עבודה מס' 063604
מחיר: 482.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: סקירת חייו ויצירתו תוך התייחסות מורחבת ל"אמן והמרגריטה"
7,566 מילים ,13 מקורות ,2005
תוכן העניינים
מבוא
מקורות הסטירה הרוסית
היבטים ספרותיים ואוטוביוגרפיים
האמן ומרגריטה
סיכום
ביבליוגרפיה
מיכאיל בולגקוב הוא כיום אחד הסופרים האהובים ביותר בבריה"מ לשעבר וסיפוריו נחשבים
בעיני רבים לבבואה של התופעות המגוחכות והאבסורדיות הרבות בחברה הסטליניסטית,
ולמרות שנפטר ב1940 - - גם של שנות הקומוניזם לאחר מותו. אם כי בולגקוב זכה בשבחים עם
פרסום ספרו "האמן ומרגריטה" ב1965-1966 -, הגישה הרשמית כלפיו התאפיינה בעיקר
בסובלנות ולא בתשבחות, ורבות מיצירותיו זכו לפרסום רק עם התקדמות ה'גלאסנוסט' בסוף
שנות השמונים. ההוצאה הסובייטית הראשונה של אוסף עבודותיו יצאה לאור במלאת מאה
למותו 1991 - - ומחזותיו מבוצעים עתה בכל רחבי רוסיה, ברפובליקות בסובייטיות לשעבר
ובאירופה המזרחית.1
בולגקוב החל את הקריירה שלו כרופא וחוויותיו מבתי החולים במדינה במהלך מלחמת העולם
הראשונה היו בסיס למספר סיפורים הומוריסטיים שנחשבים לסטירה-עצמית (ומאוחר יותר
קובצו בספר "רשימותיו של רופא כפרי"). לאחר שעזב את עיר הולדתו קייב ב1919- ועבר
לולדיבוסטוק בקווקז - כתוצאה מגיוס כפוי לצבאות שונים במהלך מלחמת האזרחים והנסיון
למצוא את אחיו הצעיר - הוא זנח את הרפואה למען הספרות והפך ל'מנהל ספרותי' בתת-
המחלקה לאמנות וכתב חמש מחזות (שלא שרדו) עבור האוכלוסייה המקומית. הוא חזר
למוסקבה ב1921 - ופרנס את עצמו ואת אשתו בכתיבה לעיתונות, כתיבת פיליטונים, שלמרות
ערכם הספרותי המינורי סיפקו תמונה מסקרנת ומשעשעת של החיים הרוסיים בשנות העשרים
של המאה ה20 -. הוא גם פרסם מספר סיפורים סטיריים, ביניהם הידוע ביותר הוא "לב כלב".
בשל ביקורתו החריפה על החברה הסובייטית, הסיפור נגנז לזמן רב ואסור היה להזכירו
בבריה"מ אך עם התקדמות תהליך ה'גלאסנוסט' הוא פורסם ואף הומחז והועלה בערים
המרכזיות במדינה (בולגקוב התכוון בעצמו לעבד אותו לבמה ב1926 -). עבודתו הגדולה
הראשונה הייתה הסיפור "הגווארדיה הלבנה", שהתבסס על נסיון אישי בקייב במהלך מלחמת
האזרחים. לאחר יציאתו לאור ב1925 - - אם כי רק בחלקו שכן העיתון בו הוא הופיע נסגר -
בולגקוב הוזמן לעבד אותו למחזה עבור התיאטרון לאמנות של מוסקבה. ב1926 - הופיע הרומן
"ימי הטורבינים" והיווה אירוע תיאטרוני חשוב משום שלמרות השינויים שנדרש לבצע
לאישורו הפוליטי, הרומן תיאר ברגישות רבה את הבעיות של משפחה 'לבנה' במהלך המהומות
שנלוו למהפכה. (כיום הוא מבוצע בגרסה מוקדמת יותר ללא השינויים הפוליטיים שנערכו בו).
לאחר שהורד מהבמה יחד עם שני פארסות טרגיות - "אי הארגמן", אלגוריה על המהפכה
ו"מאדאם זויה", פארסה סוריאליסטית - הועלה "ימי הטורבינים" מחדש ב1932 - באישורו של
סטלין. אך בימי שלטונו המאוחרים והמדכאים יותר של הרודן, כאשר אסר על העלאת שמו של
הסופר בפומבי, הוא נזכר רק בשל שלושת מחזות אלה. מחזה נוסף, "מעוף", שעסק בחקירה
פסיכולוגית של גנרל מכוחות ה'לבנים' במלחמת האזרחים, נאסר בעודו על בימת החזרות.2
ב1930- לאחר שסטלין דחה את בקשתו לעזוב את המדינה, בולגקוב מצא תעסוקה בתיאטרון
לאמנות במוסקבה, עבודה שהובילה בסופו של דבר לרומן התיאטרלי שלו "שלג שחור: רומן
תיאטרלי", לרבות דיוקן הומוריסטי של סטניסלבסקי בשנותיו המאוחרות. גרסתו הבימתית של
בולגקוב ל"נשמות מתות" של גוגול הצליחה במידה מתונה כמו גם העיבוד לבימה של "דון
קישוט" של סרוונטס הספרדי ומחזה של פושקין, "הימים האחרונים". כשלונו של המחזה
החשוב "מסייה דה-מולייר", בו התייחס לדרמטיסט הצרפתי כאל אדם רגיל על כל שגיאותיו
וחולשותיו במקום כאל אדם דגול כפי שדרש סטניסלבסקי, הוביל לפטוריו מהתיאטרון ב 1936, -
ואז הפך לכותב טקסטים לאופרה עבור תיאטרון ה'בולשוי'. עבודות נוספות כללו "ביוגרפיה"
"חייו של מסייה מולייר"; מחזה פציפיסטי ואנטי-קומוניסטי - "אדם וחוה"; שתי קומדיות -
"חסד" ו"איבן וסילביץ"; עיבוד של מלחמה ושלום של טולסטוי; תסריטי סרטים שונים
וטקסטים אופראיים; ומחזה המבוסס על דמותו של סטלין הצעיר "באטום", שאף אחד מהם לא
התפרסם במהלך חייו של בולגקוב.
