עבודה מס' 064136
מחיר: 483.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: ניתוח החברה והצעת חלופות להתמודדות עם המצב.
5,799 מילים ,19 מקורות ,2003
בעבודה זו נסקרה חברת ריבוע כחול ישראל בע"מ שהינה רשת קימעונאית מזון בישראל, החברה בבעלות האגודה הצרכנית השיתופית קו אופ הריבוע הכחול 80% ובבעלות הציבור 20% במסחר בבורסה בניו יורק ובתל-אביב.
החברה פועלת בשוק המזון ולה 176 סניפים ולמעלה מ-8,000 עובדים.
מחזור מכירותיה הגיע ב-2002 לכ-5.6 מיליארד ש"ח.
לחברה כ-280,000 מ"ר שטחי מסחר (חלקם בבעלות), משרדים, מרכז לוגיסטי ונכסים שונים בקניונים בבעלות.
ריבוע כחול סובלת ממבנה היסטורי אך ארכאי במידה מסוימת ריכוזי וחסר גמישות, גבולות האחריות לתוצאות לא תמיד ברורים ואינו תואם לקמעונאות מודרנית. התרבות הארגונית אינה מפותחת דיה כדי לעמוד באתגרי העתיד. הארגון הינו ארגון מגיב ואינו יוזם והמנהיגות אינה פתוחה לשינויים ופריצות דרך.
היות והחברה נמצאת בתהליך מכירה בפיקוח בית המשפט ניכר הדבר בקרב מנהלים בכירים כזוטרים ואין כל ספק שזהו מהלך המקשה על קבלת החלטות לטווח ארוך. מהניתוחים השונים שבוצעו בעבודה זו ניתן להבחין בנקל בעוצמת התחרות המחריפה ובצורך לקבל החלטות אסטרטגיות ברמות השונות תוך התחשבות בחוזקות ובהזדמנויות.
כפי שעולה מניתוח פנים הארגון ומניתוח SWOT, PEST וחמשת הכוחות של פורטר, ומכל פרק המבוא, לריבוע הכחול ישנן בעיות בכל התחומים אשר קמעונאות מתקדמת עוסקת בהם והשאלה הגדולה באסטרטגיה הניהולית היא לאן הולך כל התאגיד ? לאור העובדה שקיים פער גדול בין המגמות בעולם המערבי לבין ישראל . בעיות אלה הינן עכשוויות והן תחמרנה בעתיד. הקמעונאות בישראל נמצאת בפני שינויים בנקודת הרציפות. בתחומים אלה קמעונאי אשר ישכיל לנצל שינויים אלה מהר, נכון וטיב יזכה ליתרון תחרותי בר קיימא ויאיץ את מגמת אי הרציפות. התחומים הם: מותג פרטי, לא מזון, מרכז לוגיסטי, IT מתקדם, ניהול מדף, אופטימזציה של ספקים ומק"טים, שיווק מקוון, פורמטים שיווקיים, מתחרים פרטיים, EDI, נאמנות לקוחות, נתח שוק, ירידה ברווחיות, יחסי ספק קמעונאי, חיזוי ביקושים, מלאי, הקטנת מחסנים בחנויות, מעורבות בקהילה ועוד.
תוכן עניינים:
פרק 1: תקציר
פרק 2: מבוא
2.1 תיאור הארגון
2.2 הזיקה לארגון
2.3 ניתוח פנים הארגון עפ"י מודל שבעת ה-S של מקינזי
2.4 מודל תמי"ם עפ"י אדיג'ס (2000) - סגנון הניהול במחזור חיי הארגון
2.5 אופי ההתנהגות של הארגון Miles & Snow
2.6 זיהוי הבעיה
פרק 3: הצגת החלופות
3.1 חלופה א'
3.2 חלופה ב'
פרק 4: בחירת החלופה המומלצת
פרק 5: תכנית להפעלת החלופה המומלצת
5.1 עקרונות התכנית
5.2 תרבות ארגונית
5.3 מבנה ארגוני
5.4 מנהיגות
5.5 אופן היישום
5.6 לוח זמנים, צוותים וממשקים
פרק 6: הארגון בגמר התהליך
פרק 7: סיכום מסקנות והמלצות
ביבליוגרפיה
נספחים
נספח א' - מודל SWAT
נפסח ב' - מודל PEST
נספח ג' - ניתוח הענף עפ"י מודל חמשת הכוחות של פורטר
בילוי - חווית קניה one stop shop.
