עבודה מס' 070335
מחיר: 274.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: האם "אפקט הניכור" תורם למסר הפמיניסטי בתיאטרון האפי?
4,796 מילים ,19 מקורות ,2014
ניצני המהפכה הפמיניסטית החלו במחצית השנייה של המאה התשע עשרה ושיאה של המהפכה החל במחצית השנייה של המאה העשרים עד היום. למהפכה זו הייתה השפעה גדולה על עולם התיאטרון. מנקודת המבט של המחקר התיאטרוני ניתן להצביע על קיומן של מגמות עיקריות שהתפתחו בעקבות הפמיניזם וביניהן ניתן למצוא גם שחזור וקריאה מחודשת של ההיסטוריה של התיאטרון תוך בחינת מקומן של הנשים ו/או הדרתן ובחינת אופני ואפשרויות הייצוג של נשים ונשיות בדרמה ובתיאטרון. המחזה אותו אנתח בבסיס העבודה הינו: "אמא קוראז' וילדיה".
המחזה נכתב בשנת 1939 על ידי המחזאי (והמשורר) הגרמני ברטולט (ברט) ברכט. המחזה הינו אחד המחזות הידועים ביותר של ברכט ונחשב שם דבר בכל עולם התיאטרון. המחזה עלה במקומות שונים בעולם בהפקות רבות ואף עיבוד שלו הוצג בקולנוע. כיום המחזה מוצג בתיאטרון הקאמרי. עלילת המחזה מתנהלת בתקופת מלחמת שלושים השנים . סוגיה זו של ייצוג נשים מחדש בהיסטוריה עולה למעשה במחזה זה, שכן נכתב בשנות השלושים של המאה העשרים, תקופה בה עדיין המהפכה הפמיניסטית התפתחה, ואילו העלילה מתרחשת בתקופה שקדמה למהפכה הפמיניסטית - המאה ה- 17.
אחד המושגים התיאורטי-תיאטרוני, הבולטים ביותר, מתוך הגותו של ברכט הנו: "אפקט הניכור" . הדבר אשר עומד מאחורי רעיון זה היא אפשרותו של התיאטרון להציג דבר מוכר באור חדש, שהוא בלתי מוכר ומעורר שאלות וביקורת מצד הצופה. אפקט הניכור נעשה באמצעות טכניקות הזרה, משהו נראה לנו מוכר מחד ובאותו זמן מרגיש כלא מוכר. על פי ברכט, בתיאטרון האפי, השחקן אינו צריך לחקות באופן מושלם ומיטבי, את הדמות ומאפייניה, אלא רק להדגים אותה, "לצטט". השחקנית אינה אמורה להזדהות עם הדמות אלא להישאר מחוץ לרגשותיה, ליצור סיטואציה בו זמנית אשר בה היא גם משחקת את הדמות וגם לא משחקת אותה.
בלב העלילה עומדת הדמות - אנה פירלינג, אשר מכונה בשם "אמא קוראז'". אנה פירלינג היא רוכלת הגוררת את עגלתה ובה מרכולתה בעקבות החיילים במלחמה. הדמות בעלת אופי של סוחרת ערמומית, מוכרת היטב בקנטינה בצבא שבדיה, דוגלת ונחושה להתפרנס ולהרוויח מן המלחמה. אט אט מתברר לאנה פירלינג כי מי שרוצה לחיות על המלחמה צריך לשלם מחיר בתמורה, ואכן היא משלמת את המחיר היקר מכל ולאורך המחזה, היא מאבדת את שלושת ילדיה, כתוצאה בדיוק אותה המלחמה שקיוותה להרוויח ממנה.
המחזה משתרע על פני שתים עשרה שנים אל מול שתים עשרה סצנות. אנה פירלינג מהווה דמות נשית חזקה, עם יכולת לביצוע תככים ומשימות וכן פמיניסטית יחסית לתקופה בה מתרחש המחזה.
שאלת המחקר
שאלת המחקר מבוססת על מושג אותה טבע ברכט - "אפקט הניכור". האם "אפקט הניכור" תורם למסר הפמיניסטי בתיאטרון האֶפִּי?
במטרה לענות על שאלת המחקר, עבודה זו תענה על לשאלות משנה.
* מהו תפקידו של "אפקט הניכור" בתיאטרון האפי בהיבט הפמיניסטי?
* הצגת המסר הפמיניזם בתיאטרון האפי
* קיומם אלמנטים נוספים בתיאטרון האפי שתורמים למסר הפמיניסטי?
המסגרת תיאורטית מתודולוגית
האסטרטגיה לניתוח הינה: "תיאטרון פמיניסטי אֶפִּי".
כותב המחזה, ברכט, ראה בתיאטרון אמנות המסוגלת להוביל לשינוי חברתי באמצעות אסתטיקה בימתית וכונתה על ידו "תיאטרון אֶפִּי", היות וברכט ידוע כחלוץ התיאטרון האפי מצאתי לנכון לבחור באסטרטגיה זו.
ראשי פרקים:
מבוא
פמיניזם ותיאטרון - רקע
התיאטרון האפי ופמיניזם
ניתוח המחזה "אימא קוראז' וילדיה"
סיכום
ביבליוגרפיה
תיאטרון אפי · אפקט הניכור · מחזה מחזות · אמא קוראז' · ברכט · היסטורפיקציה · גסטוס · פמיניזם הצגה · נשים
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פמיניזם ותאטרון במחזה "אמא קוראז' וילדיה".", סמינריון אודות "פמיניזם ותאטרון במחזה "אמא קוראז' וילדיה"." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.