היישום אינו מחובר לאינטרנט

אחריותה האתית של חברת מקדולנד'ס לבעיית ההשמנה בקרב לקוחותיה.

עבודה מס' 063258

מחיר: 603.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

10,078 מילים ,30 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בעיית ההשמנה כונתה לאחרונה 'המגיפה של שנות האלפיים'. תפוצתה של הבעיה, ובמיוחד בקרב ילדים ומבוגרים צעירים העלתה בנוסף את רמת המודעות הציבורית לתוצאותיה החמורות של הבעיה, במישור האישי והלאומי כאחד: החל מתמותה ותחלואה מוגברת, כבר בגיל הילדות, דחייה חברתית, בעיות נפשיות, אבטלה וכיוב'. בפועל יוצא מכך יש להתייחס גם לעלויות החברתיות הגבוהות - הוצאות למערכת הבריאות, אובדן שעות עבודה ועוד.
מאידך, יש המתייחסים לתעשיית המזון המהיר כאל אחת ההצלחות העסקיות הגדולות של העת האחרונה. כיום ניתן למצוא סניף של מקדונלד'ס כמעט בכל מקום בעולם, בסין, צרפת, ישראל או ארה"ב ובאותה המידה, לוותה חדירתה העסקית של החברה לכל פינות העולם ברווחיות מרשימה. ברם, מעטים מעלים את השאלה, מה מחירה של רווחיות זו, ומי משלם אותו? התאגיד הואשם בהשפעות שליליות שונות על הכלכלה והחברה העולמית, כתאגיד גלובאלי ונצלן סביבתי, מנציח תרבות צרכנות ריקנית, עבודת ילדים ועוד. תפקידו בבעיית ההשמנה העולמית זכה לתשומת לב רק לאחרונה.

שאלת אחריותה המוסרית של חברת מקדונלד'ס לבעיית ההשמנה בקרב לקוחותיה מעלה שאלות מוסריות כבדות, החל מאחריותו המוסרית של התאגיד וכלה באחריותו האישית של הלקוח להרגלי הצריכה הפרטיים שלו. לאחרונה, הועמדה שאלת אחריותה של החברה לבחינה משפטית, בפרט בעניינם של ילדים הסובלים כבר בגיל צעיר מבעיית השמנה לאחר צריכה מוגזמת של מוצרי החברה. מחד, נטען כי, החברה, במערך הפרסום האגרסיבי שלה ובפנייה הייחודית לילדים, רוכשת אחריות לתוצאות הבריאותיות של צריכת מוצרי החברה. טענה זו נתמכת בטענה כי ילדים במיוחד הנם חסרי אונים בפני אסטרטגיות פרסום, נוחים להשפעה, וחסרי שיקול דעת עצמי משמעותי. מאידך, אין לבטל את חלקם של הילדים, או הוריהם, באחריות לבריאותם האישית והרגלי האכילה שלהם. החוק קבע כי אין החברה נושאת באחריות. האם ניתן להחזיק בעמדה זו גם מן הבחינה המוסרית?

בעבודה זו תיבחן שאלת אחריותה המוסרית של חברת מקדונלד'ס לתוצאות הבריאותיות של צריכת מוצריה. כחלק מכך, יבחנו תיאוריות של חוק ומוסר, ושאלות של אחריות מוסרית של הפרט והתאגיד. העבודה תתרכז בבחינת הבעיה כפי שהיא קיימת כיום בארה"ב, ובנוסף, ידונו ההשלכות וההקבלות למצב בישראל. בניסיון להשיב על השאלה: מהם מרכיבי האחריות המוסרית של מקדונלדס לבעיית ההשמנה של לקוחותיה ? האם יש לראות בחברת מקדונלד'ס אחראית מוסרית לבעיית ההשמנה בלקוחותיה, ואם כן, באיזו מידה?

שאלת המחקר תיבחן על ידי ניתוח מקורות אקדמאיים ומחקרים רלוונטיים ויישום תיאוריות מוסר למצב הקיים.


