היישום אינו מחובר לאינטרנט

מודלים לשילוב ילדים ליקוי למידה במערכת החינוך הרגילה

עבודה מס' 064325

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: שילוב ילדים ליקוי למידה במערכת החינוך הרגילה. היתרונות והחסרונות.

9,751 מילים ,33 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

לפי חוק החינוך המיוחד התשמ"ח 1988 חובת המדינה להגן על זכויותיהם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים, ולספק לילדים אלו חינוך מיוחד שמתאים לצורכיהם המיוחדים. מטרת החוק המיוחד היא לקדם ולפתח את כישוריו ויכולותיו של הילד, לתקן ולשפר את תפקודו הגופני, השכלי, הנפשי וההתנהגותי, להקנות לו ידע, מיומנויות והרגלים, לסגל לו התנהגות מקובלת בחברה במטרה להקל על שילובו. הורים רבים, בצדק או שלא בצדק מעונינים בשילוב ילדיהם במערכת הרגילה ולא בכיתת הילדים ליקוי הלמידה, וזאת משתי סיבות עיקריות :
1. על מנת להימנע מסטיגמה לא נעימה על הילד
2. המחשבה כי לימוד עם ילדים רגילים יכול לקדם את הילד החריג

בעקבות מדיניות משרד החינוך, של שילוב תלמידים בעלי לקויות קלות במסגרות החינוך הרגיל, הלכו והתמעטו עם השנים המסגרות החינוכיות הייחודיות לתלמידים אלה, .ובמקומן אנו מוצאים יותר כיתות מקדמות בבתי ספר רגילים. עם זאת השילוב אינו פשוט ומחייב התאמות שונות, כמו שיטות הוראה חליפיות ושינוי חברתי בכיתה והשאלה העולה היא מהי הדרך היעילה ביותר לשילוב ילדים אלו.
תלמידים רבים שיש להם צרכים חינוכיים מיוחדים יכולים למצוא את מקומם בכיתה רגילה ואינם זקוקים לשירותי חינוך מיוחד מחוץ לכיתה. כדי להתאים את הכיתות הרגילות לצרכים המיוחדים של ילדים אלה, יש להנהיג בהם שינויים מסוימים. בשנים האחרונות תוארו בספרות המקצועית מגוון של התאמות אפשריות בתחומים כמו הסביבה הפיזית (ארגון הכיתה, מקומות ישיבה), הסביבה החברתית (טיפוח עמדות, הקניית כישורים חברתיים), הסביבה ההתנהגותית (דרכים למניעת בעיות משמעת, עיצוב התנהגות) ובעיקר - הסביבה הלימודית. בהתאמת הסביבה הלימודית מושם הדגש ביישום שיטות הוראה יעילות ומגוונות לצרכים ולסגנונות למידה שונים (הוראה יחידנית, הוראת עמיתים, למידה שיתופית, מרכזי למידה, שימוש בטכנולוגיה). ספרות זו מציעה התאמות גם בדרכי הערכה והמדידה של הישגי התלמיד.

בעבודתי אבחן את המודלים לשילוב ילדים ליקוי למידה בכיתת הילדים הרגילה. ראשית אתייחס למטרות השילוב ויתרונותיו, ולאחר מכן אתייחס לדעות החוקרים לגבי המודלים הרצויים, שיטות ההוראה הרצויות וכד', זאת על מנת לבחון האם יש דרך מועדפת .
שאלות המחקר הן:
1. האם יש מודל מועדף לשילוב הילדים בחינוך הרגיל
2. מהם הקריטריונים למודל טוב.

העבודה תסתמך על ספרות עיונית ומחקרית שנכתבה על שילוב ידים ליקוי למידה.

