היישום אינו מחובר לאינטרנט

מדיניות החוץ של ארה"ב במלחמה הקרה - "אסטרטגיית הבלימה"

עבודה מס' 071034

מחיר: 279.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד אסטרטגיית הבלימה של ג'ון קנאן השפיע על מדיניות החוץ של ארצות הברית?

5,315 מילים ,16 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

המלחמה הקרה היא כינוי לעימות מתמשך בין העולם המערבי-ליברלי בהובלת ארה"ב ובין הגוש הקומוניסטי בהובלת בריה"מ בשנים שמסוף מלחמת העולם השנייה ועד נפילת חומת ברלין ב-1991. יסודותיה של המלחמה הקרה הם אידיאולוגיים והעימות בין ארה"ב וברה"מ נסוב בעיקר סביב תפיסת העולם הקפיטליסטית מחד והסוציאליסטית מאידך. המתח בין המעצמות החל כבר עם המהפכה הבולשביקית והגיע לשיאו במהלך ובעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה שחילקה למעשה את מרבית העולם בין הגוש המזרחי והגוש המערבי.
המלחמה הקרה נקראת כך משום שבכל שנותיה לא התקיים עימות ישיר בין ארה"ב וברה"מ אך כן התקיים מתח רב שבא לידי ביטוי במירוץ חימוש והשפעה שעיצב את מערכת יחסי הכוחות בעולם. המלחמה הקרה כך הייתה לתופעה הגיאו-פוליטית המרכזית שעיצבה את מערכת היחסים הבינלאומית במחצית השנייה של המאה העשרים. המלחמה הקרה השפיעה באופן עקיף גם על התפתחויות טכנולוגיות, כלכליות, תרבותיות וחברתיות במהלך המאה ה-20 הן בארה"ב והן בברה"מ. מלחמה זו הסתיימה עם נפילת הגוש הקומוניסטי והתפרקות ברה"מ בראשית שנות התשעים.
במחקר הנוכחי נעסוק בחקר אסטרטגיית הבלימה של ארה"ב בין השנים שלאחר מלחמת העולם השניה ועד נפילת הגוש הקומינסטי. אסטרטגיית הבלימה של ארה"ב אותן שנים היוותה תגובה נחרצת למדיניות קפיסטליסטית סובייטית של בריה"מ עם סיום מלחמת העולם השניה. ארה"ב באותה תקופה שבין השנים 1945-1972 בעצם מאפשרת משענת לאותן מדינות אשר לא הצליחו להתרומם כלכלית, חברתית ומדינית מנזקי מלחמת העולם השניה. בריה"מ אשר רואה פעולות אלה כתיגר על מעצמתה, נוקטת במדיניות דו פרצופית- מצד אחד מדיניות אקטיבית אל מול ארה"ב כדוגמת הצבת טילים בקובה, ומצד שני פתיחות למערב וזימון נשיאה אל מוסקבה לקידום היחסים בין המעצמות.
לאור הרקע התיאורטי עד כה, בחלקו הראשון של מחקר זה אעסוק ברקע למלחמה הקרה כפי שמצטיירת במהלך מלחמת העולם, ולאחריה, כאשר אחלק את התקופות ל-3 תקופות מרכזיות בהסטוריה של מלחמה זו הבאות לידי ביטוי בהיבטים שונים של פעולות מדיניות מצד שתי המעצמות. בחלקו השני של המחקר אבחן את אסטרטגיית הבלימה של ארה"ב לאורך אותן השנים ואציג כיצד זו עדיין באה לידי ביטוי בעידן הנוכחי.
בחלקו האחרון של המחקר, אבצע ניתוח לסקירה הספרותית ואדון בעיקרי הממצאים אשר עלו מתוך סקירה זו, זאת על מנת לנסות ולענות על שאלת המחקר אשר הובילה אותי במחקר זה והיא: כיצד אסטרטגיית הבלימה של ג'ון קנאן השפיע על מדיניות החוץ של ארצות הברית.
למחקר זה ערך מוסף רב. כיום, בעידן בו אנו רואים כיצד רוסיה, אשר מהווה מדיניות סובייטיבת המשכית לבריה"מ פועלת ככל העולה על רוחה באוקראינה ומנצלת גם כיום את מדיניותה הרופסת של ארה"ב בהיבטים מדיניים אל מול המעצמה הרוסית. אני סבורה כי למחקר זה השלכות ישומיות רבות על מדיניות ארה"ב כיום וכי על ארה"ב לבחון כיצד או ליתר דיוק "האם" אסטרטגיית הבלימה של ג'ון קנאן עדיין מהווה את הפתרון האולטימטיבי להתמודדות אל מול המעצמה הרוסית במאה הנוכחית.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 המלחמה הקרה- רקע
3.2 שלבי המלחמה הקרה
3.2.1 בין השנים 1945-1949
3.2.2 בין השנים 1950-1962
3.2.3 בין השנים 1963-1972
3.3 אסטרגיית הבלימה של ארה"ב על פי ג'ורג' קנאן
3.4 אסטרטגיית הבלימה כפי שבאה לידי ביטוי בזמן המלחמה הקרה
3.5 השלכות אסטרטגיית הבלימה האמריקאית של קנאן בעידן הנוכחי
4. דיון ומסקנות
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

על פי George (1947) שורשי המלחמה הקרה נעוצים עוד בתקופה שבין שתי מלחמות העולם (1919-1939). עליית הבולשביקים לשלטון ב-1917 הטילה פחד על המערב הקפיטליסטי, שכן האידאולוגיה של הקומוניזם איימה לערער את הסדר הפוליטי והחברתי הקיים. מלחמת האזרחים ברוסיה בשנים 1917-1920 העמיקה את הקרע, שכן המערב ניסה להתערב לטובת הצבא הלבן (הכוחות האנטי-קומוניסטיים), והצבא האדום (לנין ותומכיו) לא שכחו זאת. בנוסף לכך הוקם ב-1919 הקומינטרן, האינטרנציונל השלישי, שעיקר משימתו הייתה להחיש את המהפכה הקומוניסטית בעולם. הקומינטרן גרם לדאגה רבה במערב בכלל ובארצות הברית בפרט - שם פרצה כבר ב-1919 היסטריה אנטי-קומוניסטית.

תגים:

ארצות הברית · ישראל · יחסי חוץ · ג'ורג' קנאן · ברית המועצות · מלחמה · חימוש · קומוניזם · אסטרטגיה · בלימה · המלחמה הקרה · גושים · מעצמות · מדיניות חוץ · קנאן · קלינטון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מדיניות החוץ של ארה"ב במלחמה הקרה - "אסטרטגיית הבלימה"", סמינריון אודות "מדיניות החוץ של ארה"ב במלחמה הקרה - "אסטרטגיית הבלימה"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.