היישום אינו מחובר לאינטרנט

פמיניזם חרדי-חשיפה תקשורתית של נשים חרדיות

עבודה מס' 041571

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: פמיניזם, האישה ביהדות והחשיפה בתקשורת-נשות עסקים, לימודים כפתח לשינוי, הפוליטיקה וספרות נשים.

7,469 מילים ,22 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

עד לפני זמן לא רב היה עולמה של האישה חרדית עלום לחלוטין בפני החברה החילונית. בשנים האחרונות החל עולמה הפנימי של האישה החרדית להעסיק את התקשורת בארץ יותר ויותר. העניין באורח החיים של האישה הדתית היה קיים תמיד אך פירורי המידע שהגיעו מהעולם הסגור כמעט הרמטית לא תרמו רבות. השינוי שחל נובע מן הנכונות, ההולכת וגוברת של הנשים החרדיות לחשוף את עולמן בפני זרים. נכונות זו התאפשרה אולי משום החשיפה לרעיונות פמיניסטיים והידיעה כי מעמדן הנמוך של הנשים בעולם הולך ומשתנה. חשיפה זו הביאה לרצון להגן על איכות מעמדה של האישה החרדית ולהדגיש שלא חל בו פיחות גם לעומת התעוררות הנשים בחברה העולמית והישראלית, וכדי לעשות זאת נולד הצורך ביתר היחשפות של חיי האישה החרדית. מצד שני התעוררו בקירבן הרצון והיוזמה להרחיב את גבולות עולמן או למצער ליידע את העולם בחשיבות מעמדן בחברה החרדית.
כך או כך החלו נשים חרדיות להיחשף בתקשורת ולגלות טפח ואפילו טפחיים ממה שהיה מוסתר עד כה. ספרים, שנכתבו על ידי נשים המתארים את עולמה של האישה החרדית החלו לצאת לאור, חלקם בעילום שם. המצליחה ביניהן היא נעמי רגן וספריה "ואל אישך תשוקתך", "עקדת תמר" ו"בת יפתח". סופרות נוספות הן חנה בת שחר (שם בדוי) בספרה "שם סירות הדיג", מירה מגן בספרה "אל תכה בקיר", יוכי ברנדיס בספרה "גמר טוב" ויהודית רותם בספרה "קריעה" ועוד. סופרות אלה שייכות לחברה הדתית (או שהיו ועזבו) ואותה הן מתארות. בכך הן מאפשרות לקוראים להציץ אל העולם הסגור של הנשים חרדיות ולספק את הסקרנות הגדולה הקיימת בקרב החילונים כלפי אורח חייה, בעיותיה ומחשבותיה של האישה הדתית. סקרנות זו, שלעיתים מהווה יותר מאשר סתם התעניינות, הולכת בד בבד עם תופעת ה"חוזרים בתשובה". חילונים רבים מצאו את דרכם אל הדת בשנים האחרונות. תופעה זו מסקרנת הן מבחינה אישית של קרוביהם של החוזרים בתשובה המעונינים לדעת כיצד נראה עולם זה, והן כתופעה חברתית בולטת. בנוסף, חילונים רבים מחפשים את שורשיהם היהודיים וספרים אלה עונים על ביקוש גובר והולך למידע פנימי על החברה החרדית.
היבט נוסף של החשיפה מהווה סיקור עיתונאי נרחב המנסה לחקור את העולם הדתי והחרדי מהיבטים שונים ומכסה בעניין רב את ניצני הפעילות החברתית, הדתית ואפילו הפוליטית של נשים דתיות: לאה שקדיאל - אישה שנאבקה כדי להימנות על חברי המועצה הדתית בירוחם או מרים לפיד, שהחלה בפעילות פוליטית לאחר הירצחו של בעלה. חשיפה תקשורתית בעיתונות ובטלויזיה מהסוג של "כתבות צבע" על נשים דתיות בולטות כמו יפה דרעי או הרבנית קוק, וסיקור התהליך של תפיסת תפקידי מפתח על ידי נשים דתיות פורצות מסגרות, מנהלות עסקים (מירי שניאורסון), יוצאות ללימודים, נאבקות על תפקידים ציבוריים ואפילו אינן מהססות לפנות לעזרת בג"ץ כדי שיתיר להן "לקבל היתר" חילוני לכהן בבתי דין רבניים ולמלא תפקיד של "טוענת רבנית".
שם המשחק הוא חריגות. החברה החרדית הדתית אינה ששה לחשוף את אורחותיה ושומרת עוד יותר בקנאות על נשותיה. פריצת נשים דתיות לעבר תחומי פעילות ציבוריים מהווה זעזוע גדול בחברה הדתית. נשים אלה לא רק שהן חריגות בתוך החברה בה הן חיות, שאינה מעודדת כלל יזמות נשית מכל סוג, אלא שהן מעיזות להרשות לעצמן להיחשף באמצעי התקשורת, שרובם חילוניים, ובכך מביאות לכך שהחברה הדתית מצטיירת באופן שונה מכפי שהיו ראשיה הממוסדים חפצים לתארה. כלומר הן מהוות איום מתמיד על קברניטי העדה החרדית בתוכה הן חיות. פריצה תקשורתית זו נישאה בעצם על גבי הפמיניזם אשר חיזק את המודעות הנשית באשר היא.

