תוכן עניינים
מבוא
פרק א' - יונה וולך
מאפייני הדמות הנשית בשירתה של יונה וולך
עיצוב הדמות הנשית בשירתה של יונה וולך
פרק ב' - דליה רביקוביץ
מאפייני הדמות הנשית בשירתה של דליה רביקוביץ
עיצוב הדמות הנשית בשירתה של דליה רביקוביץ
סיכום
רשימה ביבליוגרפית
מבוא
בעבודתי זו אדון בדמותה של האישה, כפי שהיא מוצגת בשירתן של שתי משוררות: יונה וולך ודליה רביקוביץ. שתי משוררות השונות אחת מן השנייה בדרך החיים, בתפיסת העולם ובקבלת מסגרות שונות.
דליה רביקוביץ חיה את חייה באופן צנוע יחסית, רחוקה מחשיפה, אינה יוצרת פרובוקציות סביבה והיא מנסה למצוא מקום במסגרת משפחתית. לאורך כל חייה של רביקוביץ היא חשה את הקיום היומיומי ואת הצורך לשרוד. 1
שיריה המוקדמים מבטאים לעתים רומנטיקה, אהבה ותשוקה. שיריה המאוחרים יותר מלאים בסטירה ונכתבים בשפה חופשית ושוטפת יותר. המשוררת דליה רביקוביץ משמרת בשיריה את 'הילדה שלפני'. האישה, בשיריה, מתחלפת ב'בובה ממוכנת', 'מריונטה', או באישה פסיבית, אישה שמישהי אחרת משמשת לה קול ולעיתים הגבר עבורה נהיה לאלוהים.
האישה מוצגת בשיריה בכמה אופנים, היא אישה אשר משחזרת את ניסיון הילדה בגוף שלישי, או אישה המדברת בגוף ראשון, ולעיתים אף האישה נתונה בדיאלוג אשר לוכד את שני המומנטים ילדות ובגרות.
יונה וולך משוררת, אשר מתנסה, ללא חשש, בכל דבר בו היא נתקלת.
וולך חיה חיים המלווים בהרבה מאוד פרובוקציות, חיים פרועים ובולטים, היא אינה בוחלת בשום אמצעי על מנת לבטא ביטויי מחאה, מורדת במוסכמות חברתיות, מתבטאת באופן חופשי ואינה נרתעת מהתגובות ומהזעזוע אשר היא יוצרת. אופן חייה מעורר תדהמה רבה מסביבה ותדהמה זו משרה בה, אפילו, הנאה.2
יונה וולך הייתה בעלת נוכחות שירית מיוחדת וקולה בשיריה היה קול פרטי, תלול ואופייני. היא השתייכה לעצמה בלבד. אציין כי נוכחותה של וולך בשירה הישראלית לא הצטמצמה לגבולות קולה הפרטי, אלא היא נפתחה החוצה והשפיעה על כותבים אחרים. אנטון שמאס, יאיר הורוביץ, גלדמן מרדכי, רוני סומק, כל אלה ועוד היו נוכחים בדרך זו או אחרת בחייה של וולך והיא אף נוכחת בשירתם: "היא רצתה למות על השלג שבקריית אונו" (רוני סומק), "קווים לדמות אהבתה היו משורטטים על בשרי..." .3
וולך בשירתה עוסקת בדמות האישה עם גוונים פמיניסטיים, בן היתר דרך ההתמקדות בזהות המינית. המשוררת מבטאה את מיניות הדמות הנשית בצורה אותנטית ובלתי מצונזרת. בשיריה של וולך ניתן לראות לאורך השנים התפתחות בדמותה של האישה וזאת בהתאם לתקופות חייה של המשוררת. הדמות הנשית בשירתה של וולך מתבגרת ותופסת צורה מתוך השירים.
על אף ההבדלים הרבים בין שתי משוררות אלה, ניתן לראות מאפיינים דומים בשתיהן.
שתי המשוררות הן ילידות הארץ- דליה רביקוביץ נולדה ב 1936 ברמת גן, יונה וולך נולדה 1944 בכפר אונו, שתיהן כותבות ומתרכזות בשירתן על נושא האהבה ועל נושא הנשיות. לשתי המשוררות נוכחות שבירה בתוך השירים, אם כי שירתה של דליה רביקוביץ, בד"כ, מוגדרת כיותר רומנטית בעוד שיונה וולך כתבה ארוטיקה ואף נחשבה למי שפרצה דרך בתחום השירה הארוטית.
