היישום אינו מחובר לאינטרנט

העדפה מתקנת בחינוך הגבוה בישראל כאמצעי לקידומם של המזרחים.

עבודה מס' 063553

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

9,067 מילים ,34 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

מחקרים העוסקים באי שוויון עדתי בישראל, מצביעים באופן שיטתי על מעמדם הסוציו-אקונומי הנמוך של יוצאי אסיה-אפריקה בהשוואה למעמדם של יוצאי אירופה-אמריקה. מעמדם הנמוך של יוצאי עדות המזרח התמסד בתחומים שונים, כאשר אחד מהם הוא החינוך, והחינוך הגבוה בפרט (איילון, בולוטין ושביט, 2003; הכהן, 2001; כהן, 1998; סבירסקי וסבירסקי, 1997).
הנתונים מצביעים על כך שלמרות המוביליות השוטפת של יוצאי המזרח ותוכניות הטיפוח והסיוע הרבות לסתימת הפער, הפערים החברתיים בהשכלה בישראל, ובהשכלה הגבוהה בפרט, לא רק שלא בוטלו- אלא שהצמצום שלהם הוא איטי ביותר (איילון, בולוטין ושביט, 2003; כהן, 1998; סבירסקי וסבירסקי, 1997).
"העדפה מתקנת" עשויה לשמש אמצעי לשינוי משמעותי ומהיר יותר ולחולל תמורה מקיפה במצבם של המזרחים בישראל. גישה זו היא הנחיה למדיניות ופעילות שעל הממשלות, המעסיקים ו\או הארגונים לנקוט על מנת לקדם בפועל קבוצות יעד מסוימות שסובלות מתת ייצוג תעסוקתי, פוליטי, כלכלי והשכלתי, או מקיפוח היסטורי; והיא תולדה של ההכרה בעובדה שהשוויון הפורמלי נכשל בהשגת השוויון בפועל (בן ישראל, 1998; מאור, 2002; מודריק-אבן חן, 2000).
עיקרון ההעדפה המתקנת שנוי במחלוקת הן במהותו והן במידותיו. הטענות ללגיטימיות של העדפה מתקנת והטענות נגדה הן כבדות משקל. העיקרון עמד למבחן משפטי במספר מדינות והיו אומנם פסילות נקודתיות, בטענה של פירוש גורף מדי למדיניות, אך התפיסה והעיקרון של ההעדפה המתקנת לא נפסלו באף פסיקה של בית משפט (מאור, 2002).

מטרת העבודה הנוכחית, היא לבחון האם ראוי לנקוט במדיניות של העדפה מתקנת במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, כאשר ספציפית, המחקר יתמקד ביישום מדיניות זו כלפי מזרחים. תחילה אציג נתונים על הפער העדתי בהשכלה הגבוהה בישראל, ואאמוד על הגורמים שהובילו לפער זה; בשלב הבא אדון במדיניות ההעדפה המתקנת עצמה, כאמצעי לשיפור מצבם של המזרחים; לאחר מכן, אציג את הטענות שעלו במהלך הויכוח הציבורי שהתעורר סביב סוגיה זו בארצות הברית, ואבחן את ההצדקות שניתנו לתוכניות ההעדפה המתקנת; ולבסוף, אנסה לגבש דעה בשאלת ההעדפה המתקנת כלפי מזרחים, ואפשריות יישומה בחינוך הגבוה בישראל.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. פער עדתי בהשכלה הגבוהה בישראל
3. העדפה מתקנת כאמצעי לשיפור מצבם של המזרחים בישראל
4. הוויכוח הנורמטיבי שבין תומכי דוקטרינת ההעדפה המתקנת לבין מתנגדיה
4.1 טיעונים כנגד העדפה מתקנת
4.2 הטיעונים להצדקת ההפעלה של ההעדפה המתקנת
5. חלוקה על פי מדד גיאוגרפי כתחליף לחלוקה על פי המדד העדתי
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

