היישום אינו מחובר לאינטרנט

מבצע ברברוסה

עבודה מס' 061232

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הונאה והפתעה בעידן המודרני.

5,373 מילים ,22 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

הספרות העוסקת בתחום ההפתעה וההונאה בעידן המודרני מדווחת על שעור כישלונות גבוה בין המדינות שנפלו שולל למהלך הונאה, ולהפך, מדינות רבות שהשתמשו במהלך הונאתי נחלו הצלחה. כבר בשנת 1956 החל החוקר ברטון וילי, לאסוף מידע על קרבות שטמנו בחובם מהלכי הונאה, כאשר ההונאה נמדדה על-פי מדד של הונאה אסטרטגית. וילי אסף חומר על כ- 232 קרבות אסטרטגיים ומתוכם מצא כי על 93 קרבות יש מספיק מידע המאפשר ניתוח האירועים וחשיפת ההונאה.
הספרות הקיימת גם מציעה טווח רחב של הסברים לשאלה: מדוע הצליחה פעולת ההונאה? או, כיצד קרה הדבר כי מדינה א' הולכה שולל אחר תכסיס ההונאה ומהלך ההפתעה של מדינה ב'? ההסברים נעשים בדיעבד בחזקה של "חכם לאחר מעשה".
למרות ריבוי הגישות והמשתנים הבאים להסביר את ההונאה וההפתעה בעידן המודרני, קשה, עד בלתי ניתן, למצוא בספרות הענפה הקיימת מודל שימושי שבעזרתו, אנו, כמתחקים אחר הנושא, נוכל לקבוע, כי מודל זה עדיף על פני האחרים. ההסברים נעים על-פני סקאלה רחבה של אפשרויות למן הצעתו של ריצ'ארד ג' יור, בדבר גורמים הכרתיים בהונאה, דרך המודל של רונאלד שרווין באשר לגישה ארגונית להונאה, עבור להונאה במבנה תורת התקשורת של וויליאם ריס וכלה בספרו המסכם של אפרים קם: מתקפת פתע, הבא להציע מגוון עשיר של הסברים, המלקטים את המיטב שבכל הסבר והסבר. בספקטרום רחב זה קיימים עוד הסברים רבים ומגוונים המנסים לתת מענה והסבר טוב להצלחתה של פעולת ההונאה. אולם, אליה וקוץ בה, כמעט בלתי אפשרי לקבוע מודל תאורטי שהוא בבחינת טוב יותר מהאחרים בעבור השאלה: מדוע מתקפת פתע ותחבולה הונאתית זוכה להצלחה פעמים כה קרובות? כל שכן, האם יש דרך למנוע אותה? בעבור כך כתבה רוברטה וולסטטר בספרה: "אם מחקר פרל-הארבור יכול להציע משהו לגבי העתיד, זהו הדבר: עלינו לקבל את עובדת אי-הוודאות וללמוד לחיות עמה" ועל כך מוסיף אפרים קם בספרו ואומר: " ההיסטוריה אינה מספקת עידוד לקורבנותיה האפשריים של מתקפת הפתע"
מסמך זה ינסה לבחון את סוגיית ההונאה וההפתעה בעידן המודרני, תוך כדי התחקות אחר מהלכי הונאה. אופי הניתוח יהיה על פי שיטת "ניתוח אירוע" ( Case Study ), שיטה זו נבחרה לאור הצורך להתמקד באירוע עיקרי אחד.
האירוע שניבחר הינו "מבצע ברברוסה" בשל כמה נתונים מגבילים כגון: זמינותו של החומר, היקפו ואמינותו, כמו-גם, חשיבותו של "מבצע ברברוסה" כסוגייה המלבנת את הבנת ההפתעה וההונאה בעידן המודרני.
אופי החיבור, בכללותו מציג את המבנה הקונספטואלי - תאורטי עליו מושתתת העבודה, לאחר מכן תיאור האירוע, התאמה בין המודל התאורטי לאירוע, ולבסוף דיון מסכם והסקת מסקנות. אולם, קודם שנעשה כן, נערוך חזרה קצרה על השתלשלות האירועים שקדמו למתקפה הגרמנית בחזית הסובייטית, בבוקרו של חודש יוני בשנת 1941.

תוכן עניינים:
הקדמה
מבוא
"מבצע ברברוסה"
הונאה והפתעה בעידן המודרני
מודיעין סובייטי אל מול "מבצע ברברוסה"
כוחו של מנהיג בקביעת עמדה או, מנהיג מול הערכות מודיעין
ניתוח הדברים, דיון וסיכום
נספחים
רשימת מקורות

מקורות:

הרכבי, יהושפט. ערבים, פלסטינים וישראל, מכון ון-ליר, ירושלים, 1975.
הרכבי, יהושפט. מלחמה ואסטרטגיה, הוצאת מערכות, משרד הביטחון - הוצאה לאור, מהדורה רביעית,תש"ן - 1990.
וילי, ברטון. מילת הקוד ברברוסה, הוצאת מערכות - משרד הביטחון הוצאה לאור, 1980.
ון-קרפלד, מרטין. (עורך ראשי), "תכונות חדשות למלחמה, גורם ההפתעה", מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים, הוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, האוניברסיטה הפתוחה, רמת- אביב, תל-אביב, 1980 - תש"ם.
טסו, סון. חכמת המלחמה, הוצאת מערכות - משרד הביטחון, תל-אביב, 1980.
לניר,צבי. ההפתעה הבסיסית - מודיעין במשבר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל-אביב, 1983.
נייטלי, פיליפ. המקצוע השני העתיק ביותר בעולם, הוצאת מעריב, 1991.
צ'רצ'יל, ווינסטון. מלחמת העולם השנייה, כרך שלישי, הברית הגדולה, תל-אביב, 1957.
קם, אפרים. מתקפת פתע, הוצאת מערכות, משרד הביטחון - הוצאה לאור, המרכז למחקרים אסטרטגיים ע"ש יפה - אוניברסיטת תל-אביב, תש"ן - 1990.
בן - פורת, יואל. "הערכות מצב - מדוע הן קורסות", מערכות, אוקטובר - 1983,
זאבי, אהרון. "תכנית ההונאה המצרית", מערכות, אוקטובר 1983.
יור, ג'. ריצ'ארד. "גורמים הכרתיים בהונאה ובחשיפתה", ציקלון, 12, ינואר, 1984.
סלע, אמנון. "התקפת פתע" זמנים, 18 - 19, קיץ - 1985.
שרווין, רונאלד. וילי, ברטון. "הבנת הונאה אסטרטגית: ניתוח של 93 אירועים", צקלון, 12, ינואר, 1984.
קלרק, אלן. מבצע ברברוסה, הוצאת מערכות - משרד הביטחון, מהדורה שניה, 1972.

תגים:

בעידן · ברברוסה · הונאה · המודרני · העולם · והפתעה · מבצע · מלחמה · מלחמת · תכסיסים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מבצע ברברוסה", סמינריון אודות "מבצע ברברוסה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.