דרך החיים והחוויות היומיומיות של כל אחת מהן, יצרו-עיצבו דמות נשית. דמות זו באה לידי ביטוי אצל כל אחת מהן בשירים. לעתים, ניתן למצוא רמזים לדמות זו בשירים ללא הדגשה ולעתים ניתן לראות בצורה גלויה ואף בוטה את הדמות הנשית אשר אליה מכוונות המשוררות כל אחת לפי תפיסת עולמה ובדרכה שלה.
---------------------------------------------------------------------------------
1. ראיון "ידיעות אחרונות", .1.3.1996
2. מתוך: יונה וולך - ביוגרפיה, ע"י יגאל סרנה.
3. קווים לדמות אהבתי, מאיר ויזלטור, "דבר אופטימי עשיית שירים" 1984).
איכילוב, י, "הילד וההורה הנוטה למות", בתוך ע' רביב, א' קלינגמן ומ' הורוביץ (עורכים) "ילדים במצבי לחץ ומשבר" ת"א הוצאת אוצר המורה 1980.
אילון, עפרה "איזון עדין" התמודדות במצבי לחץ במשפחה. ספרית פועלים תשמ"ג 1983.
גרנות , תמר "אבדן" השפעותיו והתמודדות עימו. הוצאת משרד הביטחון תשמ"ו 1985.
גרנות, תמר "בלעדיך" השפעות אובדן על ילדים ונוער, הוצאת משרד הביטחון 2000.
ד.ו. ויניקוט, "הכל מתחיל בבית", הוצאת דביר 1995.
טלר, יחזקאל "התמודדות המשפחה עם ילד חריג", מכון הנרייטה סאלד 2001.
כנעני, ד.- עורך "אנציקלופדיה למדעי החברה" הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, ספרית פועלים 1967.
ליסק, מ. מיטשל, ג.דנקן- עורכים "לקסיקון דביר לסוציולוגיה" הוצאת דביר ירושלים, 1984.
מינושין סלוואדור, "משפחות ותראפיה משפחתית" הוצאת רשפים 1997.
סמילנסקי, פ' שרה, "פסיכולוגיה וחינוך של ילדים יתומים" הוצאת "אח" 1993.
סמילנסקי, פ' שרה "תפיסת המוות בעיני ילדים" חיפה, הוצאת אח, 1981.
פלום, חנוך- עורך, "מתבגרים בישראל היבטים אישיים משפחתיים וחברתיים" הוצאת "רכס פרוייקטים חינוכיים" 1995.
רביב, ע' וכצנלסון, ע' "משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו", ספריית מעריב ת"א 1986.
Bowlby John (1994). "Pathological Mourning and Childhood Mourning". In R.V. Frankiel (Ed.). Essential Papers on Object Loss. New York University Press.
Corr, C.A & balk, D.E , Handbook of adolescent death and bereavement New York: springer, 1996 .
Moos, N.L. "An integrative model of grief" Death studies,1995.
Noppe, I.C. & Noppe, L.D. "evolving meanings of death during early, Middle, and late adolescence". Death studies, 1997.
Parkes, C.M. & Weiss, R.S. "Recovery from bereavement". New- york : Basic Books, 1983.
Rando, T.A. "Grieving: How to go on living when someone you love dies", Lexington: Lexington Books 1998.
Raphael B. "the anatomy of bereavement" New York: basic books 1983.
Scharlach, A.E "Factors associatrd with filial grief following the death of an elderly perent. American journal of orthopsychiatry, 1991.
Silverman P.R. & Worden, J.W. "Children's reactions in the the early months after the death of a parent" American journal of orthopsychiatry, 1992.
Kane, B, "children's concepts of death" journal of genetic psychology, 1979.
Klingman, A. "Conterpororary adolescent's: coping with death, bereavement and deth- related issues. Contemorary psychology 1997.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יונה וולך ודליה רביקוביץ - מאפייניים נשיים בשירתן של שתי משוררות שונות.", סמינריון אודות "יונה וולך ודליה רביקוביץ - מאפייניים נשיים בשירתן של שתי משוררות שונות." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.