תוכן העניינים
1. מבוא
2. רקע לבעיה
2.1 חברת מקדונלד'ס
2.2 בעיית ההשמנה, עלויות, תוצאות וגורמים
2.3 אסטרטגיית פרסום והפנייה לילדים
2.4 הטיפול החוקי בעניין
3. אחריות מוסרית של פרט ותאגיד
3.1 אחריות מוסרית של פרט
3.2 אחריות מוסרית של תאגיד
3.3 אחריות התאגיד למול לקוחותיו
4. שאלות של חוק ומוסר
5. דיון וניתוח: האם יש לראות את חברת מקדונלד'ס כאחראית מוסרית לבעיית ההשמנה
בלקוחותיה?
6. סיכום ומסקנות
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

גבע, אביבה. מוסר ועסקים: מושגים ועקרונות, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב, 2000.
וקסלר, משה. "כוח 5-14", אותות 98, מס' 217, הוצאת איגוד המפרסמים בישראל, 1998. עמ' 10, 50.
סקר מצב בריאות ותזונה לאומי ראשון 1999-2001, פרסום 225, שירותי המזון והתזונה, והמרכז הלאומי לבקרת מחלות, משרד הבריאות, אוקטובר 2003. עמ' 33-34.
צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (סולר דל גפרית), התשס"ג-2003
Bowman, Shanthy A., Gortmaker, Steven L., Ebbeling, Cara B., Pereira, Mark A., and Ludwig, David S. "Effects of Fast Food Consumption on Energy Intake and Diet Quality Among Children in a National Household Survey", Pediatrics, 113, 1, Jan 2004. Pg 112-118.
Brownell, Kelly D. "Fast Food and Obesity in Children", Pediatrics, 113, 1, Jan 2004. Pg 132.
Borzowski, Dina L. G. and Robinson, Thomas N. "The 30-second effect: An experiment revealing the impact of television commercials on food preferences of preschoolers", Journal of American Dietetic Association, Jan, 2001. Pg 1-10.
Elliott,Victoria Stagg. "Food companies push healthy-living plans", American Medical News, 46, 29, Aug 4, 2003. Pg 42.
Falit, Ben. " Fast Food Fighters Fall Flat: Plaintiffs Fail to Establish that McDonalds should be Liable for Obesity-related Illnesses", The Journal of Law, Medicine Ethics, 31,  4, Winter 2003. Pg 725-729.
Fox, Roy F. Gerbner, George. Harvesting Minds: How TV Commercials Control Kids, Praeger, Westport, CT, 2000.
Finkelstein, Eric A., Fiebelkorn, Ian C., and  Wang, Guijing. " National medical spending attributable to overweight and obesity: How much, and who's paying?", Health Affairs, Jan-Jun 2003. Pg W3_219-W3_226.
Hoffman, W.M. "Business and the Environmental Ethics", Business Ethics Quarterly, 1(1), 1991. Pg 169-184.
Jeffery, Robert W., and French, Simone A. "Epidemic obesity in the United States:  Are fast foods and television viewing contributing?", American Journal of Public Health, 88,  2, Feb 1998. Pg 277-280.
Joyner Brenda E. and Payne, Dinah. "Evolution and implementation: A study of values, business ethics and corporate social responsibility", Journal of Business Ethics, 41 (4)(3), Dec 2002. Pg 297-311.
Landers, Susan J. "Kids, TV a weighty blend of trouble", American Medical News, 47, 12, Mar 22-Mar 29, 2004. Pg 26-27.
Mello, Michelle M., Rimm, Eric B., and Studdert, David M. " The McLawsuit: The Fast-Food Industry and Legal Accountability For Obesity", Health Affairs, 22(6), November/December, 2003. Pg 23-45.
Roberts, Shauna S. "As Portion Sizes Expand, So Do People" , Diabetes Forecast, 57, 5, May 2004. Pg 21-22,24.
Ruskin, Gary. "Why They whine : How Corporations Prey on Our Children.", Mothering, Nov-Dec, 1999. Pg 1-10.
Smith, C. "The New Corporate Philanthropy", Harvard Business Review, May-June, 1994. Pg 105-116.
Smith, Trenton G., The McDonald's Equilibrium: Advertising, Empty Calories, and the Endogenous Determination of Dietary Preferences, Department of Economics, University of Bonn, June, 2003.
Strasburg, Victor C. "Children and TV Advertising: Nowhere to Run, Nowhere to Hide", Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, June 2001. Pg 1-6.
Velasquez, M.G. "The Contract View of Buisness's Duty to Consumer", Business Ethics: Concepts and Cases, 3rd ed, Englewood Cliffs, NJ:Parentice-Hall, 1992. Pg 277-292.
Voakes, Paul S. "Right, Wrongs, and Responsibilities: Law and Ethics in the Newsroom", Journal of Mass Media Ethics, 15 (1), 2000. Pg 29-45.

תגים:

כלכלה · מוסר · מקדונלנד · עסקים · מזון · מהיר · המבורגרים · תזונה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אחריותה האתית של חברת מקדולנד'ס לבעיית ההשמנה בקרב לקוחותיה.", סמינריון אודות "אחריותה האתית של חברת מקדולנד'ס לבעיית ההשמנה בקרב לקוחותיה." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.