בולוטין, סבטלנה, שביט,יוסי ואיילון חנה (2003). "התרחבות ההשכלה הגבוהה והשלכותיה הריבודיות בישראל: 1980-1996. סוציולוגיה ישראלית, כרך 1.
בן לביא, ניר. 1998. "בעיות האפליה המתקנת". בתוך ניהול: בטאון מנהלי ישראל, 123: 55.
בן ישראל, רות (1998). שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה, רות בן ישראל, האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב.
ג'רבי, איריס ולוי גל (2000). השסע החברתי-כלכלי בישראל, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה.
האגודה לזכויות האזרח בישראל, 1999. "איפה ואיפה- מאזן השוויון בישראל". מתוך אתר האינטרנט של האגודה לזכויות האזרח בישראל.
הורוביץ, דן, ליסק, משה. 1990. מצוקות באוטופיה: ישראל: חברה בעומס יתר, תל אביב, הוצאת עם עובד.
הכהן, דבורה (2001). בתוך יער א. ושביט ז. (עורכים). מגמות בחברה הישראלית, כרך א', אוניברסיטה הפתוחה פרק 4.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. שנתון סטטיסטי לישראל. שנים שונות. לוחות 8.35, 8.2, 8.26.
ובר, אסתר. 1995. מדיניות "העדפה מתקנת" כאופציה מדינית בחינוך הגבוה בישראל. חיבור לשם קבלת התואר מוסמך במדעי החברה באוניברסיטת תל אביב.
חניק, מירה. 1997. "העדפה מתקנת- ברכה או קללה?". בתוך מינהלתון 44: 18-21.
טוסון, מירב. 2002. פערים אתניים בהישגים השכלתיים- מוביליות מוגבלת בקרב יוצאי צפון אפריקה בישראל. חיבור לקראת התואר מוסמך אוניברסיטה באוניברסיטת תל אביב.
כהן,ינון. 1998. "פערים סוציו-אקונומים בין מזרחים ואשכנזים: 1975-1995", סוציולוגיה ישראלית, א' (1), עמ' 115-134.
מאור, ענת. 2002. "מצויינות והעדפה מתקנת", בתוך אקדמיה: כתה העת של ור"ה- ועד ראשי האוניברסיטאות 11: 24-30.
מודריק-אבן חן, הילי. בהנחיית קרמניצר, מרדכי ונחמיאס דוד (2000). העדפה מתקנת בישראל: הגדרת מדיניות והמלצות לחקיקה, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה.
סבירסקי, שלמה. 1999. "הערות מרכז אדוה להצעת תקציב המדינה לשנת 2000". מתוך אתר האינטרט של מרכז אדוה.
סבירסקי, שלמה, וברברה סבירסקי. "השכלה גבוהה בישראל". מידע על שוויון, 1997, 8: 1-23.
עזרא, עובדיה. 1993. פעולה מתקנת, יישום רעיון שוויון ההזדמנויות באמצעות העדפה. חיבור לשם קבלת התואר מוסמך למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב.
פלאוט, סטיבן א. (1995). "העדפה מקלקלת", משפט וממשל, כרך ג(1): 235-244.
פלקסר, עקיבא. 2001. "העדפה מתקנת בקמפוס". בתוך אקדמיה: כתב העת של ור"ה- ועד ראשי האוניברסיטאות 9: 18.
רדאי, פרנסיס (1995). "על העדפה מתקנת". משפט וממשל, תשנ"ה. 145-172.
שביט, יוסי, כהן ינון, שטייר חיה ובולוטין סבטלנה. 1999. "אי שוויון עדתי בהשכלה אוניברסיטאית בישראל". בתוך מאוטנר מנחם (עורך), צדק חלוקתי בישראל, הוצאת רמות- אוניברסיטת תל אביב. עמ' 391-408.
Aldave, Barbara Barder. Affirmative action and the Ideal of Justice For All. The Future of Affirmative Action. Ed. Kevin T. Leicht. Stamford: Jai Press Inc, 1999. 17: 303-317.
Arian, Asher. 1998. The Second Republic: Politics in Israel. New Jersey: Chatman House Publishers.
Bowen, William G. and Derek Bok. The Shape of the River: Long-Term Consequences of Considering Race in College and University Admission. Princeton University Press, 1998.
Heiman, M.E ; Block, C.J. and Lucas, J. Presumed Incompetent? Stigmatization and Affirmative Action Efforts, Journal of Applied Psychology, 1992. Vol. 11, 4:536-544.
Holzer, Harry and David Neumark. Assessing Affirmative Action. Journal of Economic Literature, 2000.XXXVIII 488-491, 525-530.
Kane, Thomas J. Misconceptions in the Debate over Affirmative Action in College Admissions. Chilling Admissions: The Affirmative Action Crisis and the Search for Alternatives. Ed. Gary Orfield and Edward Miller. Cambridge: Harvard Education Publishing Group, 1998. Pp: 24-29.
Karabel, Jerome. No Alternative: The Effects of Color-Blind Admissions in California. Chilling Admissions: The Affirmative Action Crisis and the Search for Alternatives. Ed. Gary Orfield and Edward Miller. Cambridge: Harvard Education Publishing Group, 1998. Pp: 33-50.
Pavela, Gary. What`s Wrong with Race-Based Affirmative Action? New Directions for Students Services, Responding to the New Affirmative Action Climate. Ed. Donald D. Gehring. San Francisco: Jossey-Babb Publishers, 1998. 83: 33-40.
Schuck, Peter H. Affirmative Action: Past, Present, and Future. Diversity in America: Keeping Government at a Safe Distance. Cambridge: Harvard University Press, 2003. Pp: 22-46.
Shitreet, S. Affirmative Action for Promoting Social Equality. 17 Israel Year Book of Human Rights, 1987, 241, 243.
Steeh, Charlotte and Maria Krysan, The Polls-Trends, Affirmative Action and the Public, 1970-1995. Public opinion quarterly Volume, 1996. 60: 128-158.
Swain, Carol M. Affirmative Action Revisited. Race Versus Class. The New Affirmative Action Debate. Ed. Carol Swain. Lanham: University Press of America. Inc, 1996.Pp: 25-36.
Watzman, Herbert M. Affirmative Action in Israel. The Chronicle of Higher Education. Dec 8, 1995, Vol. 42.

תגים:

אפליה · הפליה · שסע · עדתיות · אשכנזים · מזרחים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העדפה מתקנת בחינוך הגבוה בישראל כאמצעי לקידומם של המזרחים.", סמינריון אודות "העדפה מתקנת בחינוך הגבוה בישראל כאמצעי לקידומם של המזרחים." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.