היישום אינו מחובר לאינטרנט

נקודת המפגש שבין טבע, תבונה, מוסר וגאווה ב"מסעות גוליבר"

עבודה מס' 065703

מחיר: 337.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: החיה כאחר אולטימטיבי ונקודת המפגש שבין טבע, תבונה, מוסר וגאווה ב"מסעות גוליבר" לסוויפט (עם דגש על הספר הרביעי)

4,330 מילים ,7 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

סמואל ג'ונסון אמר על ספרו של סוויפט כי "ברגע שחשבת על אנשים גדולים ועל אנשים קטנים, זה מאוד קל לעשות את כל השאר" .
סאקל, שמתוך מאמרו ציטוט זה לקוח, מציין כי הערתו של ג'ונסון אינה עונה על השאלה: מה הכוונה ב"כל השאר" ומה "כל השאר" הזה מכיל בדיוק? האם הוא מתייחס רק לשני הפרקים הראשונים או גם לשני האחרונים? בעיניי משפט ביקורתי זה מפשט בצורה נוראית את ספרו העשיר והמרתק של סוויפט אודות מסעותיו של גוליבר, המעמתים אותו שוב ושוב עם האופן בו הוא תופס בני אדם ככלל ואת עצמו בפרט. יתר על כן, ג'ונסון חוטא בלי משים, באותו חטא בו חוטא גוליבר, וציטוטו הגאוותני יכול היה להיות מושם בקלות בפיו של גוליבר, כמובן בשינוי התוכן המדובר. נושא זה של חטא הגאווה הוא מרכזי בספר, שכן היא לדעתו של סוויפט בבסיס הקיום האנושי התבוני. למרות שעוד מוקדם להרחיב על פיתוחו הנרטיבי של סוויפט נושאים מרכזיים אלו, אין כל ספק שמבחינה אידיאולוגית, 'מסעות גוליבר' עוסק בקבוצת התפיסות האוגוסטיסיאנית המוכרת: טבע, תבונה, מוסר וגאווה.
אוגוסטינוס טען שבני האדם היו מושחתים בבסיסם ולמעשה הגאווה שהייתה בלב האדם הראשון היא המקור לחטא הקדמון. מאחר ונשמתו של האדם הייתה נגועה בגאווה, היא דרשה התרוממות רוח שלא הייתה ראויה לה, ובכך הפילה את האדם לחטא. כך למעשה, היה האדם מרושע עוד לפני שאכל את הפרי האסור ובגלל גאוותו האשים את האחר האולטימטיבי- החיה (הנחש). תומס אקווינס כמעט 1000 שנים מאוחר יותר בא וטען כי לאדם יש הגיון שניתן לו על ידי האל, והפוליטיקה ותהליך הסוציאליזציה הם המבדילים בין האדם לשאר החיות. ההיגיון, היכולת לדבר והיכולת לחיות בקהילה גדולה הן מתנת הטבע לאדם על מנת לשמש לו כמצפן בפעולות שהוא עושה לקראת השגת מטרותיו ולעזור לו לשרוד במקום היכולות האחרות שניתנו לבעלי החיים האחרים . במאה ה-18, בעידן שקידש את התבונה והנאורות, רעיון זה הולך ומתחזק, וקאנט מתאר את הנאורות כתהליך של יציאה מאינפנטיליות לבגרות, מחושך לאור (תוך שמירה על גבולות החברה, שלא תיווצר אנרכיה) אך אם דגש על אוטונומיה ומחשבה עצמאית- במנותק מגורמים פוליטיים ודתיים. לפי גישת אוגוסטינוס, ההיגיון האנושי, הוא מסוכן לא פחות מהגאווה. רצונו של האדם הוא שההיגיון והאינטלקט יאפשרו לו לשמור על אורח חיים תקין ושליו אולם ההיגיון, שאוגוסטינוס קובע שללא השגחה אלוהית עלול ללכת לאיבוד, הופך את האדם למנותק ואבוד.

ראשי פרקים:
1) מבוא
2) הליליפוטים, הברובדינגנגים ותושבי לאפוטה כרקע להבנת הספר הרביעי
3) על הוינהונים, יאהויים ובני אדם והקשר אדם-חיה
4) ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המקום הראשון אליו גוליבר מגיע, לאחר שספינתו נטרפה בים- הוא אולי הסיפור הידוע ביותר בספר זה- ארץ ליליפוט. ארץ זו מאוכלסת ע"י יצורים זעירים הקרויים ליליפוטים, המתנהגים (ואף נראים- למעט גודלם כמובן) כבני אנוש לכל דבר. גוליבר התשוש נופל בשבי הליליפוטים, אך עד מהרה הופך לחביבו של המלך, ומגויס למלחמתם כנגד אויביהם, מלחמה שהחלה בעקבות השאלה כיצד יש לשבור ביצה- לאורך או לרוחב. כאן מועברת כמובן ביקורת בוטה על כסילותן של מלחמות, והסיבות האוויליות לפריצתן. גם הדרך בה מתנהלת החברה הליליפוטית היא סאטירה חריפה על אופן התנהלות החברה המערבית הדמוקרטית- בה נבחרים נציגי העם בצורות שונות ומשונות (הליליפוטים בוחרים את נציגיהם ע"י תחרות "לימבו"- קפיצה או זחילה על גבי מוט).

תגים:

גאווה · אנשים · בני אדם · חטא · חברה · מלחמה · סאטירה · מסע · שנאה · תבונה · אוגוסטינוס · טבע · מוסר · האחר · שונות · בעלי חיים · ענק · גמד · גוליבר · סוס · מפלצת · צביעות · מיזנטרופ · חמלה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נקודת המפגש שבין טבע, תבונה, מוסר וגאווה ב"מסעות גוליבר"", סמינריון אודות "נקודת המפגש שבין טבע, תבונה, מוסר וגאווה ב"מסעות גוליבר"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.