עבודה מס' 068377
מחיר: 241.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: כיצד היה מנתח מרטין בובר את מערכת היחסים בין הצופים למשתתפים בתוכניות הריאליטי?
4,833 מילים ,11 מקורות ,2010
במציאות היומיומית המסועפת של חיינו, בסדר יום צפוף ומלא פעילות, הופתעתי לגלות תופעה הולכת ומתחזקת של התמכרות לתוכניות הריאליטי. האח הגדול, נולד לרקוד, כוכב נולד, הישרדות, הרווק, רוקדים עם כוכבים, פעם בחיים, יום בחיי, הברבור, לרדת בגדול, זוהי רק רשימה חלקית של סדרות התופסות שידורי פריים טיים, ועולות בשיחות סלון.
בשעות הפנאי המעטות של הצופה הישראלי, נמצא כי תוכניות הריאליטי לא יורדות מ-29% צפייה. גמר האח הגדול למשל רשם 35.7% רייטינג, וברגע הזכייה נרשמו 39.2% צפייה(1), ו-2.5 מליון הודעות טקסט שנשלחו. אם כן, 28 מיליון ביקורים באתר ה"אח הגדול", 2,653 כתבות בעיתונות המודפסת, 2,888 אייטמים באתרי אינטרנט. אין מקום לתהות על מעמד תוכניות הריאליטי בעולם בכלל ובישראל בפרט, בעוד מנכ"ל פיצה האט טוען שנמכרו במהלך התוכנית פיצות ב-1,000 ש"ח לדקה (2) .
על פי החוק היבש תוכנית ריאליטי הינה תוכנית מציאות ונכנסת תחת קטגוריה של ז'אנרים טלוויזיוניים שאינם מבוימים, הריאליטי מתגאה ביכולתו לתעד אירועים מציאותיים ולספק תוכן בזמן אמת עם דמויות שאינם שחקנים מקצועיים, אלא מגלמים את עצמם. נדמה כי הריאליטי שבר את כל המוסכמות וידו עוד נטויה, ניתן לומר שהשנה הריאליטי סחף אחריו צופים רבים, שבר שיאים ורמס בעדינות בדרכו את הדרמה הבדיונית או הכתובה(3).
דווקא העניין שיצר הז'אנר בקרב הציבור הוא שמשך אותי לחקור בעבודתי זו, כיצד מרטין בובר היה מנתח את תופעת תוכניות הריאליטי או לחילופין את הדיאלוג הנרקם בין הצופים למשתתפי התוכנית. במדינה קטנה כישראל שבה הולכים ומתמעטים אופציות המשתתפים בתוכניות מעין אילו, רציתי להבין האם אנחנו מפספסים את המטרה שמקדשת את האמצעים? האם משנתו של מרטין בובר תעלה באוב את האמת לאמיתה שבז'אנר ולא בצורה ערוכה ע"י טובי הבמאים והמפיקים בארצנו? או אדרבא תתמוך במערכת היחסים התקשורתית המתפתחת מול עיני המצלמות?
בעבודתי זו אתרכז בהגותו של מרטין בובר כפי שבאה לידי ביטוי בספרו "אני ואתה". עיקרון הדיאלוג אותו מדגיש בובר בספרו, הינו שדו שיח הוא אבן יסוד בהוויה. החיים האמיתיים מבוססים על דיאלוגים שבהם ישנה זיקה הדדית בין ה"אני", העצמי ובין ה"אתה". בניגוד גמור לחיים המשקפים את מציאות הריאליטי, וזוכים לדיאלוג של "אני" ובין ה"הוא" ("הלז"). כאשר האדם, ה"אני", פונה אל ה"אתה" - בקול או בפנייה דמומה - הוא מגלה את נוכחותו שלו: "האתה שלי ואני - שנינו פועלים זה בזה. תלמידינו משכילים אותנו, מעשינו עושים אותנו... מכונסים אנו... בתוך ההדדיות הזורמת של "הכל"(4).
שאלת המחקר בעבודתי זו היא כיצד היה מנתח מרטין בובר את מערכת היחסים בין הצופים למשתתפים בתוכניות הריאליטי. האם מדובר ביחסי אני-לז או ביחסי אני -אתה. האם הדיאלוג ביניהם מושתת על ניסיון להיכרות נפשית רוחנית או על ביקורתיות ושיפוטיות. בעבודתי אבדוק הכיצד משתקפת הגותו של בובר במי הריאליטי, תוך בחינת מערכת יחסים דיאלוגית קיימת בין צופים - משתתפים. האם הוא היה טוען שהדיאלוג מושתת על עקרונותיו הנעלים או שמא מדובר על היחסים המודרניים הרדודים אותם הוא תוקף?
תוכן עניינים:
מבוא
סקירת ספרות - מרטין בובר
סקירת הריאליטי בעולם המודרני
ביקורת אפשרית בהגות בובר כלפי תוכניות הריאליטי
סיכום
ביבליוגרפיה
מרטין בובר · תקשורת · ריאליטי · טלוויזיה · תקשורת המונים · בובר · מרטין · האח הגדול · כוכב נולד · הישרדות · תכניות מציאות · ראליטי · סלבס · טלביזיה · טלויזיה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח תוכניות הריאליטי עפ"י משנתו של מרטין בובר", סמינריון אודות "ניתוח תוכניות הריאליטי עפ"י משנתו של מרטין בובר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.