בהיותו מודע לניוון-הכליות ממנו סבל ולזמן המועט שנותר לו לחיות, בולגקוב הקדיש את
שנותיו האחרונות להשלמת יצירתו הידועה ביותר "האמן ומרגריטה", והכתיב את השינויים
הסופיים לאשתו (השלישית, עליה התבססה דמותה של מרגריטה) על ערש הדווי לאחר
שהתעוור. עיקר פרסומו במערב מושתת על רומן זה, ללא ספק אחת מעבודות הספרות העולמיות
הגדולות של המאה ה20 -. הספר, שפורסם כ25 - שנים לאחר מותו, משלב דיווח על ביקורו של
השטן במוסקבה בשנות השלושים עם פרשנות חדשנית של המעמד בו הופיע ישו לפני פילאטוס
(בנוכחות הכהן הגדול) בירושלים העתיקה: הסיפור הפנימי הוא עלילת הרומן שכתב גיבור
הספר - האמן. הספר משלבה פנטזיה, סטירה, קומדיה, מסתורין ורומנטיקה בעבודה בעלת
עומק פילוסופי ניכר ובנוסף לנסיון חייו של בולגקוב, מושתת הן על מקורות תנ"כיים והן
מקורות זרים כמו המסורת של פאוסט. הנחותיו העיקריות הן ש"ישו היה קיים", ש"כתבי-יד
אינם נשרפים" - אמונה בטיבה הנצחי של האמנות - וכי "הכל יהיה בסדר" בסופו של דבר. על
כך בנוי העולם: אופטימיות מטאפיזית יוצאת דופן לגבי אדם שבע-אכזבות חוזרות ונשנות. 3
עבודה זו תבדוק כיצד באים לידי ביטוי האלמנטים הביקורתיים והאוטוביוגרפיים של הסופר
והמחזאי מיכאיל בולגקוב ביצירותיו השונות, ותקדיש פרק נפרד ליצירתו האחרונה החשובה
ביותר "האמן ומרגריטה", כיצירה ששילבה ומיזגה בתוכה את כל האלמנטים המוקדמים
ונכתבה במהלך שנים רבות (12 שנים) כצוואתו ומורשתו האחרונה של סופר שהמשיך להאמין
כי האמנות תנצח בסופו של דבר.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Colin Wright: Mikhail Bulgakov: Overview, in Lesley Henderson (ed.) Reference Guide to World
.Literature, 2nd .,St. James Press, 1995
.2. ibid
.3. ibid
בולגקוב, מיכאיל. (1974). שלג השחור- רומן תיאטרוני (תרגם: צבי ארד), ספרייה לעם תל-אביב: עם עובד.
בולגקוב, מיכאיל. (2002). לב כלב, (תרגם: פטר קריקסונוב), תל-אביב: פרוזה-ספרי חמד.
בולגקוב, מיכאיל. (2003). הביצים הגורליות (תרגם: פטר קריקסונוב), תל-אביב: פרוזה-ספרי חמד.
בסר, עינת. (2004). מוטיבים תיאטרליים ביצירתו של מיכאיל בולגקוב, עבודת גמר המוגשת כמילוי חלק מהדרישות לקבל תואר מוסמך, אוניברסיטת חיפה.
פיאלקובה, לריסה. (1996). "ערים של מטה וערים של מעלה ביצירת מיכאיל בולגקוב", דפים למחקר בספרות, 10: 241-257.
Bradbury, Malcolm. "The Russian Gate to Postmodernism: Mihail Bulgakov", altx.com.
Bulgakov, Mikhail. (1972). Diaboliad and Other Stories, Ellendea Proffer Carl Proffer (Eds.), U.S.A.:Indiana University Press, 1972
Bulgakov, Mikhail. "Chapter 3-The Rise of a Satirist-Early Stories", Galenet.galegroup.com, p. 1.
Curtis, J.A.E. (1987). Bulgakov`s Last Decade-The Writer as Hero, U.S.A.:Cambridge University Press.
Curtis, J.A.E. (1992). Manuscripts Don`t Burn: Mikahail Bulgakov-A Life in Letters and Diaries, New-York: Overlook Press.
Lakshin, V. (1996). "M. Bulgakov`s Novel- The Master and Margarita", in Laura D. Weeks (Ed.) The Master Margarita- A Critical Companion, U.S.A.: Northwestern University Press, 1996.
Proffer, Ellendea. (1991). Mikhail Bulgakov: Notes on the Cuff Other Stories, (translated by Alison Rice), Michigan: Ardis Publishers.
Wright, Colin. (1995). "Mikhail Bulgakov: Overview" in Lesley Henderson (Ed.) Reference Guide to World Literature, 2nd .,St. James Press.
רוסית · סאטירה · מחזאות · סטירה · בולגקוב
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אלמנטים ביקורתיים ואוטוביוגרפיים ביצירותיו של בולגקוב", סמינריון אודות "אלמנטים ביקורתיים ואוטוביוגרפיים ביצירותיו של בולגקוב" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.