היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמוקרטיה, חופש הביטוי וטרור

עבודה מס' 067224

מחיר: 338.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת המתח בין חופש הביטוי לטרור.

8,841 מילים ,30 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

מאז היווסדה, מתמודדת מדינת ישראל עם היבטיו השונים של הטרור.
עד תקופת פיגועי הטרור הקשים של 1996, לא נתפס הטרור כאיום אסטרטגי, וההתמודדות עימו הייתה חלק מהעיסוק ב"ביטחון שוטף", שנחשב משני ביחס ללחימה בגבולות מול צבאות סדירים.
ב- 1996 גרם הטרור לראשונה למפנה אסטרטגי, כאשר הביא לעצירת תנופתו של התהליך המדיני.
מאז תחילתו של המאבק הפלסטיני האלים, בספטמבר 2000, משפיע הטרור השפעה מתמשכת על משאבי היסוד של המדינה, וגורם לפגיעה בכלכלה, לעצירת העלייה ולכרסום בהרגשת הביטחון של הציבור.
הלחימה בטרור הינה מאבק על מהות קיומו וחוסנו של עם ישראל בעשור הנוכחי(1).

בישראל אין חוקה במובן של מסמך כתוב שכותרתו מגילת זכויות אדם. ואולם בשנת 1992 נחקקו שני חוקי יסוד מרכזיים: חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק. חקיקתם מכונה "המהפכה החוקתית"(2) בישראל ונוהגים לראות בהם החוקה של ישראל. חשוב לציין, שחוקי - יסוד אלו אינם קונסטיטוטיביים, דהיינו לא הם אלו שייצרו את זכויות האדם בישראל. הפסיקה בישראל היא זו שנתנה תוקף לזכויות האדם כבר מימיה הראשונים של המדינה (נדון בהמשך פס"ד קול העם)(3) .

בעבודה זו אנסה להעלות ולבחון את המתח בין הניסיון לשמר את צביונם של מדינות שוחרות הדמוקרטיה בכלל ומדינת ישראל בפרט, כמדינה דמוקרטית המגנה על ערכיה הבסיסים שבראשם על חופש הביטוי בפרט אל מול איומי והתקפות הטרור החוזרות ונשנות.
בעבודה הובאו מספר סוגיות עיקריות שעומדות בלב המתח הקיים בין חופש הביטוי כזכות נעלה זו לבין האינטרס להגן על שלום הציבור והוצגו ע"י ניתוח פס"ד מובילים ומשמעותיים בפסיקה הישראלית והבינלאומית.

תוכן ענינים:
הקדמה
פרק ראשון: על הבעייתיות הטבועה בהגדרת המושג והקושי למגר אותו בעקבותיה.
א. מהו טרור? מרכיביו השונים, הגדרותיו ומאפייניו
ב. הטרור החדש
ג. המסגרת הנורמטיבית של הטרור
פרק שני: חופש הביטוי והתפתחותו במרוצת השנים
א. הגדרתו של חופש הביטוי
ב. מעמדו של חופש הביטוי
ג. כיצד חופש הביטוי כעקרון דמוקרטי תורם להתפתחות הטרור

חלק שני: סוגיות מרכזיות במתח שבין רבדיו השונים של חופש הביטוי לבין המלחמה הטרור ומפעיליו
א. חופש העיתונות
ב. החופש לבחור ולהיבחר
ג. יצירה אומנותית
ד. טרור באינטרנט

חלק שלישי: משפט משווה
א. הגדרת הטרור באו"ם ואמנות בינ"ל
ב. הגדרת הטרור בארה"ב
ג. הגדרות הטרור בבריטניה

חלק רביעי: סוף דבר

מסקנות וסיכומים
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הגדרות הטרור המקובלות טומנות בחובן קשיים קונספטואליים ובעיות ניסוח למכביר. אין תמה אפוא שבניסיון לתאר את פעילותם של ארגוני טרור ולנתחה, כל צד משתמש לרוב במושגיים חילופים המתאימים לעמדתו ולייחסו כלפי הטרור, דילמה זו מוצגת באמרה הידועה שלפיה: "טרוריסט בעיני האחד הינו לוחם חופשי בעיני האחר"(4).
הגורמים הנאבקים בטרור, למשל, מדגישים באמצעות ההגדרה את המאפיינים השליליים והמסוכנים של התופעה. תומכי הטרור, לעומתם, נאחזים בהגדרות בעלות הרמזים חיוביים יותר, כגון: תנועות גרילה, מחתרות, תנועות לשחרור לאומי.
על ממדי חוסר ההסכמה ביחס להגדרת הטרור ניתן ללמוד מספרם של שמידט ויונגמן - "טרור פוליטי", שבחנו 109 הגדרות לטרור, שנאספו מרוב החוקרים האקדמיים בתחום זה בעולם.

תגים:

מוחמד בכרי · ג'נין · קול העם · טרור · אינטרנט · דמוקרטיה · ביטחון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמוקרטיה, חופש הביטוי וטרור", סמינריון אודות "דמוקרטיה, חופש הביטוי וטרור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.