היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת שחיקתו של המורה על אקלים הכיתה

עבודה מס' 064261

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המורה והשפעת מצב השחיקה שלו על תיפקודה החיובי של הכיתה

5,994 מילים ,33 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

השימוש במונח "אקלים" בכיתה מציין את הרוח השוררת בכיתה ובקבוצה. אקלים כיתה חיובי פירושו ציפייה שכל אחד מן התלמידים בכיתה יעשה כמיטב יכולתו בתחומים השונים לסייע לזולת ולהשפיע במידה גבוהה זה על זה ועל המורה. באקלים כיתה חיובי קיימת רמה גבוהה של משיכה לקבוצה ולבני הכיתה ורמה גבוהה של הבעת רגשות. קיימות נורמות התומכות בהדגשת האינדיבידואל. יש ותקשורת בין אישית יעילה בקבוצה קשורים אף הם ללימוד. לכן בכיתה כזו יש לצפות להנעה חזקה של תלמידים ומורים כאחד בכדי להגשים מטרות משותפות, רגשות הערכה עצמית חיובית והרגשת ביטחון בקבוצה, מידה גבוהה של מעורבות והרגשה נעימה של חברי הקבוצה. מנגד בכיתה בעלת אקלים שלילי- הדבר יכול להשתבש בצורה שתצא מכלל שליטה.
המורה הינו המנווט של הכיתה. אולם כאשר רב החובל אינו מנווט את הכיתה היטב, הכיתה כולה עשויה להינזק מכך.
התופעה עליה תדון בעבודה היא מצב בו המורה שחוק, וכיצד הדבר ישפיע על נקודה ספציפית במכלול פעילות הגומלין של הכיתה: אקלים הכיתה. העבודה תנסה לבחון אילו מרכיבים מאקלים הכיתה יכולים להיות מושפעים יותר כאשר המורה שחוק ומפגין רגשות לחץ כלפי הכיתה.

תוכן העניינים:
1.מבוא
1.1 מטרת העבודה
1.2 הצגת הנושא
2. אקלים כיתתי ומרכביו
2.1 מהו אקלים כיתתי
2.2 ממה מורכב האקלים הכיתתי
2.3 מרכיבי האקלים המושפעים ממורה הכיתה
3. השפעת השחיקה על התנהגות המורה
3.1 השפעת שחיקה על תפקוד המורה
3.2 במה שונה המורה השחוק מהלא שחוק
4. דיון
5. סיכום
6.ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המורה השחוק משדר רגשות שליליים לכיתה: מחויבות נמוכה לעבודה, מחויבות נמוכה לתפקידו ולמקצוע, רצון לסיים את השיעור וחוסר רצון לטפל בבעיות קשות או להצעיד את הכיתה הלאה. אי לכך מרכיבי האקלים של הכיתה "נתקעים": כתה לא יכולה יצור לעצמה מנהיג, ולו רק וירטואלי, היא לא יכולה לייצר נורמות התנהגות. הציפיות שלה מהמורה ומעצמה נמוכות וגם התקשורת הפנים כיתתית נמוכה. מערכת התקשורת בארגון משולה למערכת עצבים בגוף חי. ארגון ללא תקשורת אינו יכול להתקיים, אפילו לתקופה קצרה ביותר, וכאשר המורה אינו מתאמץ ליצור תקשורת ארגונית טובה, כל הכיתה סובלת.

מקורות:

אבידב, א (2000) העצמה בקריירה המקצועית בקרב מורות ממלאות תפקיד בבית-הספר היסודי: המושג ורכיביו, האוניברסיטה העברית.
לומרמן, עמליה (1983) לחצים ועקות בעבודת ההוראה בישראל - ההשפעה הממתנת של תמיכה חברתית וזרימת מידע מסיע, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, חוג ללימודי עבודה.
גל-אור, יעקב (1988), "אקלים כיתה", בתוך: צדקיהו, ש. [עורך]: אקלים כיתה - מהות ומעשה. ירושלים: משרד החינוך והתרבות.
דים, עירית (1993), "נגישות שוויונית ללמידה ולחיי חברה בכיתות הטרוגניות בקרב תלמידים בעלי רמות סטטוס שונות", אוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לפסיכולוגיה.
זיו אבנר (1984), הכיתה כקבוצה חברתית, תל-אביב.
זיו שרה (1996), "העמקת האקדמיזציה במערכת הכשרת עובדי הוראה", דפים, 23, עמודים 91-111.
ז'ק איתי והורביץ תמר, בית הספר הוא גם עולמו של המורה, אוניברסיטת תל-אביב: רמות, 1985.ט', תש"ס, 395-378.
לבנברג פנינה (1997), "ניתוח התנהגות יישומי ותרומתו ליצירת אקלים כיתה חיובי ולהדרכת מורים", דפים, 24, תשנ"ז
לוי אריה, (1997) "פוסטמודרניזם בתחום מבחני הישגים", בתוך, משוב בית ספרי- מאגר משימות הערכה, האוניברסיטה הפתוחה.
ניסן מרדכי, מעבר למוטיבציה פנימית, תפיסת הראוי בבית הספר, ירושלים, 1996.
עציון, ד. (1984), "שחיקה אנושית", תיאוריה ומחקר על פרשת דרכים, ידיעון מס' 25 של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל.
פיינס איילה (1995), שחיקה נפשית, תל-אביב.
פירר, רות (1998), "אקלים כיתה ודמוקרטיה", מעלות.
פרידמן , י. (1997) , "המפתח לשיפור יכולת הניהול", סטטוס 77 .
פרידמן י., (1992), "מה שוחק את המורים", הד החינוך, יולי-אוגוסט.
פרידמן יצחק (1991), "התנהגות תלמידים המשרה לחץ: היבט פסיכולוגי חברתי על שחיקת המורה", עיונים במנהל ובארגון החינוך, 17, עמודים 155-174.
פרידמן יצחק ד"ר (עורך)(1994), אקלים בית הספר ואקלים כיתה- סקירת ספרות מקצועית, ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
שירום, א. (1993) "כיצד למנוע שחיקת עובדים " משאבי אנוש 8/93-
שמאק את שמאק (1985), תהליכים קבוצתיים בכיתה, חיפה: אח.
שמרלינג, חנה (2000) "שחיקה נפשית אצל מורים", טללי אורות: שנתון מכללת אורות-ישראל, 17.
Abu-Hilal, Maher M El-Emadi, Abdulqader A (2000) "Factor Structure And Reliability Of Burnout Among Emirati And Palestinian Teachers". Psychological Reports2000, 597-610.
Dyck, B. A. (2001). Catching Up With Our Bodies: Reflections On Teacher Burnout.  Retrieved From The World Wide Web, February 18, 2002. Http://Www.Educationworld.Com/A_Curr/Curr344.Shtml
Fresko, Barbara Chen, Michthe (1980) Interaction Of School Environment And Student Traits, (1980), Hcraeser Lanoitacude.
Kluczny, H. (2001). The Call To Become An Educator. Doctoral Thesis, University Of Alberta, Department Of Educational Policy Studies.
Lauzon, L. (1999). Teacher Wellness. Well: Newsletter For Wellness, 1(2). Retrieved May 28, 2001 From The World Wide Web: Www.Speakwell.Com/Well/1999_Fall/Articles/Teacher_Wellness.Html
Leiter, M. P., Maslach, C. (1998). Burnout. In H. Friedman (Ed.), Encyclopedia Of Mental Health. San Diego, Ca: Academic Press.
Maslach, C. (1995), "Understanding Burnout: Definitional Issues In Analyzing A Complex Phenomenon", In: Pain, W.S.(Ed). Job Stress And Burnout, Research, Theory And Intervention Perspective, N.Y Sag Pub.
Masuda A. (1994), "Psychobehavioral And Immunological Characteristics Of Adult People Whit Chronic Fatigue And Patient Whit Chronic Fatigue Syndrom", Psychomeatic Medicine, 56:512, Pp. 512-518.
Montgomery G. Korne D.,. (1996), "Uncommon Tiderness Among College Undergraduates", J.O.Consulting Clinical Psychology, 51, 4, Pp.517-525.
Resnicow, K., Davis, M., Et Al. (2000). "Results Of The Teachwell Worksite Wellness Program". American Journal Of Public Health, 88(2), 250. (Ebsco Publishing, Academic Search Elite
Salancik, G.R. (1997) "Commitment And Control Of Organizational Behavior And Belief, In Staw", B.M. And Salancik, G.R. (Eds) New Directions In Organizational Behavior St. Clair, Chicago
Schwartz J. (1993), "The Measurement Of Fatigue: A New Instrument, J.O. Psycometric Research, 1993, Pp.153-762.
Wetaskiwin, Ab.:. (2000). Wellness In Wetaskiwin Public Schools. Wetaskiwin Regional Public Schools Wellness Committee.
Fresko, Barbara Chen, Michthe (1980) Interaction Of School Environment And Student Traits p.2

תגים:

תקשורת · מנהיגות · עבודה · תפקוד

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת שחיקתו של המורה על אקלים הכיתה ", סמינריון אודות "השפעת שחיקתו של המורה על אקלים הכיתה " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.