היישום אינו מחובר לאינטרנט

פקודה בלתי חוקית בעליל

עבודה מס' 071280

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת אירוע כפר קאסם ופרשת קו 300.

5,852 מילים ,19 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

במחקר זה נבחנות תמורות שחלו בהתייחסות לפקודה בלתי חוקית בישראל החל מאירוע כפר קאסם, דרך פרשת קו 300 ועד היום. פקודה בלתי חוקית בעליל על פי השופט בנימין הלוי הינה, ככתובת אזהרה: "אסור!. לא אי חוקיות פורמאלית, נסתרת או נסתרת בחלקה, ולא מדובר באי חוקיות המתגלה רק לעין משפטית בוחנת חשובה כאן, אלא: הפרת חוק ברורה, אי חוקיות ודאית וברורה המופיעה על פני הפקודה עצמה, אופי פלילי ברור של הפקודה או של המעשים שהפקודה מצווה לעשותם, אי חוקיות הדוקרת את העין ומקוממת את הלב, אם העין אינה עיוורת והלב אינו אטום או מושחת - זוהי מידת אי החוקיות הדרושה כדי לבטל את חובת הציות של חייל ולהטיל עליו את האחריות הפלילית למעשיו" (פיין, 2006).
כדי לבחון את התמורות שחלו בהתייחסות המשפט כלפי פקודה בלתי חוקית בעליל, המחקר מנתח שני אירועים שונים בהיסטוריה של מדינת ישראל שבם הייתה פקודה בלתי חוקית בעליל באופן אשר הביא לתמורות וזעזועים רבים הן בממשל, במשפט הפלילי וכן בתרבות הישראלית. פרק הזמן שבו תיבחן תופעת השימוש בפקודה בלתי חוקית בעליל במדינת ישראל הינם תקופות הזמן בין 1956 (אירוע כפר קאסם) ועד לשנת 1984 (אירוע פרשת קו 300).
מתוך בחינת סוגיית הפקודה הבלתי חוקית בעליל עולות 3 תתי שאלות מרכזיות אשר מחקר זה נותן עליהן מענה הראשונה הינה: כיצד החייל יפעל וכיצד יקבל החלטות במקרים של פקודות בלתי חוקיות בעליל? השערה שניה הינה: איך החייל ידע שהפקודה שקיבל אינה חוקית בעליל? שלישית הינה: מה הדין החל על נותן הפקודה הבלתי חוקית בעליל ועל מבצע הפקודה במישור הפלילי במשפט הישראלי?
הבחירה לעסוק ולחקור את סוגיית מחקר זו נובעת מהעובדה כי בצבא מתקבלות פקודות ממפקדים בשטח אשר לעיתים רחוקות אינן חוקיות ולעיתים רחוקות עוד יותר הן אינן חוקיות בעליל, כפי שקרה באירוע כפר קאסם. חקר הנושא יכול לתרום להרחבת ההבנה מה ההבדלים בין פקודות לא חוקיות ופקודות לא חוקיות בעליל בקרב חיילים ומפקדים כאחד ולאפשר למפקדים בשדה הקרב בצומת קבלת ההחלטות להישען באופן ברור יותר על הצד הערכי והמוסרי המצופה מהם כחיילים בצה"ל.
כלי המחקר בו נעשה שימוש בעבודה זו הינו ניתוח קטגורי של 2 אירועים שונים בהסטוריה של מדינת ישראל אשר הכילו פקודה בלתי חוקית בעליל באופן אשר הביא לתמורות וזעזועים רבים הן בממשל, במשפט הפלילי ובוודאי בתרבות הישראלית.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
3. מתודולוגיית המחקר
3.1 מטרת שאלת המחקר ושאלת המחקר
3.2 שיטת המחקר
3.3 כלי המחקר
4. ניתוח מקרי מבחן
4.1 ניתוח מקרה כפר קאסם
4.2 ניתוח מקרה פרשת קו 300
5. דיון ומסקנות
5.1 דיון
5.2 סיכום
5.3 המלצות
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

העיסוק בפקודה בלתי חוקית בעליל מתחיל אפוא בעיסוק בחיים וזכות לחיים. הזכות לחיים תקפה גם בשעת מלחמה, לא רק לנשים ילדים וחסרי ישע ולא רק לבלתי מעורבים בשדה הקרב אלא גם ללוחמי האויב שכבר לא מאיימים יותר על חיינו ואין בחייהם משום סכנה ממשית עכשווית. למשל, שבויי מלחמה, בשעת הפוגה בקרבות או בלוחמים שלא בנשק קטלני (פרוש, 2001). ערך החיים הוא אחד הערכים חשובים ביותר בחברה דמוקרטית, ולפיכך כאשר קיים חשש לפגיעה בערך זה, ולא רק בשלטון החוק, מחד, ולא קיימות נסיבות קיצוניות של צורך מן הצד השני, נראה כי ברור שאין ספק שעל החייל לסרב לפקודה הניתנת לו. שאלת ההגנה על הערך של החיים נדונה לרוב בבתי משפט בשני מצבים- הפרת הוראות בטיחות ופגיעה באנשים שמחוץ למעגל הלחימה (בורר, 2005).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פקודה בלתי חוקית בעליל ", סמינריון אודות "פקודה בלתי חוקית בעליל " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.