עבודה מס' 063122
מחיר: 312.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: כת ה"הרא קרישנה" בישראל, יחס השלטונות והתקשורת כלפיה, וגלגוליה ההיסטוריים.
2,761 מילים ,9 מקורות ,2004
תוכן העניינים
פתיחה
רקע היסטורי
המאבק בכתות:
"כתות", "דתות", ו"קבוצות חדשות"
הרא קרישנה חוזר בתשובה
סיום
ביבליוגרפיה
פתיחה
יש לי חבר אחד שלא מפחד משום דבר ותמיד רוצה לנסות ולטעום מהכל. הוא קופץ בנג'י
פעמיים בשבוע, אוכל טריפים ופטריות וקקטוסים וכל הזייה אחרת עליה הוא מצליח להניח את
ידו, ומגדל שני נחשים ארסיים. הוא גם בילה כמה חודשים של יוגה ומדיטציה באשראמים
בהודו, ואף קפץ לטבילת בוקר מלאת בקטריה בגנגס. כשהזמנתיו להתלוות אליי לפגישה של
ההרא קרישנה בתל-אביב הוא הסכים ברצון, אך כשהחלו החברים בפגישה לשיר את מנטרת
ה"הרא קרישנה, הרא רמה..." המפורסמת, הוא שתק. הוא לא שתק כמובן משום שלא ידע את
המילים, הוא שתק פשוט משום שהוא פחד. הוא פחד לקחת חלק בשירה המעוררת אסוציאציות
נוראיות של שטיפת מוח וניצול. הוא פחד "ליפול" לתוך כת.
ההרא קרישנה, או בשמם הרשמי איסקון ( ISKCON-International Society for Krishna
Consciousness), אף פעם לא משכו קהל חברים גדול בישראל. באמצע שנות השמונים,
כאשר היתה העמותה בשיאה, לא היו בה יותר מ25- חברים קבועים, וכמה מאות של תומכים
חיצוניים. יחד עם זאת, למרות מיעוט החברים, משכה התנועה הפוטוגנית תשומת-לב רבה
מהתקשורת ומתנועות האנטי-כתות בארץ ובעולם (1992 ,Zaidman, עמ. 283). לבושם המוזר,
הקרחת עם הצמה, שירת ה"הרא קרישנה", והפעילות המסיונרית העניפה שלהם ברחובות
הערים ובשדות התעופה הגדולים בעולם משכו את עיניהם של רבים. תנועות דתיות חדשות
אחרות, לעיתים גדולות יותר, כמו "אצבע אלוהים", "אננדה מרגה", "שליחות האור האלוהי"
ואחרות, אינן ידועות כלל בציבור, בעוד שרובינו יכולים לזמר את המנטרה של ה"הרא
קרישנה". פרופסור בית הלחמי שחקר את תופעת הכתות בישראל גרס שההרא קרישנה, למרות
מספר חבריה המזערי, מפחידה את הציבור הרבה יותר מכת ה"אימן" העניפה ( ,Beit-Hallahmi
1992, עמ. 47). נורית זאידמן המשיכה וטענה שההרא קרישנה מהווה בעיני ישראלים רבים
דוגמא מושלמת ממש של כת (1992 ,Zaidman, עמ. 284).
תנועת ההרא קרישנה בישראל סבלה קשות מן התדמית המסוכנת והמשוגעת שלה. חבריה
נרדפו בידי קבוצות דתיות והורים מודאגים, ואף התקשו למצוא רשות מקומית שתשכיר להם
אולמות לפגישותיהם. עם הזמן התבגר הגרעין הקשה של התנועה, התמתן, והחליט לשנות
תדמית. העבודה הזו עוסקת בניסיון של ההרא קרישנה בישראל ליצור לעצמם תדמית חדשה,
פחות חתרנית ומסוכנת, ויותר מקובלת וממוסדת; תדמית אשר מחד גיסא בהחלט הפחיתה את
הרדיפה, אך מאידך גיסא, נראה שלא תרמה כלל למשיכת חברים חדשים לקבוצה.
בחלק הראשון של עבודה זו אתן רקע היסטורי קצר על תנועת האיסקון, ואציג את הגופים
השונים שנאבקו בתנועה בשנות השמונים, אשר להם חלק לא מבוטל ביצירת התדמית
המפחידה שלה. לאחר-מכן אציג את השינויים שחלו בתנועה בעשר השנים האחרונות, ואטען
שתפקידם של חלק ניכר מן השינויים הללו הוא שיפור התדמית של התנועה בעיני הציבור
בישראל. אתבסס בעבודה זו הן על ספרות אקדמית והן על ספרות מן התנועה עצמה, כמו גם
אתרי אינטרנט הקשורים אליה. בנוסף על כך ערכתי מעין "מיני" תצפית משתתפת בשתי פגישות
של העמותה, וערכתי ראיון קצר עם גד לובן, המגדיר עצמו בצניעות כ"אחד מוותיקי התנועה",
אך משרת בפועל כ"גורו" במפגשי התנועה בתל-אביב.
Beit-Hallahmi, Benjamin. 1992. Despair and Deliverence. New-York: State University of New-York Press.
Doktor, Tadeusz. 2002. `Factors Influencing Hostility Towards Controversial Religious Groups`. Social Compass, 49(4): 553-562.
Lilliston, Lawrence Shepherd, Gary. 1999. `New Religious Movements and Mental Health` in Wilson, Bryan Cresswell, Jamie (eds.). 1999. New Religious Movements. London New-York: Routledge.
Stillson J., Judah. 1974. Hare Krishna and the Counterculture. New-York: Wiley- Interscience Publications.
Zaidman, Nurit Sharot, Stephen.1992. `The Response of Israeli Society to New Religious Movements: ISKCON and Teshuvah`. Journal for the Scientific Study of Religion, 31(3): 279-295.
ניו · אייג' · עידן · mrnשדח · המרת · הרא · כתות · קרישנה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מי מפחד מ"הרא קרישנה?"", סמינריון אודות "מי מפחד מ"הרא קרישנה?"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.