היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסת המונותיאיזם ע"י שפינוזה

עבודה מס' 064574

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד שפינוזה רואה את אלוקים ומה היחס בין האלוקים למדינה.

7,024 מילים ,3 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

שפינוזה חי במאה ה- 17 בהולנד. שפינוזה הוא נצר למשפחת אנוסים ולפיכך ירש מסורת עניפה של מאבק באי סובלנות. לשפינוזה היו קשרים עם מנהיגי הולנד ובייחוד עם יאן דה-ויט. שפינוזה הוחרם ב- 1656 על ידי הקהילה היהודית באמסטרדם. יש המתארים אותו אפילו כ"תלמיד חכם" יהודי. שפינוזה למד בישיבה "כתר תורה" והושפע מהרמב"ם, קרשקש ועוד פילוסופים יהודים. שפינוזה קיבל מהפילוסופיה היהודית את מושג האלוהים העומד מחוץ לזמן כישות יחידה ואינסופית. שפינוזה גם הושפע מהנטיות הפנתאיסטיות של אברהם אבן עזרא. בספריה של שפינוזה היו ספרי אריסטו והוא הושפע מהם. כמו כן הושפע מהסכולסטיקה וכן מדקרט.
כאמור, שפינוזה הכיר את יאן דה-ויט. יאן דה-ויט נחשב לפוליטיקאי מחונן. ב- 1660 שפינוזה עבר לרינסבורג ומתידד עם הקולגיאנטים. הקולגיאנטים היו בעלי אמונה חופשית ולא הכירו בסמכות דתית כלשהי. שפינוזה כותב ברינסבורג את הספר היחיד הקרוי על שמו - "עקרונות פילוסופיים של דקרט". שפינוזה גם רואה לעצמו מקום בחזונו הפוליטי של דה-ויט. ב- 1670 הוא עובר לגור בהאג. בהאג, שפינוזה נהנה מחסותו של דה-ויט. שפינוזה עסק בעיקר בלטישת עדשות ובעבודה ספרותית. התזה מתחילה בתפיסת המדינה ב2- החיבורים השונים. שפינוזה מגדיר ב"מאמר-המדיני" את המדינה כגוף שלטוני. הוא מזכיר 3 סוגים של משטר פוליטי - דמוקרטיה, אריסטוקרטיה ומונרכיה. זכות השלטון, לדעתו, היא זכות טבעית. זכות זו מוגדרת כמידת הכח של הציבור המאוחד. זאת אומרת, הזכות שיש לשלטון היא לפי כוחו או יכולתו.
שאלת המחקר היא כיצד הוא רואה את אלוקים ומה היחס בין האלוקים למדינה- כלומר חוקי המדינה אינם צריכים להתחשב באלוקים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
1.1 תאור חייו של שפינוזה
1.2 שאלת המחקר
2. תפיסתו של האלוקות
3. הגדרת התאוקרטיה
3.1 השלטון התאוקרטי תקף רק ברצון האל
3.2 מטרת החוקים
3.2.1 מעמד המשפט הטבעי והמדיני
3.2.2 השלטון התאוקרטי על העברים
3.3. יתרונות השלטון התאוקרטי
3.3.1 הגבלות המנהיגים
3.3.2 הגבלות העם
3.3.3 יתרונות השלטון התאוקרטי על המונרכי אצל העברים
3.3.4 הסיבה לכישלון השלטון התאוקרטי אצל העברים
3.4 מסקנות מהשלטון התאוקרטי
4. היחס בין האלוקות למדינה
5. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

שפינוזה הוחרם על ידי הקהילה היהודית בשל תפיסותיו המהפכניות על מהות הלוהים ומעמד כתבי הקודש. נחשב למייסד של מדע ביקורת המקרא. כאשר כתב כי "ברור כשמש בצהריים שחמשת חומשי התורה לא נכתבו בידי משה, אלא בידי אדם שחי שנים רבות אחריו", הוא נודה מהקהילה היהודית ועבודתו נפסלה על ידי הקתולים והפרוטנטנטים גם יחד. ספרו צורף לרשימת הספרות המוחרמת על ידי הקתולים ובתוך שש שנים הוצאו נגדו 37 צווי גינוי.

מקורות:

ברניקר מנחם, דסקל מרסלו ונשר דן, "ברוך שפינוזה - קובץ מאמרים על משנתו", הוצאת מפעלים אוניברסיטאיים להוצאה לאור, תל-אביב 1979.
שפינוזה ברוך, "מאמר תיאולוגי-מדיני", הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים 1962.
שפינוזה ברוך, "מאמר מדיני", הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים 1982.

תגים:

אלוקות · אלוהים · תפיסת · שפינוזה · פנתיאיזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסת המונותיאיזם ע"י שפינוזה", סמינריון אודות "תפיסת המונותיאיזם ע"י שפינוזה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.