תוכן העניינים:
תקציר
1. מבוא
1.1 הצגת הנושא
2. הצורך בשילוב
3. מודלים של שילוב בכיתה רגילה
3.1 מודל MELA
3.2 המודל של אובוטין דנו
3.3 המודל של ריינולדס ובירץ (1977)
3.4 המודל הסביבתי
3.5 הגישה המערכתית של מוסקוט וקולג'
3.6 מודלים של טכנולוגיות סיוע בלמידה
3.7 הוראה מפצה והוראה מסייעת (פיצוי מול תיקון)
3.8 שילוב ילדים רגילים בחינוך המיוחד
4. דוגמאות לשילוב
4.1 תהליכי השילוב
4.2 פרויקט השילוב בהרצליה
4.3 השילוב בקרית אונו
4.4 לקוי למידה באוניברסיטה
5. הוראה יחידנית
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כדי לשלב בהצלחה ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך (משותפות או נפרדות) יש לבחון היבטים סביבתיים, חברתיים ואישיים ולבאי בחשבון כמה משתנים כגון מאפייני התלמיד, המשחה, בת הספר והכיתה, מאפייני התלמיד שיש בהם כדי להשפיע על השתלבותו בכיתה הם למשה גיל, מין, הישגים, שפת אם, רקע תרבותי, אופי, התנהגות, יכולת ועוד. בבחירת בית הספר יש לשים לב לגודלו, למקומו, לתוכניות הלימודים הנהוגות בו, לרמת ההישגים הנדרשת בו ועוד, וכן יש לבדוק את הרכב הכיתה ומספר התלמידים בה, ההזדמנות למשחק ושיחה בתוך הכיתה, מאפייני המורה, שיטות ההוראה, מערכת השעות, תוכנות ההוראה ועוד. בכל המסגרות הצלחת השילוב תלויה במורים, במתם תשומת לב רבה לכל התלמידים, בעידוד וביצירת אווירה חיובית ומקבלת. כל אלה תורמים לפיתוח קשרים חברתיים של התלמידים המתקשים.

מקורות:

גולדברג ג', 1987, הימין החדש וסדר חברתי, תל-אביב: כיוונים.
ארליך נ., (1995), יחסי גומלין בין משתני אדם-סביבה , אוניברסיטת בר-אילן.
ארליך, ר. (1977) שיטת ההוראה בקבוצות, עבודות מ.א. אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.
בן-יהודה, קארן אתגרי (1994) חשיבה לא-מילוליים במספרים עשרוניים, בסביבה לימודית ממוחשבת ובשיטת לימוד שיתופית של זוגות הטרוגניים, בבית הספר היסודי, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, בית-הספר לחינוך, המסלול לתקשורת ומחשבים בחינוך.
ברק א., (1995), כוונות עזיבה בשירות הממלכתי, עבודת מ.א., אוניברסיטת תל אביב.
גיספאן ר., (2000) דימוי עצמי של תלמידים ליקוי למידה הלומדים בכיתות מקדמות (בתי ספר רגילים) בהשוואה לזה של תלמידים לקוי למידה הלומדים בבית ספר מיוחד עבודה לשם קבלת תואר מוסמך בחינוך: ירושלים- מכללת ירושלים לבנות.
גרין ר', דנילוב י', 1994, אוטונומיה בחינוך: מניסוי ליישום, בתוך: שפירא ר', גרין ר', דנילוב י', (עורכות), 1994, אוטונומיה בית-ספרית: היישום ולקחו, ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט- המזכירות הפדגוגית
היימן ט (2000), ליקוי למידה- מדריך למידה, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
היימן ט. (1998), "הסתגלות חברתית של תלמידים ליקוי למידה", בתוך היימן ט., ואחרות (עורכות) התמודדות עם ליקוי למידה: היבטים חדשניים, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה
הלוי, נוגה (1994),מבנה הלימודים בבתי הספר שהודרכו והתנסו בשיטות הוראה אלטרנטיביות, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, בית-הספר לחינוך, המגמה לפיתוח תוכניות לימודים.
זסלבסקי, אורית (1991) הוראה אינדיבידואלית כאלטרנטיבה להוראת חשבון בטכניון, חיפה: טכניון, מח' להוראת טכנולוגיה ומדעים.
יקואל, גבריאל(1982), השוואה בין הוראה יחידנית מודרכת לבין שיטת ההוראה הפרונטלית, בחשבון, אצל ילדים מחוננים, טעוני טיפוח ורגילים, זילברשטיין, משה ואחרים (1992) הוראת חשבון בכיתה ז' הטרוגנית: ניתוח מצבי הוראה אצל מורה מומחה, ירושלים: משרד החינוך והתרבות, האגף לתכניות לימודים והמכון למחקר ותכנון
לימודים, הכשרת מורים לתכנון.
לייזר יונה (2994) מודלים לשילוב ילדים ליקוי למידה במערכת הרגילה ירושלים: מופת.
מור מ. (1996), התערבות קבוצתית אצל מתגברים לקוי למידה לשיפור מצבם במישורים הקוגניטיבי, חברתי והרגשי, אוניברסיטת תל אביב- : בית הספר לחינוך.
מיכאל ע "היערכות המערכת הרגילה לשילוב הילד החריג בעקבות חוק החינוך המיוחד 1988" דפים 13 1988,
מרגלית, מ' (1984), "לקות למידה: המשגות מחודשות והשתמעויות טיפוליות", פסיכולוגיה ויעוץ בחינוך.
נווה א., שילוב ילדים חריגים במוסדות חינוך אוניברסיטת דרבי, עבודה לשם קבלת תואר מוסמך בחינוך.
סנדרס מ. (1989),הערכה קלינית של קשיי למידה, ת"א.
סימפסון ש. (1995), הילד לקוי הלמידה בבית ובבית הספר תל-אביב: הוצאת ד. חוקת ובניו.
ספקטור נ. (1989), שיקום ליקויי למידה, תל-אביב: מסדה.
קידרון ר. (1976) (עורכת), לקות למידה, אפיון אבחון וטיפול, ירושלים: משרד החינוך והתרבות, ירושלים.
רייטר שונית, (1989) "שילוב ילדים חריגים בבתי הספר הרגילים- אתגר לשנות ה-90 " סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, 6
שבתאי, שושנה (1993) השפעת ההוראה בקבוצות קטנות בכיתות ז' הטרוגניות על הישגי התלמידים בחשבון ועל עמדותיהם תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב,בית-הספר לחינוך.
שמיר ח., נוף, ר. (1991), שלבים בהחדרת שינוי, תל-אביב, פרק א', עמודים 2-11.
שרייבר ב. (2000). השימוש במעבד תמלילים כטכנולוגית סיוע לשם שיפור תפקודם האקדמי של תלמידים עם לקויות בכתיבה, המשולבים בכיתה הכוללת. עבודת גמר לאחר קבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת חיפה: הפקולטה לחינוך.
Swanson H.L. (1987), "Information Processing Theory And Learning Disabilities. An Overview", Journal Of Learning Disabilities V. 20 Nu. 1 ; January. P P 3-6.
Levine, M.D., Reed, M. (1999). Developmental Variation and Learning Disorders. Cambridge and Toronto: Educators publishing Services, Inc. pp. 1-15
Torgesen, J.K. (1998). "Conceptual, Historical and Research Aspects of Learning Disabilities. In: B.Y.L. Wong (Ed.). Learning about Learning Disabilities. Academic Press pp. 3-27.
Humphries, T., Keeton-Wilson, A. (1986). "An instructional-based model for assessing learning disabilities". Canadian Journal of Special Education, 2(1), 55-66.
Morrison, G. Codsen, M. (1997). "Risk, resilience and adjustment of individuals with learning disabilities". Learning Disability Quarterly, 20, 43-60.
Palombo, J. (2001). Learning disorders disorders of the self in children and adolescents.New York: W.W. Norton.
Pennington, B. F. (1991). Diagnosing Learning Disorders: A Neuropsychological Framework. New York: Guilford Press.
Whitmore, K., Hart, H., Willems, G. (1999). A neurodevelopmental approach to specific learning disabilities. Cambridge, Mac Keith Press.

תגים:

חינוך · מיוחד · הישגים · שיטות · הוראה · תלמידים · פיגור

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מודלים לשילוב ילדים ליקוי למידה במערכת החינוך הרגילה", סמינריון אודות "מודלים לשילוב ילדים ליקוי למידה במערכת החינוך הרגילה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.