנזק הכלכלי כתוצאה מתאונות דרכים בישראל, המרכז לבטיחות דרכים בטכניון, 1969.
פטסבורג עופר, "הפקקים רק יחריפו", ידיעות אחרונות, 18.4.95.
פייס שני, "הנה באה הרכבת", תל-אביב, 17.5.1993.
קווים מנחים לתכנון עירוני, עריית תל-אביב, נובמבר 1993.
שדה דני, "מומחים: להטיל אגרת צפיפות לוויסות העומס בכבישים ת"א", ידיעות אחרונות, 31.7.1995.

תגים:

תחבורה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הכדאיות בבנית כבישים ופתרונות אלטרנטיבים", סמינריון אודות "הכדאיות בבנית כבישים ופתרונות אלטרנטיבים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.