תרבות מותגים.
מועדוני לקוחות.
תרבויות - מגזרים שונים צורכים מזון שונה.
התפתחות שווקים אתניים.
הבדלים משמעותיים בין עשירון עליון לתחתון.
מודעות גבוהה ליחסי קהילה.
עליה בתוחלת החיים.
עליית עולים 30,000 בשנה בלבד.
t -טכנולוגי:
כרטיסי אשראי וכרטיסי חבר מועדון - מאפשר ניתוח נתונים רבים.
מערכות i.t מתקדמות.
מכירות מקוונות b to b b to c.
התפתחות e.d.i. מול ספקים.
מרכז לוגיסטי כחסם כניסה לענף הקמעונאות כרשת.
ייבוא ידע מחברות בינלאומיות בקמעונאות דוגמת "לידר פרייס" מותג הבית של הריבוע הכחול.
מידע זמין ברמה עולמית
e - אקולוגי:
מעורבות תושבים המתגוררים בסמוך לסניפי הרשת.
היחסים עם הקהילה מחייבים התייחסות לאקולוגיה.
משרד ייחודי של איכות הסביבה מחייב תקנים.
אמנות בינלאומיות.
רשויות מקומיות אוכפות חוקי עבודה ומנוחה.
נספח ג'
ניתוח הענף עפ"י מודל חמשת הכוחות של פורטר
פורטר (1991), טוען שהתמודדות בענף מסוים מחייבת פיצוח "הקוד הגנטי" של הענף ורק אחרי תפיסת המכניזם שבו פועל הענף אפשר להתמודד בו בהצלחה. המכניזם הוא בעצם חמשת הכוחות:
לקוחות:
העדר נאמנות: פתוחים לשינוי ומעבר.20% מהלקוחות נאמנים לחלוטין (קונים כ-70% מהמכירות שלנו)30% מהלקוחות מוגדרים "חצי נאמנים" קונים אצלנו ואצל המתחרים.כ-50% מהלקוחות מוגדרים כמזדמנים.מנתוני B B מועדון הלקוחות המייצג 80% מהלקוחות.
לקוחות מנצלים הזדמנויות רגעיות.
מחזיקים יותר מכרטיס מועדון אחד.
הגורם החשוב ביותר המשפיע על מקום הקניה הינו המחיר. סקר מכון אדמתי (2001).
נאמנות הלקוחות גבוהה יותר בריבוע הכחול ביחס למתחרה הגדולה.כוח מיקוח הלקוחות ותחכומם גדל: ארגוני צרכנים, לובי צרכנים.
נהנים ממחירים ריאלים נמוכים יותר של מזון.
חלוקה שונה של הוצאות משפחה: סטגנציה בצריכת מזון מסורתי.
מוצרים תחליפיים:
צריכה מחוץ לבית (מסעדות, מקומות עבודה, מזון מהיר).
ספקים:
בעלי כוח מיקוח גבוה: 10 ספקים מהווים למעלה מ-50% ממכירות הרשת.
ידע ושותפויות עם חברות בינלאומיות.
ניהול קטגוריה (יצרן ? קמעונאי ? צרכן): שקיפות WIN - WIN.
לא מעונינים בפיתוח P.L ע"י הרשת.
שת"פ בין יצרנים לרשת במבצעים מובילים.
מותגי על כמכניסי לקוחות.
מתוחכמים ומתקדמים מאוד בנושא I . T ושרשרת האספקה.
שומרים על הקמעונאים הפרטיים "שהרשתות לא התחזקו מדי".
חודרים אפשריים:
חברות בינלאומיות בתחום הקמעונאות דוגמת - MART. WALL.