עבודה זו תעסוק בדרך בה מופיעות הנשים הדתיות באמצעי התקשורת העיתונאיים והאמנותיים ותבחן את ההיבטים הנוגעים לחיי היומיום של נשים בחברה החרדית העולים כתוצאה מחשיפה זו.

תוכן העניינים:
מבוא
1. פמיניזם
2. האישה ביהדות
3. נשים חרדיות - חשיפה לתקשורת
א. נשות עסקים
ב. לימודים - הפתח לשינוי
ג. פוליטיקה - הדרך להשפיע
ד. ספרות נשים
סיכום
מראי מקום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אלאור, תמר. משכילות ובורות: מעולמן של נשים חרדיות, עם עובד, 1993.
בובר-אגסי, יהודית. "מעמד האישה בישראל", נשים במלכוד בעריכת דפנה יזרעאלי ועוד. הקיבוץ המאוחד, 1982 ,ע' 210-230.
גולן, אבירמה. "בת המלך יוצאת החוצה". הארץ 97/09/02.
גולן, אבירמה. "'ועכשיו נברך את כו-לכן, צדיקות שלי'". הארץ 97/03/28.
גולן, אבירמה. "נשות ש"ס החדשות". הארץ 97/11/21.
גולן, אבירמה. "מסלול חדש ומלהיב לבנות שלושים פלוס". הארץ 98/08/07.
גור, בתיה. "מחשבותיה, אבחנותיה, טרוניותיה, קונפליטיה וזיכרונותיה". הארץ 1997/09/19.
גילרמן, דנה. "צוהר משלהן". הארץ 1997/07/28.
כרמון, שושנה. "גם בחברה החרדית יש ניאופים ואהבות אסורות".
לוי, אמנון. החרדים. כתר, 1988.
ליאור, גד. "נשים חרדיות לעסקים". ידיעות אחרונות 98/7/9.
מילון פונטנה למחשבה מודרנית. עם עובד, 1988.
מקובר, שרי. "כפר חב"ד: מירי שניאורסון, 30". ידיעות אחרונות, 24 שעות.
פייגלסון, מימי. "זועקות לחיות את חייהן כנשים". הארץ 1998/01/07.
פייגלסון, מימי. "נשים נטולות קול". הארץ 1997/06/10.
פרידמן, מנחם. האישה החרדית. מכון ירושלים לחקר ישראל, 1988.
פרידמן, מנחם. החברה החרדית - מקורות מגמות ותהליכים. מכון ירושלים לחקר ישראל, 1991.
פרידמן מ. 1989 "פניה של החברה החרדית פנימה או החוצה". הארץ - יהדות, מוסף מיוחד, יוני 1989.
ק"ן, ניצה. "והוא ימשול בך". הארץ 1996/03/06.
קרני, יובל. "לוקחות את העניינים לידים". ידיעות אחרונות 98/3/1.
רוזנבלום, עירית. "במטה 'ימין ישראל' חששו שתומכי התנועה העדיפו להצביע למפד"ל". הארץ 96/05/30.
שוחט, אורית. "לא על הקוגל לבדו". הארץ 1996/10/16.
שמשוני, עמליה. "הרבי אמר". את, מאי 98, גליון 395, ע' 67-70.

תגים:

חרדים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פמיניזם חרדי-חשיפה תקשורתית של נשים חרדיות", סמינריון אודות "פמיניזם חרדי-חשיפה תקשורתית של נשים חרדיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.