היישום אינו מחובר לאינטרנט

פערי שכר במגזר העסקי בישראל

עבודה מס' 066218

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהי מידת המעורבות הלגיטימית של מוסדות המדינה והחברה בתהליכים הטבעיים של כללי ההיצע והביקוש במגזר העסקי לשם צמצומם של פערי ההכנסה בתוכו?

6,911 מילים ,16 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

אחת הבעיות המרכזיות המטרידות את מדינת הלאום המודרנית בעשורים האחרונים, לרבות את מדינת ישראל, הינה עלייתה מחדש של השאלה המעמדית לסדר היום בדמותה של פערי השכר במשקים הכלכליים (רם, 2004: 16). אמנם חברת הלאום המודרנית מתאפיינת בשוויון זכויות פורמאליות, ולעתים אף במדיניות של אפליה מתקנת שמטרתה לצמצם את הפערים הקיימים בין קבוצות אוכלוסייה שונות, אולם קצב הייצור והצריכה הגובר, הבדלים במיומנות וצרכי השוק המשתנים בהתמדה, כמו גם הבדלים סוציו אקונומיים מובילים להגברתם של הפערים. במקרים מסוימים מדובר על יצירתם של מעמדות של ממש ושל חזרה לחברות המתנהלות בהתאם לכללים של שליט \ נשלט, עובדה הפוגעת בעצם המשמעות של מושג האזרחות (Kolm, 2005: 26-27). במידה ומתקיימים כאלה פערים בשכר האם השליטה בהון אינה מצטמצמת לקבוצות מצומצמות באוכלוסייה? האם ההשתתפות האזרחית אינה הופכת למקסם שווא במציאות מעין זו? האם ניתן לפתח כנגדה אמצעים נגדיים או שמא מדובר בגזרה דטרמיניסטית במציאות המורכבת של חברת המידע הנשענת על תחרות דורסנית בין יחידים רבים? הכלכלה של השוק החופשי מעודדת תחרות ומבססת הצלחת היחידים על תפיסת התחרות החופשית במסגרתה בעלי היכולת זוכים ביתרון על פני האחרים, דבר שמגביר הפערים הכלכליים (רם, 2004: 17). המציאות שבה הפערים הכלכליים הולכים וגדלים, עולה מחדש השאלה האם מידה זו או אחרת של רגולציה מדינית עשויה להוות פתרון הולם לבעיה של פערי השכר היום, ואם כן, איזו מידה של התערבות דרושה לשם כך?
מטרתה של עבודה זו לצמצם שאלות אלו למגזר העסקי. קרי: לפערי ההכנסה בתוך המגזר העסקי בין מועסקים בעלי השכלה גבוהה ומיומנות מבוקשת לכוח עבודה זול ובלתי מיומן. הנקודה המרכזית שתבחן הינה המשמעות הדטרמיניסטית שניתנת לחוקי הביקוש וההיצע בתוך המגזר העסקי וההתמודדות האתית עם מאפייניה המרכזיים. השאלה המרכזית שתעלה בדיון הינה -
שאלת המחקר :מהי מידת המעורבות הלגיטימית של מוסדות המדינה והחברה בתהליכים הטבעיים של כללי ההיצע והביקוש במגזר העסקי לשם צמצומם של פערי ההכנסה בתוכו?
האמצעי המרכזי בבחינת התופעה כפי שיעלה בעבודה זו הינו תפישת הצדק החלוקתי של רולס (וינריב, 1980). העמדה של רולס בנוגע לשאלת חלוקת הטובין בין אזרחי המדינה נשענת על יסודות אתיים מוצקים מתוך מסורות האמנה החברתית, התועלתנות, והציוויים הקנטיאניים הקטגוריים. כלים אלו ישמשו אותי בבחינת התופעה תוך התאמתם למציאות הכלכלית הרלוונטית דרך ספרות עדכנית המתעסקת בזיקה בין שאלת המוסר לפערים כלכליים, בעיקר בדרך השלישית של גידנס (2000) ובספרות מקצועית מקבילה.
יש לציין כי הנחת המחקר רואה במציאות הכלכלית הקיימת גזרה הכרחית, בכל הקשור להון, למחזורי מסחר ולחוקי היצע וביקוש. המחקר יוצא מתוך הנחת המוצא הליברלית הרואה במציאות זו מכשיר הכרחי, ואינו בוחן את השאלה בכלים מרכסיסטיים, המחייבים את שינוייה הגורף של אותה מציאות דרך כלים מהפכניים ושינוי סדרי עולם. זוהי אפשרות לגיטימית של חקירה אולם היא מחייבת שימוש בכלים מתודולוגיים שונים שאין להם מקום ביריעה זו של מחקר.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. העידן הגלובאלי ופערי השכר
2.1 הכלכלה הפורדיסטית והפוסט-פורדיסטית
2.2 שלטון ההון וריבונות המשקיע
2.3 גלובליזציה ואי-שוויון
2.4 פערי השכר בישראל ובעולם
3. מעורבות המדינה והשאלה הכלכלית
3.1 ליבראליזם וניאו-ליבראליזם
3.2 תורת הצדק של ג'ון רולס
3.3 "הדרך השלישית" שך אנטוני גידנס
4. דיון
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תהליך הגלובליזציה הינו, בראש ובראשונה, תוצר ההתרחבות של הפעילות הכלכלית אל מעבר לגבולות מדינת הלאום המסורתית ויצירת השוק הגלובאלי כלל-עולמי (גידנס, 2000: 51-52). התהליך הזה מחליש את תפקידה הרגולטיבי של המדינה כלפי השוק והפעילות העסקית ומעלה מחדש את השאלה של פערים כלכליים הולכים ומתעצמים בין המדינות המפותחות לבין המדינות המתפתחות וגם בתוך המדינות עצמן. ישנם סבורים (רם, 2005: 188) כי ההסבר למגמת האי-שוויון הכלכלי ההולכת ומקצינה לנוכח תהליך הגלובליזציה, טמון במעבר מדגם של קפיטליזם מדינתי של גישה קיינסיאנית-פורדיסטית אל דגם של קפיטליזם על-מדינתי של כלכלה ניאו-ליבראלית-פוסט-פורדיסטית כפי שמתרחש החל משנות התשעים של המאה העשרים.

תגים:

גלובליזציה · שכר · ממוצע · מדינה · ליבראליזם · תורת · הצדק · שוויון · חלוקתי · סוציאל · דמוקרטיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פערי שכר במגזר העסקי בישראל", סמינריון אודות "פערי שכר במגזר העסקי בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.