קמעונאים פרטיים קטנים הפועלים 24 שעות 7 ימים בשבוע.
קמעונאים פרטיים קטנים שויתרו על כשרות ופועלים בפלח שוק זה.
חסמי תנועה מוגבלים - רגולטור.
מיזוג של חברה בינלאומית לאחת הרשתות.
בסה"כ קשה להיכנס לענף, השקעה של 20 מ' ? להקמת חנות גדולה.
מתחרים:
שופר סל וקלאב מרקט על כל תתי הרשתות שלהם.
קמעונאים פרטיים: חצי חינם, טיב טעם, מניה, חביב.
שווקים פתוחים בכל תחומי המזון והלא מזון.
המתחרים עונים לאותו צורך חזק (מחיר, שירות, איכות).
תחרות אגרסיבית: גודל חנות, חוויית קניה וסל מוצרים כמעט זהים.
לסיכום:
מתמונת המצב המוצגת ממודל זה אנו פועלים בשוק ריכוזי ותחרותי מאוד. כניסת מתחרים חדשים לענף חופשית שכן יש תחרות משוכללת והיריבות בין הרשתות בלתי מרוסנת היות שתתי הרשתות רבים, המוצרים והשירותים דומים ומכאן שאין בידול. הלקוחות מתוחכמים יותר, אינם נאמנים, מחפשי מחיר ובעלי דרישות שונות. כוח המיקוח של
הספקים גבוה, חודרים אפשריים מנצלים כל הזדמנות וצריכת מזון מחוץ לבית בקו עליה.
1
מערכות ונהלים
מגמת הסגנון הניהולי
משאבי אנוש
מיומנויות העובדים
מדיניות אסטרטגית
מבנה
מושגים מנחים וערכים משותפים
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
חיזור
לידה
ילדות
התבגרות
בשלות שיא
הארגון הרגוע - גיל העמידה
הארגון האריסטוקרטי - צמצומים
בירוקרטיה מוקדמת - פרישה
בירוקרטיה סנילית
- a- -
-a-i
paei
paei
paei
paei
paei
paei
מוות
paei
- - - -
מוות
הריבוע הכחול
מנהיגות, תרבות, מבנה
תמריצים ומערכות תגמול
יכולות ייחודיות
יתרון תחרותי
עידוד
רווח
מינוף
בניה
תחרות
שת"פ
פשרה
הסתגלות
המנעות
אסרטיביות גבוהה
נמוכה
נמוך
גבוה
שת"פ
שיקוף ניתוח ויצירת מסגרת של משמעות (חזון וייעוד)
1
2
3
4
5
בגמר התהליך
לפני התהליך
סגל
מעובדים למנהלים, משכילים בעלי ניסיון.
סגנון ניהול
מכוחנית טריטוריאלית למשתפת בין פונקציונאלית, לניהול קונפליקטים.
מיומנויות
מפיזיות לאנלטיות, מבוססות נתוני אמת מעודכנים, מקמעונאי לאינטגרטור.
מערכות
מליניאריות למשולבות ידע ו-it מתקדם, אינטגרציה של מערכות.
מבנה
מריכוזי לשטוח יותר עם גמישות ודרגות חופש.
אסטרטגיה
ממכוונות פיננסית
לחדשנות ויצירתיות.
המטרה המרכזית
רווחים מפתרונות, העצמת עובדים, ידע, ארגון לומד, חדשנות, גאוות יחידה, i.s.o, מעורבות בקהילה.
המתחרים
חודרים אפשריים
מוצרים תחליפיים
כוח מיקוח
לקוחות
כוח מיקוח
ספקים
רשת · הריבוע · הכחול · מבנה · אירגוני · תרבות · אירגונית · קימעונות · מזון · אסטרטגיה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח שינויים נדרשים ברשת הריבוע הכחול לנוכח תחרות מתגברת בשוק", סמינריון אודות "ניתוח שינויים נדרשים ברשת הריבוע הכחול לנוכח תחרות מתגברת בשוק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.